تبادل نظر، نوش آبادی: اقتدار ایران موجب تغییر مواضع امارات و عربستان شده است

به گزارش مجله استخدام جدید، سفیر سابق ایران در عمان گفت: تلطیف مواضع عربستان نسبت به گذشته و رفتارهای اخیر امارات برای نزدیکی با ایران نشانه ای از عدم تطابق اهداف واشنگتن و اهداف سعودی ها و اماراتی ها در رابطه با سیاست های منطقه ای آن ها در قبال جمهوری اسلامی ایران است.

تبادل نظر، نوش آبادی: اقتدار ایران موجب تغییر مواضع امارات و عربستان شده است

حسین نوش آبادی کارشناس امور بین الملل و سفیر سابق ایران در عمان در مصاحبه با خبرنگار گروه سیاسی خبرنگاران گفت: تغییر مواضع و استراتژی کشورهای امارات و عربستان سعودی در مسایٔل منطقه و چرخش غیرمنتظره این دو کشور در قبال جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت قابل تأمل است.

وی اضافه نمود: کوشش سعودی ها برای برطرف موانع مصاحبه با تهران و استقبال عربستان از برقراری مجدد حج عمره برای زایٔران ایرانی و نیز مواضع نسبتاً متفاوت ریاض و ابوظبی با آمریکا در مورد جمهوری اسلامی از جمله شواهد و قرایٔنی است که گویای مواضع مستقل این دو کشور از مواضع آمریکا در منطقه است.

نوش آبادی توضیح داد: تلطیف مواضع عربستان نسبت به گذشته و رفتارهای اخیر امارات برای نزدیکی با ایران نشانه ای از عدم تطابق اهداف واشنگتن و اهداف سعودی ها و اماراتی ها در رابطه با سیاست های منطقه ای آن ها در قبال جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: اظهارات اخیر بعضی از مقامات سعودی و اذعان آنان بر ضرورت واقع گرایی در مسایٔل منطقه و لزوم اصلاح روابط با تهران و خودداری از تقابل و پرهیز از همراهی با سیاست های آمریکا در مقابل جمهوری اسلامی ایران نشان دهنده انعطاف این دو کشور و درک واقعیت ها از شرایط موجود و اقتدار روزافزون ایران است.

سفیر سابق ایران در عمان اعلام کرد: بدون شک ناکامی سیاست های خصمانه ایالات متحده در منطقه و ارتقای قدرت بازدارندگی ایران در مقابل هرگونه تجاوز احتمالی دولت های بیگانه و خارجی در خلیج فارس و برخورد قاطع با رفتارهای قلدرمآبانه انگلیس در توقیف کشتی نفتی ایران و برخورد جدی با تجاوز پهپاد آمریکایی به حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران زمینه نزدیکی کشورهای منطقه به ویژه عربستان و امارات را با ایران فراهم نموده و باب مصاحبه با تهران و همکاری های امنیتی و سیاسی و حتی نظامی را برای ایجاد امنیت منطقه باز نموده است.

وی گفت: بازنگری اماراتی ها در تغییر مواضع خود در مسیٔله یمن و کوشش آنان برای بازگرداندن صحنه سیاسی در استان های جنوبی به شکل سابق و اولیه و جدا کردن راه خود از سعودی ها و تغییر استراتژی نظامی در جنگ با یمن، گویای این واقعیت است که امارات به منافع خود می اندیشد و نشان می دهد ابوظبی با واشنگتن در تشدید تنش نظامی با تهران اختلاف دارد و مستقل تصمیم می گیرد و مایل نیست در رویارویی احتمالی قدرت های خارجی با ایران دخالت داشته باشد.

نوش آبادی مطرح کرد: البته مشابه چنین مواضعی را مقامات سیاسی و نظامی سعودی هم داشته اند و ابراز نموده اند سیاست عربستان جنگ با ایران و یا هر کشور دیگری نیست و به دنبال صلح و آرامش منطقه هستند و آمادگی دارند با فراهم شدن شرایط و برطرف موانع روابط خود را با ایران ایجاد نمایند. در مجموع می توان گفت اگرچه میان اماراتی ها و سعودی ها در مسیٔله یمن اختلاف وجود دارد، اما خواستار اضافه شدن بار جدیدی بر منطقه در شرایط کنونی نیستند.

وی همچنین بیان داشت: با افزایش قدرت سیاسی و منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و ایستادگی و مقاومت ملت ایران در برابر زیاده خواهی های آمریکا و شکست اهداف و سیاست های ایالات متحده در غرب آسیا کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس را متوجه این واقعیت نموده است که مخالفت آنان با ایران قدرتمند و همراهی با سیاست های قدرت های خارجی در منطقه سودی برای آنان نخواهد داشت و به این نتیجه رسیده اند که مصاحبه با تهران تنها راه ایجاد امنیت در منطقه است و به منظور تأمین آینده خود باید سیاست های حکیمانه تر و مستحکم تری را در پیش بگیرند و ایجاد پل های مصاحبه با تهران و همکاری های امنیتی، سیاسی و نظامی، امنیت خود و منطقه خلیج فارس را حفظ نمایند و ایران را یک شریک سیاسی، مالی و امنیتی به شمار آورند و از سیاست هایی که جمهوری اسلامی ایران را دشمن به حساب می آورد اجتناب نمایند.

+

منبع: تسنیم
انتشار: 5 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 783

به "تبادل نظر، نوش آبادی: اقتدار ایران موجب تغییر مواضع امارات و عربستان شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبادل نظر، نوش آبادی: اقتدار ایران موجب تغییر مواضع امارات و عربستان شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید