تفاوت های عرضه اولیه و پذیره نویسی در چیست ؟

به گزارش مجله استخدام جدید، شباهت اصلی بین پذیره نویسی با عرضه اولیه روش های ثبت سفارش یا به عبارتی همان بوک بیلدینگ (Book Building) است، اما سرمایه گذاران مبتدی بهتر است بدانند این دو با هم تفاوت های زیادی دارد.

تفاوت های عرضه اولیه و پذیره نویسی در چیست ؟

به گزارش خبرنگاران به نقل کد بورسی ، مفهوم پذیره نویسی اخیرا و به دلیل پذیره نویسی صندوق etf دولتی به موضوع داغی تبدیل شده است و بسکمک از افراد پذیره نویسی را با خرید عرضه اولیه سهام در بورس اشتباه می گیرند. به همین دلیل این مطلب آموزشی را تهیه کردیم تا متوجه شوید تفاوت عرضه اولیه و پذیره نویسی در بورس چیست . تفاوت عرضه اولیه و پذیره نویسی در چند رکن ساده است و به سادگی میتوان تفاوت عرضه اولیه و پذیره نویسی را در بورس متوجه شد. خرید عرضه اولیه و پذیره نویسی گذاری چند فرق ساده و بنیادی دارد که در زمان پذیره نویسی و ثبت سفارش و قیمت سهام و مواردی از این دست است که در ادامه کامل و به زبان ساده توضیح خواهیم داد.

تفاوت عرضه اولیه و پذیره نویسی در بورس

  1. پذیره نویسی پیش از عرضه اولیه صورت می پذیرد و خریدارانی که در پذیره نویسی شرکت دارند، به نوعی سرمایه اولیه شرکت برای فعالیت های مختلف و سودآوری را تامین کرده و پس از تشکیل شرکت طبق ورقه تعهد، اشخاص شرکت کننده در پذیره نویسی حق دریافت سهام پیدا خواهند کرد.
  2. برای عرضه اولیه سهام یک بازه زمانی اغلب 2 ساعته در یک روز در نظر گرفته خواهد شد و در ادامه طبق سفارش های ثبت شده در سیستم سهام به متقاضیان اختصاص می یابد. در پذیره نویسی، ولی مهلت زمانی حدکثر 30 روزه مبنای اتمام پذیره نویسی است. پذیره نویسان با آغاز زمان پذیره نویسی قادرند سفارش های خود را در سیستم معاملاتی ثبت کنند و این فرآیند تا وقتی که تمام اوراق مورد نظر شرکت مورد عرضه قرار گیرد، ادامه می یابد. امکان دارد این فرآین در همان روز نخست پذیره نویسی تمام گردد یا تا پایان 30 روزه ادامه پیدا کند.
  3. زمان قابل معامله شدن سهم شرکت در بازار سهام یکی از حائز اهمیت ترین تفاوت عرضه اولیه و پذیره نویسی در بورس به حساب می آید. شایان ذکر است که در عرضه اولیه بلافاصله در روز بعد از عرضه، نماد شرکت باز شده و با دامنه نوسان 5 درصدی آماده خرید و فروش عادی خواهد بود، ولی در پذیره نویسی بعد از اتمام فرآیند، بایستی مراحل مربوط به ثبت شرکت دنبال گردد. امکان دارد این مرحله روزها یا ماه ها به درازا بکشد. بعد از آن است که شاهد بازگشایی نماد معاملاتی در بازار سهام و انجام خرید و فروش خواهیم بود.
  4. در عرضه اولیه سهام در بورس یا فرابورس، محدوده قیمتی برای سهم در نظر گرفته می گردد، برای مثال طی اطلاعیه ای از سوی مقام ناظر اعلام می گردد که سهام شرکت در محدوده قیمتی 8400 تا 8670 ریال عرضه می گردد، به همین خاطر متقاضیان سفارش های خود را در این بازه قیمتی در سیستم معاملاتی وارد می کنند، ولی پذیره نویسی در قیمت اسمی یعنی 100 تومان صورت می پذیرد، البته پذیره نویسی صندوق های دولتی در حال حاضر با قیمت پایه 10 هزار تومان انجام گرفته است.
  5. عرضه اولیه به صورت کلی در ابتدا سوددهی قابل توجهی خواهد داشت، از همین روی هر شخص تنها می تواند تعداد سهم محدودی را خریداری کند. به عنوان مثال اعلام شده است که برای عرضه اولیه تنها هر شخص می تواند 1500 سهم خریداری کند و حدودا هر شخص تنها 250 هزارتومان می تواند روی این عرضه اولیه سرمایه گذاری نماید که با توجه به میزان مشارکت مردم در عرضه، حجم تخصیص گرفته به افراد مشخص می گردد ولی همیشه قیمت در سقف قیمتی کشف قیمت خواهد شد و سفارشات باید بر مبنای سقف قیمت اعلام شده ثبت شوند تا فرآیند تخصیص به صورت صحیح انجام گردد.

خلاصه مطلب و کلام آخر

به صورت کلی شرکت برای آغاز فعالیت به سرمایه اولیه احتیاج دارد که برخی از سرمایه گذاران پرداخت این سرمایه اولیه را متعهد می شوند تا شرکت فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کند و در واقع به فرآیند تخصیص این سرمایه به شرکت، پذیره نویسی گفته می گردد که با عرضه اولیه سهام در بورس متفاوت است. پذیره نویسی اقدامی به منظور امین مالی آسان شرکت های سهامی عام است. برای شرکت هایی که قصد حضور در بازار سرمایه را دارند، تامین مالی شرکت به وسیله متعهد پذیره نویس، حضور و قدرت شرکت را تا حدی تضمین خواهد کرد. فرآیند پذیره نویسی، پیوند دهنده بخش تقاضای منابع مالی و عرضه منابع مالی است و این موضوع می ت واند به رشد رقابت، شفافیت و کیفیت نقل و انتقال منابع مالی کمک شایانی نماید.

در خصوص تفاوت عرضه اولیه و پذیره نویسی می توان گفت که؛ عرضه اولیه یک بازه قیمتی مشخص دارد، ولی پذیره نویسی در قیمت اسمی 100 تومان صورت می پذیرد. بازه زمانی عرضه اولیه برای ثبت سفارش از 2 تا 4 ساعت بیشتر نیست و پس از آن در روزهای آینده نماد بازگشایی شده و سهم طبق نوسانات بازار و طبق ساعت معاملاتی مشخص بورس خرید و فروش می گردد، ولی پذیره نویسی اغلب در یک بازه زمانی 15 تا 30 روزه صورت می پذیرد و پس از آن نماد بسته شده تا مراحل بعدی جهت عرضه اولیه شرکت انجام گردد.

همچنین در خاطر داشته باشید که پذیره نویسی تا زمانی ادامه خواهد داشت که تمامی اوراق در نظر گرفته شده به فروش برود و این اتفاق می تواند در اولین روز پذیره نویسی انجام گردد یا تا پایان مهلت 30 روزه ادامه پیدا کند. در حقیقت پذیره نویسی مرحله پیش از عرضه اولیه است و خریدارانی که در پذیره نویسی شرکت می کنند، به نوعی سرمایه شرکت را تامین می کنند و بعد از تشکیل شرکت بر اساس ورقه تعهد، اشخاص شرکت کننده در پذیره نویسی حق دریافت سهام را پیدا خواهند کرد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 آذر 1399 بروزرسانی: 20 آذر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1354

به "تفاوت های عرضه اولیه و پذیره نویسی در چیست ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت های عرضه اولیه و پذیره نویسی در چیست ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید