واکنش معاون حناچی به اعتبار 62 میلیارد تومانى مترو در بودجه 1400، این مبلغ براى ساخت 48 متر، مترو کافى
به گزارش مجله استخدام جدید، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با انتقاد از توجه دولت ها به حمل ونقل عمومی در کلانشهر ها بویژه کلانشهر تهران طی 10 سال اخیر گفت: در حوزه عمرانی مترو در سال گذشته و درلایحه بودجه سال آینده 62 میلیارد تومان لحاظ شده که تنها برای ساخت 48 متر، مترو کافی است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری اجتماعی خبرنگاران، روابط عمومى معاونت حمل و نقل، ترافیک شهردارى تهران؛ سید مناف هاشمى در ویژه برنامه شبکه خبر به مناسبت روز حمل و نقل و عمومی ضمن تبریک 26 آذر ماه و گرامیداشت روز حمل و نقل به تمام زحمتکشان این عرضه و قدردانی از همراهی مردم شریف تهران گفت: بی شک شهرداری ها به تنهایى و صرفا از محل درآمد های حاصل نمیتوانند زیر ساخت های لازم برای توسعه و نوسازی ناوگان را فراهم نمایند.
وی با تاکید بر اینکه انباشتگی 10 ساله در حوزه حمل ونقل کار را برای مدیریت شهری سخت نموده است به قوانین متعدد بالادستی از جمله قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی شهری و حومه مصوب سال 85، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب 86، قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل و نقل ریلی و عمومی شهری مصوب سال 88، قانون هدفمند کردن یارانه ها مصوب سال 88، قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 89 اشاره نمود و گفت در تمامی این قوانین دولت موظف به حمایت و اجرای تکالیفی در حوزه حمل و نقل با اولویت حمل و نقل عمومی درون شهری شده، اما متاسفانه تا به امروز عزم جدی در عمل به تکالیف مذکور مشاهده نشده است.
معاون حمل ونقل، ترافیک شهرداری تهران با اشاره به مصوبه 5 هزار دستگاه اتوبوس که توسط رئیس جمهور محترم در ستاد ملی کرونا اعلام شده است گفت: انتظار میرود با توجه به فرسودگى ناوگان در تهران، 50 درصد از این تعداد اتوبوس سهم شهر تهران گردد.
هاشمی توضیح داد: در حال حاضراز مجموع نزدیک به 5600 دستگاه اتوبوس شهر تهران تعداد3400 دستگاه آن یعنی رقمی حدود 61 درصد از کل ناوگان شهر تهران عمری بالای 12 سال داشته و فرسوده است که در صورت عدم نوسازی و توسعه ناوگان موجود؛ با افزایش بیش از پیش سن ناوگان و در نتیجه کاهش بهره وری و افزایش هزینه های جاری و در نهایت از رده خارج شدن اتوبوس ها را شاهد خواهیم بود شهر تهران بر اساس اسناد بالادستی به حداقل 9 هزار دستگاه اتوبوس احتیاج دارد. برای دستیابی به این هدف ضروری است در یک برنامه میان مدت حدود 6 هزار دستگاه اتوبوس نوسازی و حداقل 3 هزار دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران افزوده گردد؛ که البته با توجه به فرسودگی شدید ناوگان، نوسازی 3 هزار دستگاه تا انتها سال 1400 امرى اجتناب ناپذیراست.
وى با بیان اینکه تهران به 250 کیلومتر دیگر مترو احتیاج دارد ادامه داد: ساخت 250 کیلومتر مترو و تامین 1500 واگن برای خطوط متروی تهران 250 هزار میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد و نکته اینجاست چنانچه به مترو توجه نگردد در آینده اى نه چندان دور، مترو را نیز مانند اتوبوسرانی باید تعطیل کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه رقم دقیق بدهی دولت به شهرداری تهران باید توسط نهاد هاى ذیربط بررسى گردد توضیح داد: اگر بخواهیم از زاویه عدم تحقق بودجه سالانه در 10 سال گذشته به آن نگاه کنیم باید سالی 8 تا 10 هزار میلیارد تومان فعالیت عمرانی در مترو واتوبوسرانی صورت میگرفت که عملا چیزی حدود 1 هزار میلیارد تومان از سوی شهرداری و 100 تا 200 میلیارد و به اندازه یک دهم احتیاج شهر را محقق نموده ایم.
هاشمى ادامه داد: حمل ونقل عمومی حق مردم به ویژه قشر متوسط جامعه است. در پاسخ به سوال خانم حصاری در خصوص اینکه شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل عمومی کوشش و یاریی ننموده است عرض میکنم؛ طی دو سال گذشته بودجه شهرداری 1500 میلیارد تومان در شرکت بهره برداری مترو تهران و 1400 میلیارد تومان برای نگهداشت شهر به اتوبوسرانی تخصیص داده شده و همین طور مبلغ دو هزار میلیارد هم به وسیله اوراق مشارکت و منابع خود در بحث احداث تونل و توسعه مترو هزینه نموده، ولی ببینیم دولت چقدر یاری نموده؟
به گفته هاشمی در سال قبل چیزی حدود 50 تا 70 میلیارد تومان یارانه بلیط مترو دریافت نموده ایم و سوال من این است آیا این رقم در مقابل 3 هزار میلیارد تومان هزینه کرد شهرداری تهران عددی است؟
معاون شهردار تهران در ادامه صحبت های خود اظهار کرد: در حوزه عمرانی مترو در سال گذشته و د رلایحه بودجه سال آینده 62 میلیارد تومان لحاظ شده که من از خانم حصاری به عنوان نماینده دولت سوال میکنم؟ با این بودجه چند متر، مترو می توان ساخت؟ این درحالیست که دربودجه شهرداری تهران 7 هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار برای عمران مترو لحاظ شده است. این میزان حمایت های شهرداری و دولت را مردم عزیزمان مقایسه خواهند کرد، شهرداری تهران حداقل به بیش از 50 درصد از تعهدات خودش در حوزه حمل و نقل عمومی عمل نموده است.
به گفته معاون شهردار تهران در طی یکسال گذشت حداقل 50 مکاتبه و جلسه حضوری به منظور پیگیری مطالبات در این حوزه داشتیم. گرچه واقف هستیم که بدترین سال تحریم و شرایط سخت کرونا را میگذرانیم، اما باید در نظر داشت علاوه بر اینکه درآمد های شهردارى نیز کم شده، هزینه های ما هم افزایش یافته است. معتقدم دولت هیچ یاریی در حوزه توسعه و نوسازی حمل و نقل و ترافیک به شهر تهران ننموده است، دولت ها حمل و نقل را رها کردند و مجلس هم در دو دوره قبل در این حوزه خوب نظارت ننموده است.
وی در ادامه به قانون جرایم هدایت و رانندگی اشاره نمود و گفت: برابر (ماده 23) این قانون 60 درصد از مبالغ جرایم متعلق به شهرداری ها است بر این اساس در سال گذشته میبایست هزار میلیارد تومان از محل جرایم رانندگی دریافت می کردیم که تا این لحظه حدود 60 تا 70 میلیارد تومان دریافت کردیم که آن هم بخشی بصورت غیر نقد بوده است. پیش بینی ما این است که قریب به 1800 میلیارد تومان جریمه در امسال داشته باشیم و سهم تهران بالغ بر 1200 میلیارد تومان است که متاسفانه در لایحه پیشنهادی بودجه توجهی به آن نشده است.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه در سال 99، ریالى بابت یارانه بلیت از سوى دولت به شهرداری تهران پرداخت نشده است. توضیح داد: نیت از گفتن این صحبت ها گله گذارى نیست، اما معتقدم باید در کنار هم و با هم موارد را جلو می بریم، ولیکن اگر واقعیت ها بازگو نگردد و انتظارات روی هم انباشته گردد به مردم جفا کردیم.
سید مناف هاشمی در انتها اظهار کرد: گرچه زحمات این دولت قابل تقدیر است، ولی عقب ماندگی گذشته را با این ارقام نمی توان جبران کرد، بطور مثال دولت در لایحه بودجه سال 1400 یارانه بلیت را هزار میلیارد تومان اعلام نموده، ولی احتیاج فعلی شهر تهران 3 هزار میلیارد تومان است که این سهم دولت است و اگر بخواهیم سهم مردم را هم بین شهرداری و دولت تقسیم کنیم، سهم دولت 4500 میلیارد تومان خواهد بود. اگر بخواهم واضح بگویم با این ارقام نمی توانیم حمل و نقل عمومی که طی 10 سال از آن غفلت کردیم را سامان بخشیم.
منبع: خبرگزاری دانشجو