چرا بایدن به وعده هایش درباره پرونده حقوق بشری عربستان عمل نکرد؟

به گزارش مجله استخدام جدید، یک معارض سعودی در مقاله ای به عوامل سکوت بایدن درباره نقض حقوق بشر در عربستان برخلاف ادعاهایش پرداخت.

چرا بایدن به وعده هایش درباره پرونده حقوق بشری عربستان عمل نکرد؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از الخلیج الجدید، مضاوی الرشید از شخصیت شاخص رژیم سعودی در گزارشی نوشت که فعالان حقوق بشر امیدوار بودند که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برخلاف دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا رفتار کند و دیکتاتورهای کشورهای عربی به ویژه عربستان را تحت فشار قرار دهد تا اعدام ها و نقض حقوق بشر را متوقف نمایند.

ایالات متحده در کوشش است تا تصویری از خود به اسم رهبر دنیا آزاد و نگهبان ارزشهای دموکراتیک ارائه دهد. اما این تصویر در دنیا عرب در حال محو شدن است، زیرا محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به سرکوب گری خود ادامه می دهد.

دولت دموکرات ها گزارش غیرمحرمانه ای را منتشر کرد که نشان داد قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی با تائید محمد بن سلمان اجرا شده است. بدین ترتیب بسیاری از مظنونان را در فهرست تحریم ها قرار داد درحالی که هیچ گونه اقدامی علیه ولیعهد سعودی انجام نداد.

واشنگتن مرد وفادار خود را رها می نماید

مضاوی الرشید در ادامه نوشت درحالی که جو بایدن و مشاورانش در خصوص آینده ولیعهد سعودی سکوت اختیار نموده اند، رسانه ها و اندیشکده های آمریکایی در حال تبلیغ رقیب وی یعنی محمد بن نایف ولیعهد سابق سعودی هستند که در حبس خانگی و مورد شکنجه و آزار قرار گرفته است.

مقام های پیشین سی آی ای، با اشاره به خدمات بن نایف و همکاری های اطلاعاتی او با آمریکا در جنگ با تروریسم، از سکوت دولت دموکرات ها در خصوص سرنوشت بن نایف ناراضی هستند. تحلیلگران متعجبند که چگونه واشنگتن می تواند شاهزاده وفادار خود را که با تبادل اطلاعاتی با سرویس های امنیتی آمریکا به نجات جان آمریکایی ها یاری نموده، نادیده بگیرد؟

از این منظر، به نظر می رسد سکوت رسمی خیانت آمریکایی ها به بن نایف است چرا که وی اطلاعات ارزشمندی را ارائه داد و به خنثی کردن حملات تروریستی در خاک آمریکا یاری کرد. بن نایف زمانی فرد مورد علاقه سازمان سیا بود و اکنون در شرایط بسیار سختی می برد و آمریکا هم سکوت اختیار نموده است. به نظر می رسد که این داستان آشناست در ریاض از این مرد بهره ببرید، هنگامی که او در دست خویشاوندان خود با سرنوشتش روبه رو است او را رها کنید.

در واقع بایدن باید در برابر درخواست های بازگرداندن شاهزاده معزول مقاومت نکند.

محمد بن نایف به بهانه جنگ علیه تروریسم بسیاری از فعالان مدنی را شکنجه کرد که از مشهورترین آنها عبدالله الحامد که در زندان درگذشت وسلیمان الرگرددی و ولید ابوالخیر هستند که هم اکنون در زندان به سر می برند.

انتقام از محمد بن نایف از روی عدالت نیست

مسئله این است که آنچه امروز بر بن نایف می رود نه به علت سرکوب گری او بلکه در راستای منافع محمد بن سلمان است.

هنگامی که مافیا درگیر جنگ با اعضای مخالف خود می گردد، جامعه تضعیف شده ممکن است فرصت هایی برای تلافی و انتقام جویی به دست آورد، اما این فرصت ها لحظه ای و احساسی است.اما محمد بن نایف و پسر عموی او، محمد بن سلمان باید به جرم جنایات علیه شهروندان محاکمه شوند.

سرویس های اطلاعاتی ایالات متحده، شیطانی را می خواهند که او را می شناسند؛ اما بسیاری از شهروندان سعودی خواهان عدالت برای پسران گمشده و بستگان شکنجه شده خود هستند؛ کسانی که یا در زندان هستند یا اعدام شده اند.

بسیاری از وفاداران محمد بن نایف هم وجود دارند که آزادانه در کشورهای دیگر می گردند بدون اینکه مجازات شوند.

روزی فرا خواهد رسید که بن سلمان به خاطر جنایات خود علیه فعالان و مخالفان به همان سرنوشت دچار خواهد شد، اما در حال حاضر دولت بایدن در خصوص حال و آینده ولیعهد سکوت اختیار می نماید و بعید است که عزل بن سلمان را خواهان باشد یا به صورت علنی از او به علت نقض حقوق بشر انتقاد کند.

مضاوی الرشید در سرانجام نوشت که دولت بایدن محمد بن سلمان را به خاطر سیاست خارجی تهاجمی عربستان تحت فشار قرار داده و برای بایدن راحت تر است که ولیعهد را مجبور به آشتی با قطر کند و به ارائه پیشنهاد صلح با انصارالله یمن بپردازد. اما زمانی که صحبت از اصلاحات داخلی می گردد، ایالات متحده نه تمایل دارد و نه قادر به تماشا مزایای پیشبرد روندی است که در نهایت عربستان را به جهت دموکراسی سوق می دهد.

در حال حاضر منافع ایالات متحده با منافع ولیعهد اقتدارگرا یکی شده است که آمریکا این شرایط را تغییر نمی دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1759

به "چرا بایدن به وعده هایش درباره پرونده حقوق بشری عربستان عمل نکرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بایدن به وعده هایش درباره پرونده حقوق بشری عربستان عمل نکرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید