صادرات غیرنفتی 41 میلیارد دلار را رد کرد

به گزارش مجله استخدام جدید، اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود جزییات تجارت خارجی ایران در سال 1398 را منتشر نموده که نشان دهنده صادرات 41.4 میلیارد دلاری در سال گذشته است.

صادرات غیرنفتی 41 میلیارد دلار را رد کرد

به گزارش خبرنگاران، براین اساس ایران در طول این مدت تجارت خارجی خود را از مرز 85 میلیارد دلار عبور داد که از این عدد 41.4 میلیارد دلار مربوط به صادرات و 43.7 میلیارد دلار مربوط به واردات می گردد.

به این ترتیب تراز تجاری ایران در این سال منفی 2.4 میلیارد دلار شده این در حالی است که تراز تجاری در سال 1397 مثبت 1.5 میلیارد دلار بوده است.

طبق آمارهای ارائه شده در این گزارش وزن صادرات ایران در این سال 134 میلیون تن بوده و وزن واردات نیز از مرز 35 میلیون تن عبور نموده است.

به این ترتیب ارزش صادرات ایران کاهش هفت درصدی را نشان می دهد ولی از نظر وزنی صادرات بیش از 13 درصد رشد نموده است. علت کاهش ارزشی صادرات تغییر در قیمت مبنای کالاهای صادراتی در گمرک بود که از ابتدای سال 1398 به اجرا درآمد.

واردات ایران نیز از نظر ارزشی رشد 1.3 و از نظر وزنی رشد 9.3 درصدی را به ثبت رسانده است.

متوسط قیمت صادراتی ایران در سال 1398، 309 دلار به ازای هر تن بوده است که کاهش 18 درصدی را نشان می دهد.

آنالیز عملکرد تجاری ایران در 12 ماه سال گذشته نیز حاکی از آن است که بیشترین صادرات با 5.9 میلیارد دلار در ماه اردیبهشت به ثبت رسیده و پس از آن آذرماه با 4.9 میلیارد دلار واقع شده است.

کمترین صادرات به فروردین ماه سال 1398 با 2.5 میلیارد دلار اختصاص یافته که علت این کاهش وقوع سیل در تعدادی از استان های کشور در دوره مورد بحث بود. همچنین در اسفندماه سال 1398 صادرات ایران به عدد 2.8 میلیارد دلار رسیده که تاثیر شیوع ویروس کرونا را نشان می دهد.

در حوزه واردات نیز در اردیبهشت ماه 4.4 میلیارد دلار واردات به ثبت رسیده که بالاترین آمار را نشان می دهد. همچنین فروردین ماه سال 1398 با ثبت واردات 2.3 میلیارد دلاری پایین ترین تجارت را به خود اختصاص داده است.

اتاق بازرگانی تهران اصلی ترین شرکای تجاری ایران را نیز آنالیز نموده که براین اساس چین با واردات بیش از 9.5 میلیارد دلار کالا به تنهایی 23 درصد از کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده است. پس از آن عراق با حدود 9 میلیارد دلار، ترکیه با حدود پنج میلیارد دلار، امارات متحده عربی با حدود 4.5 میلیارد دلار و افغانستان با حدود 2.3 میلیارد دلار اصلی ترین واردکنندگان کالا از ایران بوده اند.

در این میان واردات ترکیه از ایران رشدی 111 درصدی داشته که نشان می دهد این همسایه غربی در سالی که گذشت خود را به عنوان یکی از اصلی ترین شرکای تجاری ایران مطرح نموده است. همچنین واردات چین از ایران نیز در سالی که گذشت افزایشی 2.5 درصدی را به ثبت رسانده است.

در حوزه واردات کالا نیز از عدد ثبت شده بیش از 11 میلیارد دلار معادل 25 درصد از کل واردات ایران از چین اجرا شده که افزایشی 7.7 درصدی را نشان می دهد. پس از آن ایران حدود 20 درصد از واردات خود را از امارات متحده عربی، 11درصد را از ترکیه، 8.4 درصد را از هند و 4.8 درصد را از آلمان وارد نموده است.

در جدول صادرکنندگان کالا به ایران در کنار چین صادرات ترکیه حدودا 90 درصد افزایش یافته و امارات متحده عربی و هند نیز به ترتیب 34 و 33 درصد صادرات بیشتر به ایران داشته اند، اما صادرات آلمان به ایران کاهشی 15 درصدی را نشان می دهد که تحت تاثیر تحریم های یک جانبه آمریکا اتفاق افتاده است.

ترازهای تجاری ایران با امارات متحده عربی و چین منفی بوده اما تراز تجاری منفی با ترکیه در سال 1397 در سالی که گذشت، مثبت شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1011

به "صادرات غیرنفتی 41 میلیارد دلار را رد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات غیرنفتی 41 میلیارد دلار را رد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید