خبرنگاران قاضی دادگاه صدام بر اثر کرونا درگذشت

به گزارش مجله استخدام جدید، بغداد - خبرنگاران - رسانه های عراقی از درگذشت محمد العریبی قاضی دادگاه جنایات صدام حاکم رژیم بعث بر اثر ابتلا به ویروس کرونا خبر دادند.

خبرنگاران قاضی دادگاه صدام بر اثر کرونا درگذشت

به گزارش خبرنگاران این قاضی با سابقه که حوالی سال 2006 قضاوت در پفراینده های مهمی همچون جنایت حلبچه و عملیات انفال، عاملان و قاتلان انتفاضه شعبانیه و کشتار مخالفان سیاسی در دوره دیکتاتوری صدام را انجام داد، عصر امروز آدینه در بیمارستانی در بغداد در سن 52 سالگی درگذشت.

این قاضی ارشد در یکی از دادگاه های رسیدگی به جنایات رژیم بعثی برادر صدام را به عنوان وزیر کشور حکومت بعث مجبور کرد تا دو مرتبه از ملت عراق برای جنایاتی که برادرش در حق آنها نموده بود عذرخواهی کند.

العریبی چند مرتبه متهمان اصلی پفراینده های جنایی رژیم بعث و حتی دو بار خود صدام را به دلیل اعتراض آنها در فرایند قضایی از جلسه دادگاه اخراج و به صورت غیابی حکم صادر کرد. در یکی از جلسات نیز بدنبال جنجال و فریادهای صدام، دستور داد که او را به سلول انفرادی منتقل نمایند.

گفته می گردد این قاضی در حکومت صدام نیز در استان دیوانیه عراق به قضاوت مشغول بوده و امضایش بر حکم اعدام 12 نفر از مخالفان حکومت بعث نیز وجود داشت که این مساله بعدها برای او دردسرساز شد.

طبق قانون همه قضات دادگاه عالی جزایی برای رسیدگی به متهمان بعثی متعهد بودند که کتباً تاکید نمایند عضو حزب بعث نبوده و ارتباطی نیز با نیروهای امنیتی رژیم سابق نداشتند اما حضور این قاضی در دادگاه های حکومت صدام بدان معنا بود که وی علیرغم حضور قبلی در دستگاه قضایی، اطلاعاتی غلط مبنی بر عدم حضورش به حکومت جدید داده که خود این کار مستحق مجازات بود.

به گزارش خبرنگاران شورای عالی قضایی عراق و چند شخصیت دستگاه قضایی این کشور نیز درگذشت محمد العریبی را تسلیت گفتند.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1400 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1631

به "خبرنگاران قاضی دادگاه صدام بر اثر کرونا درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران قاضی دادگاه صدام بر اثر کرونا درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید