گمرک متهم اصلی تاخیر در تحویل خودروهای داخلی

به گزارش مجله استخدام جدید، تاخیر در تحویل خودروهای داخلی به دلیل عدم ترخیص قطعات آنها از گمرک است. بیش از 100 هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان وجود دارد که ناقص هستند و قطعات آن ها در گمرک است.

گمرک متهم اصلی تاخیر در تحویل خودروهای داخلی

خبرنگاران - محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی مطرح نمود که قطعه سازان با کمبود نقدینگی روبرو هستند. وی گفت: مشکلاتی که داریم مربوط به تخصیص ارز و کمبود نقدینگی است. گمرک اعلام نموده است 90 درصد کالاها را ترخیص می کنیم. اما مشکل نقدینگی داریم که نمی توانیم آنها را ترخیص کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر کل مطالبات 50 هزار میلیارد تومان است. 25 هزار میلیارد از آن اما معوق شده است. علت این است که خودروساز توانمندی پرداخت آن را ندارد. چرا که زیان انباشته آنها 85 هزار میلیارد تومان شده است.

با ورود شورای رقابت زیان ها آغاز شد

نجفی منش ادامه داد: خودروسازان تا سال 90 تقریبا سود آور بودند. از سال 90 که شورای رقابت پا به عرصه قیمت گذاری خودرو گذاشت، زیان ها آغاز شد. در این فاصله تا سال 98 جمع زیان های انباشته شده حدود 55 هزار میلیارد بود. اما در سال 99 به 85 هزار میلیارد تومان رسید.

نجفی منش با اشاره به شرایط فراوری قطعه در کشور، تشریح کرد: قطعه سازان توان فراوری 2 هزار خودرو در سال را دارند. اما به دلیل اینکه نقدینگی ندارند، نمی توانند در این راستا به خوبی حرکت نمایند. همین موضوع نقدینگی، رشد فراوری را کم می نماید.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی بیان نمود: خودروساز باید بدون زیان خودرو بفروشد تا فراوری را افزایش دهد. در حالی که اکنون زیان 85 هزار میلیاردی دارد. در حال حاضر بیش از 100 هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان وجود دارد که ناقص هستند. همین امر موجب تاخیر در تحویل خودروهای داخلی شده است. عمده قطعات خودروها در گمرک است و خودروسازها به دلیل کمبود نقدینگی نمی توانند قطعات را ترخیص نمایند.

این مقام مسئول ادامه داد: دولت جدیدی که روی کار می آید، باید به فکر صنعت خودرو باشد. دولت جدید می بایست این صنعت زیان ده را به صنعتی سود ده تبدیل کند تا شاهد افزایش رشد فراوری باشیم.

منبع: تابناک

منبع: بیت ران
انتشار: 7 تیر 1400 بروزرسانی: 7 تیر 1400 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1720

به "گمرک متهم اصلی تاخیر در تحویل خودروهای داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گمرک متهم اصلی تاخیر در تحویل خودروهای داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید