موافقت اوپک پلاس با توافق نفتی تازه بدون توافق با امارات

به گزارش مجله استخدام جدید، منابع مطلع در اوپک پلاس اعلام کردند وزیران این گروه با افزایش فراوری نفت از اوت و تمدید مدت زمان اجرای محدودیت عرضه با وجود مخالفت امارات متحده عربی با این اقدام، موافقت کردند.

موافقت اوپک پلاس با توافق نفتی تازه بدون توافق با امارات

با تور دبی در زیباترین سواحل خلیج فارس استراحت کنید و شهری پر زرق و برق، بین‌المللی و پیشرفته را سیاحت کنید.

به گزارش خبرنگاران، همه توافقات اوپک پلاس مستلزم موافقت واحد همه اعضای گروه است. رویداد کم سابقه روز آدینه به معنای آن است که امارات متحده عربی می تواند این برنامه را بهم زند. هنوز معلوم نیست این برنامه نو چگونه عمل خواهد نمود.

مذاکرات میان وزیران اوپک پلاس شامل اعضای اوپک، روسیه و فراورینمایندگان دیگر پس از ناکامی این گروه برای رسیدن به توافق در مذاکرات روز پنج شنبه، به روز آدینه کشید.

تحت توافق نو اوپک نفت بیشتری از اوت سال 2021 عرضه می نماید و زمان سرانجام اجرای توافق محدودیت عرضه به جای آوریل سال 2022 در دسامبر سال میلادی آینده تمدید شد.

طبق گزارش رویترز، امارات متحده عربی اعلام نمود با افزایش فراوری موافقت نموده اما موافقت با تمدید مدت محدودیت عرضه را به بازبینی مبنای سطح فراوری این کشور مشروط نموده است.

اوپک پلاس روز آدینه در مورد سیاست فراوری نفت در بن بست دیپلماتیکی قرار گرفته بود که خطر افزایش چشمگیر قیمتهای نفت را در پی دارد. نمایندگان گروه اوپک پلاس پیشتر اظهار نموده بودند این گروه نمی تواند راهی برای خروج از بن بست پیدا کند زیرا هر دو طرف بر خواسته های خود پافشاری می نمایند. اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد هیچ افزایش فراوریی در کار نخواهد بود و این امر کمبود عرضه که در حال حاضر در بازار دیده می گردد را تشدید نموده و باعث افزایش بیشتر قیمتها خواهد شد.

متیو هولاند، تحلیلگر ژئوپلیتیکی در شرکت مشاوره انرژی اسپکت در این باره گفته بود: اگر اوپک پلاس پیروز نگردد مصالحه کند، نتیجه اتوماتیک آن تمدید سهمیه فعلی فراوری در اوت و پس از آن خواهد بود. این امر به افزایش چشمگیر قیمت ها منجر می گردد که بیشتر اعضای اوپک پلاس خواهان اجتناب از آن هستند.

پس از اینکه ملاقات وزیران اوپک پلاس عصر پنجشنبه به علت اختلاف نظر متوقف شد، اعضای این گروه روز آدینه مجددا حاضر شدند. نخستین بار نیست که این گروه شاهد چنین بحران هایی می گردد و اغلب موارد پیروز شده است راه چاره دیپلماتیکی پیدا کند. اختلاف نظر اخیر در مورد معین کاهش فراوری اعضای این گروه است. امارات متحده عربی حاضر نیست از توافق برای افزایش فراوری حمایت کند مگر اینکه سطح مبنای فراوری این کشور بالاتر در نظر گرفته گردد. یک نماینده گفته بود: امارات متحده عربی آماده است اگر توافق حاصل نگردد، عدم تغییر فراوری برای اوت را بپذیرد.

در مذاکرات روز پنجشنبه به نظر می رسید اوپک و متحدانش در جهت دستیابی به توافقی برای افزایش ماهانه فراوری به مقدار 400 هزار بشکه در روز از اوت تا دسامبر سال 2021 قرار دارند اما امارات متحده عربی در آخرین دقیقه به این توافق اعتراض کرد و کنفرانس آنلاین متوقف شد.

راهکار ممکن است ساده نباشد زیرا با توجه به این که امارات متحده عربی سطح فراوری بالاتری را می خواهد، ممکن است کل توافق اوپک پلاس بهم بریزد. جیووانی استونوو، تحلیلگر کالا در گروه یو بی اس اظهار کرد: هرگونه درخواست برای تنظیم مجدد سهمیه فراوری احتمالا چالش زا خواهد بود و ممکن است باعث گردد تنها برای امارات متحده عربی فراوری حدود 700 هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند و سایر کشورهای عضو اوپک پلاس ممکن است خواهان تغییر سطح فراوری خود شوند.

چندین نماینده اوپک پلاس اظهار کردند که این مسئله به حدی جدی بوده که تنها با مذاکرات در عالی ترین سطح دولتی می تواند حل گردد. این بن بست بازار را در مورد کمبود عرضه قابل توجهی که برای نیمه دوم سال پیش بینی می گردد نامطمئن نگه می دارد. بهای معاملات نفت طی هفته گذشته در بازار نیویورک برای نخستین بار از سال 2018 به بالای 75 دلار در هر بشکه صعود کرد. بعلاوه این بن بست اعتبار گروه اوپک پلاس را که با احتیاط بازسازی شده بود را مخدوش نموده و شبح یک اختلاف داخلی مخرب دیگر را زنده می نماید. ریزشی که بازار نفت سال میلادی گذشته تجربه کرد تا حدودی تحت تاثیر جنگ قیمت عربستان سعودی و روسیه روی داد. بلندپروازی های امارات متحده عربی پیش از این هم فرایند مذاکرات اوپک پلاس را مختل نموده بود. اواخر سال گذشته ابوظبی حتی ایده خروج از اوپک را بیان کرد زیرا مصرانه در پی افزایش فراوری است. ملاقات اوپک در آن موقع در بحبوحه مذاکرات داخلی به تاخیر افتاد با این حال در نهایت توافقی حاصل شد.

مشکل اخیر نتیجه سرمایه گذاری سنگین امارات متحده عربی در ظرفیت فراوری نو است. محدودیت عرضه این کشور بر مبنای سطح فراوری سال 2018 محاسبه شده و حدبیشتر ظرفیت فراوری امارات متحده عربی حدود 3.2 میلیون بشکه در روز معین شده است. پروژه های توسعه از آن موقع این رقم را بالاتر برده و این کشور خواهان آن است که مبنای سطح فراوریش بازبینی شده و در حدود 3.8 میلیون بشکه در روز قرار گیرد تا بتواند از میادین نو خود استفاده کند. امارات متحده عربی می گوید این تغییر لازم است زیرا تحت شرایط فعلی توافق اوپک پلاس، این کشور کاهش فراوری عمیق تری در مقایسه با اعضای دیگر انجام می دهد. پیشنهادی که روز پنج شنبه برای به تاخیر افتادن انقضای توافق محدودیت عرضه فعلی از آوریل به دسامبر سال 2022 مطرح شد هم این اختلاف را تشدید نموده بود.

یک نماینده اوپک پلاس پس از به تاخیر افتادن نشست وزیران اوپک پلاس گفته بود برای امارات متحده عربی سطح فراوری مبنا مسئله بسیار مهمی است و توافق اوپک پلاس را تا زمانی که تغییری صورت نگیرد رد خواهد نمود. سعودی ها هم مصر هستند که تمدید توافق محدودیت عرضه تا دسامبر 2022 برای ثبات بازار در سال آینده حیاتی است.

قیمت نفت سال جاری حدود 50 درصد افزایش داشته و بهبود تقاضا از بحران همه گیری ویروس کرونا از احیای عرضه اوپک پلاس پیشی گرفته است. افزایش قیمت نفت به همراه صعود قیمت کالاهای دیگر باعث شده بانکهای مرکزی عظیم دنیا نسبت به تورم نگران شوند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آمار خود این گروه نشان می دهد که سطح ذخایر نفت با احیای قوی تقاضا برای سوخت به میانگین پنج ساله بازگشته است. محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک سه شنبه هفته گذشته در نشست کمیته فنی مشترک اوپک پلاس گفته بود تقاضا برای نفت در نیمه دوم سال پنج میلیون بشکه در روز بالاتر از شش ماه نخست خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 مرداد 1400 بروزرسانی: 14 مرداد 1400 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1791

به "موافقت اوپک پلاس با توافق نفتی تازه بدون توافق با امارات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موافقت اوپک پلاس با توافق نفتی تازه بدون توافق با امارات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید