فراوری داخل در تنگنای رشد واردات کالاهای مصرفی از چین

به گزارش مجله استخدام جدید، خبرنگاران: صادرات کالاهای مصرفی خانگی از چین به ایران در 10 ماه نخست امسال میلادی 2 برابر، سرامیک 4 برابر، اسباب بازی 2.5 برابر و سیگار 2 برابر شده و این در حالی است که فراوری کشور با توجه به تحریم ها بیش از هر زمان دیگر به حمایت احتیاج دارد.

فراوری داخل در تنگنای رشد واردات کالاهای مصرفی از چین

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار مالی مجله استخدام جدید، طی سال های اخیر ایران به بازار بزرگ مصرف کالاهای چینی تبدیل شده و این مسئله به ضرر فراوری و فراوریکنندگان داخلی تمام شده است.

در شرایطی که بخش فراوری کشور تحت فشار محدودیت های ناشی از تحریم های غرب قرار است و بیش از هر زمان دیگر نیازمند حمایت و پشتیبانی دولت است ورود سیل کالاهای مصرفی چین به ایران در ماه های اخیر تشدید شده است.

بر اساس آمارهای گمرکی چین در 10 ماه نخست سال 2014 صادرات چین به ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 برابر شده و با افزایش 10 میلیارد دلاری به بیش از 20 میلیارد دلار رسیده است.

آمارهای منتشر شده نشان می دهد بخش عمده ای از صادرات چین به ایران را صادرات کالاهای مصرفی تشکیل می دهد که ورود آن ها به ایران در 10 ماه نخست 2014 نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

بر این اساس بیش از یک چهارم صادرات چین به ایران در 10 ماه نخست 2014 شامل کالاهایی بوده است که در محیط خانه به مصرف می رسد. صادرات این کالاها که شامل وسایل آشپزخانه و وسایل الکتریکی و الکترونیکی مصرفی در خانه می گردد به ایران در 10 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 برابر شده و به 5.459 میلیارد دلار رسیده است. در مدت مشابه سال قبل 2.753 میلیارد دلار از این گروه کالایی به ایران صادر شده بود.

صادرات سرامیک و محصولات سرامیکی چین به ایران در 10 ماه نخست 2014 نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 4 برابر شده و به 853 میلیون دلار رسیده است. چین در ماه های ژانویه تا اکتبر 2013 بالغ بر 205 میلیون دلار سرامیک به ایران صادر نموده بود.

همچنین چین در 10 ماه نخست امسال میلادی 1.334 میلیارد دلار منسوجات و پوشاک به ایران صادر نموده است. صادرات منسوجات چین به ایران در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 41 درصدی داشته است.

صادرات اسباب بازی و سایل ورزشی چین به ایران نیز در 10 ماه نخست 2014 نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد قابل ملاحظه 2.5 برابری داشته و به 446 میلیون دلار رسیده است. چین در ماه های ژانویه تا اکتبر 2013 بالغ بر 179 میلیون دلار اسباب بازی و وسیله ورزشی به ایران صادر نموده بود.

صادرات سیگار و توتون چین به ایران نیز 2 برابر شده است هرچند رقم قابل توجهی را شامل نمی گردد. چین در 10 ماه نخست 2013 بالغ بر 7.97 میلیون دلار سیگار و توتون به ایران صادر نموده بود که این رقم در مدت مشابه امسال به 15.4 میلیون دلار افزایش یافته است.

ساعت و شکر و شیرینی نیز از جمله کالاهای صادراتی چین به ایران است. صادرات ساعت چین به ایران در 10 ماه نخست 2014 با افزایش 22 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 39.9 میلیون دلار رسیده است. صادرات شکر و شیرینی چین به ایران نیز در این مدت 20 درصد افزایش داشته و به 7.6 میلیون دلار رسیده است.

منبع: تسنیم
انتشار: 30 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 549

به "فراوری داخل در تنگنای رشد واردات کالاهای مصرفی از چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری داخل در تنگنای رشد واردات کالاهای مصرفی از چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید