خبرنگاران رشد اقتصادی گرگان با توسعه گردشگری در بافت تاریخی

به گزارش مجله استخدام جدید، گرگان ـ خبرنگاران ـ ظرفیت گردشگری گرگان با برخورداری از جاذبه های تاریخی متعدد از جمله بافت تاریخی و همچنین آثار به جامانده از شهر باستانی استرآباد فرصت مناسبی برای جذب سرمایه گذاران است که ایجاد زیرساخت های لازم می تواند امکان دستیابی به درآمد پایدار را برای این شهر فراهم کند.

خبرنگاران رشد اقتصادی گرگان با توسعه گردشگری در بافت تاریخی

به گزارش خبرنگاران؛ بر اساس نظر کارشناسان ذیربط احیای بافت تاریخی گرگان که طی سالهای اخیر شتاب گرفته است جدای از اهمیت و ارزش فرهنگی - اجتماعی به لحاظ تاثیرگذاری آن در توسعه گردشگری به افزایش درآمد سرانه شهفرایندان و جهش مالی شهرستان و حتی استان گلستان منجر می شود.

در شرایطی که پیش از این آثار به یادگار مانده شهر گرگان مربوط به خانه های قدیمی بافت تاریخی با قدمت دوران قاجار بود، کشف تعدادی اشیای عتیقه دوره صفویان و سلجوقیان تاریخ بافت قدیم این شهر را غنی تر کرده و ضرورت نگاه عمیق تر به معرفی بهتر کهن شهر استرآباد را افزایش داد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان چند ماه قبل مالک یک خانه قدیمی در بافت تاریخی گرگان از شهرداری مجوز توسعه خانه اش را گرفت که حین حفاری چاه با یک سری اشیای تاریخی مربوط به دوره سلجوقی و صفوی از جمله بخورساز، عودسوز، پیه سوز و روشنایی مفرغی روبرو شد.

مسوولان شهری گرگان با اشاره به ضرورت ورود سرمایه گذاران کلان برای شتاب بخشی به بازسازی و نوسازی بافت فرسوده برای توسعه گردشگری تاریخی معتقدند: یکی از پیش شرط های لازم این بخش، پایبندی مدیریت شهری به تعهدات برای جلب اعتماد بخش خصوصی و همچنین نحوه تعامل با سرمایه گذاران است.

به گفته سید محمد مرتضوی رییس شورای شهر گرگان؛ حمایت و مشوق های بیشتری برای سرمایه گذاران می بایست پیش بینی شود تا سرمایه گذاری در بخش تاریخی گرگان توجیه مالی بالاتری داشته باشد.

بافت تاریخی گرگان به دلیل وسعت زیاد و سبک معماری جذاب و منطبق بر ساخت و ساز دوران قاجاری که نمونه های کمی از آن به صورت متمرکز در کشور باقی مانده است؛ می تواند جذابیت زیادی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی داشته باشد.

بافت قدیم گرگان حدود 200 هکتار وسعت دارد و پس از اصفهان و یزد سومین بافت بزرگ ارزشمند تاریخی ثبت شده ایران است.

بام های سفالی و قرمز رنگ، دیوارها و جرزها آجری و رج به رج کنار هم چیده شده شمایلی از شهری کهن به نام گرگان بوده که هنوز هم پا برجا است.

بافت تاریخی گرگان که عنوان افتخارآمیز وسیع ترین بافت تاریخی ثبت شده شمال ایران را دارد با بناهای شاخصی همچون خانه های شیرنگی، تقوی، شعرباف، خراسانی، مفیدیان، کبیر، سرای باقری ها و امامزاده نور در محلات سرچشمه، دوشنبه ای، دربنو به مرکز استان گلستان هویتی عمیق بخشیده است.

آنچه اکنون آن را بافت تاریخی گرگان می نامند بازمانده مجموعه ای از شهر استرآباد و عناصر آن و فضاهای شهری همچون مساجد، آب انبارها، قنات ها، معابر و واحدهای مسکونی یک یا چند طبقه است.

شهردار گرگان معتقد است: یکی از وظایف این دوره از مدیریت شهری نگاه بیشتر و دقیق تر فرهنگی در حوزه بافت تاریخی و احیای میراث فرهنگی شهر گرگان است.

عبدالرضا دادبود ابراز امیدواری کرد در فرایند بازسازی بافت تاریخی گرگان علاوه بر حفظ و حراست از این مجموعه بزرگ و ارزشمند تاریخی، بتوان از دستاوردهای آن در حوزه های مختلف به ویژه گردشگری بهره مند شد.

وی بیان نمود: حفظ و احیای بافت تاریخی گرگان و سرمایه گذاری برای خرید خانه های تاریخی با هدف ایجاد اقامتگاه های سنتی همچنان در دستور کار شهرداری قرار گرفته است و بنا داریم سازه های واقع در این بافت را بر اساس معماری قدیم منطقه استرآباد بازسازی کنیم.

احمد تجری مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان هم گفت: تملک خانه های تاریخی، ساماندهی و بازسازی جداره و کف سازی محورها، ساماندهی و بازسازی جداره بناهای تاریخی و معاصر از اقدامات مهمی است که با همکاری شهرداری و شورای اسلامی در شهر تاریخی استرآباد (گرگان) اجرا شده است.

به همین دلیل معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چند روز قبل در جلسه با شهردار و اعضای شورای شهر گرگان، راهکارهای توسعه گردشگری و احیا و ساماندهی شهر تاریخی استرآباد را بررسی کرد.

محمد حسن طالبیان در این جلسه به آغاز کاوش باستان شناسی در محله سرچشمه شهر تاریخی استرآباد (گرگان) اشاره کرد و گفت : تا به امروز 300 قطعه شیء از دوره های مختلف تاریخی در این منطقه به دست آمده است.

وی افزود: نتایج کاوش باستان شناسی در شهر تاریخی استرآباد (گرگان) برای باستان شناسی کشور و حتی خارج از مرزها اهمیت زیادی دارد.

به گزارش خبرنگاران؛ گرگان در دوران قاجار 6 محله به نام های سرپیر، دربنو، سرچشمه، میخچه گران، نعلبندان، سبزه مشهد و میدان داشت که دارای چندین محله فرعی از جمله مثل پاسرو، میرکریم، دوشنبه ای، شیرکش، باغشاه، دباغان و شاهزاده قاسم بود.

بافت تاریخی گرگان از 2 بخش اداری و مسکونی تشکیل می شد که بقایای آن همچنان موجود است.

منازل موجود در بخش مسکونی بیشتر متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوران پهلوی نظیر خانه شیرنگی، تقوی، باقری و مفیدیان است.

طی سالیان اخیر افراد و شرکت های خصوصی زیادی با سرمایه گذاری سنگین روی احیا و بهسازی این خانه ها و محلات تاریخی گرگان در جهت جذب گردشگر و ایجاد صنوف و شغل های مرتبط حرکت کرده اند که به گفته مسوولان میراث فرهنگی پیش بینی می شود این فرایند جهش وار ادامه یابد.

یاسر قندرهای معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان معتقد است اگرچه فراگیری کرونا ضربه مهلکی به فعالیت های گردشگری استان وارد کرد اما با مهار ویروس چشم انداز مالی خوبی برای حوزه های مربوطه متصور است.

همچنین به گفته مجید رحمانی معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی گلستان امسال احیای 12 پروژه در بافت قدیم گرگان توسط بخش خصوصی انجام گرفت و این فرایند با سرمایه گذاری تقریبی 300 میلیارد ریال در دیگر طرحها ادامه دارد.

وی بیان داشت: احیای بافت تاریخی گرگان برای 550 نفر بطور مستقیم و غیر مستقیم در حوزه گردشگری و مشاغل مرتبط شغل ایجاد کرد و پیش بینی می شود طی سه سال آینده حدود دو هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شود مضافا اینکه تاثیر این بخش گردش مالی بالایی در حوزه اقتصاد استان گلستان پدید می آورد.

رحمانی با یادآوری جذابیت های سرمایه گذاری ایجاد شده و افزایش علاقه عمومی و گردشگران به بافت تاریخی گرگان به عنوان یکی از نمونه های بکر کشور؛ سرمایه گذاری جهشی در حوزه گردشگری تاریخی استان گلستان را پیش بینی کرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 دی 1399 بروزرسانی: 28 دی 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1421

به "خبرنگاران رشد اقتصادی گرگان با توسعه گردشگری در بافت تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رشد اقتصادی گرگان با توسعه گردشگری در بافت تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید