آیا به راستی گوتنبرگ اروپا سرسبزترین شهر دنیا است؟

به گزارش مجله استخدام جدید، برای سه سال پیاپی دومین شهر عظیم سوئد به عنوان بهترین شهر دنیا معرفی شده است. این شهر که روزگاری بندر صنعتی شهر محسوب می شده، در گذشته در زمینهٔ محیط زیست از آگاهی چندانی برخوردار نبوده است. اما این فرایند در اواسط دهه 1980 تغییر کرد، یعنی وقتی که وزیر محیط زیست سوئد از گوتنبرگ دیدن نموده و این شهر آلوده را حیاط خلوت جهنم نامید. پس ازآن سیاست مداران و تجار این شهر قرن هفدهمی کثیف را به چراغ فروزان یک شهر پایدار تبدیل کردند.

آیا به راستی گوتنبرگ اروپا سرسبزترین شهر دنیا است؟

با ما سفر کنید و با تور ارزان اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به نظر می رسد که کوشش آن ها در کنار فعالیت های جامعه جواب داده است.

امروزه این شهر با داشتن گلخانه های بزرگ و شیشه ای تبدیل به سرسبزترین شهر اروپا شده است. در خیابان های شهر ترامواهای برقی سفید و آبی، کافه ها و رستوران های زیادی به چشم می خورد که البته بهترین غذاهای دریایی را می توان در این شهر امتحان کرد. کانالی نیز مانند کانال هلندی ها در وسط شهر ساخته شده که می توانید از هتل به سمت رستوران ها و مغازه قدم زده و زندگی شبانه را تجربه کنید.

به همین خاطر تعجبی ندارد که این شهر سه سال پیاپی به عنوان پایدارترین مقصد گردشگری از سوی شاخص مقصد پایدار دنیا انتخاب شده است. حتی بندری که روزگارانی بسیار آلوده بود در سال 2011 پاک سازی شده و جایزه کشتی رانی را دریافت کرد. این اسکله اولین بندری در دنیا بود که از قدرت امواج استفاده نموده و انتشار کربن را کاهش داد.

صنعت گردشگری نیز تحت تأثیر این پایداری واقع شده است و باید این مسئله روی صنایع دیگر نیز تأثیر گذارد.

بیش از 90% هتل های شهر می بایست بنا بر استانداردهای مشخص شده توسط سازمان های منطقه بناشده باشند. در اینجا خبری از بطری های کوچک شامپو، کارد و چنگال پلاستیکی و پوشال نیست.

هتل اگرز که سومین هتل بزرگ سوئد است، نیروی برقش را از توربین هایی که در ساحل گذاشته تأمین می نماید و استفاده از سوخت های فسیلی و شیمیایی را کنار گذاشته است.

در بالای پشت بام هتل فضای سبزی واقع شده است که در آن سبزیجات پرورش داده می شود. گردشگران می توانند با تورهای داخل شهری همراه شده و نحوه طبخ و فراوری مواد غذایی را در باغات و زمین های کشاورزی از نزدیک ببیند.

صمیمیت و قابلیت در دسترس بودن، یکی از ویژگی های شاخص شهر گوتنبرگ است. برای کشف مکان های مختلف شهر، می توان از وسایل دوستدار محیط زیست مختلف استفاده کرد. مثلاً کرایه کردن دوچرخه که دارای 72 ایستگاه مختلف در سطح شهر است. همچنین می توان از اسکوتر برقی استفاده کرد. نیروگاه های برقی زیادی در سطح شهر دیده می شود که باعث شده بیشتر وسایل حمل ونقل این شهر برقی باشند، مانند اتوبوس ها. در حال حاضر 65% سیستم حمل ونقل شهر از انرژی قابل بازیافت استفاده می نماید و قرار است تا سال 2030 این شهر کاملاً برقی شود.

گوتنبرگ در صورت عدم نزدیکی به مناطق سرسبز نمی توانست دارای این سرسبزی و طبیعت باشد. اطراف شهر را جنگل های انبوه و ساحل دریا فراگرفته ، به گونه ای که سهم هر شهروند از این سرسبزی 274 مترمکعب است. پارک های گیاه شناسی و اسلات اسکوگن که زیباترین پارک های شهر هستند را باید حتماً از نزدیک دید. در خارج از شهر علفزارهایی سرسبز و پوشیده از درخت و تنها باغ وحش مجانی شهر را در موزه تاریخ طبیعی گوتنبرگ مشاهده خواهید کرد که گفته می شود تنها وال آبی خشک شده دنیا در ابعاد واقعی در این موزه واقع شده است.

اخیراً شهر یک راستا پیاده روی طولانی درست نموده که از گوتنبرگ شروعشده و با طول 71 کیلومتر به ایستگاه های مختلف مترو ختم می شود. انتهای این راستا شهر کوچک آلینگساز واقع شده است که پایتخت دورهمی های محبت آمیز سوئدی ها نامیده می شود. این شهر بالاترین سرانه کافه در کشور را داراست.

در میانه راه می توان در شهر فلودا توقف نموده و در رستوران های آن غذاهایی با منابع ارگانیک میل نمود. در این رستوران ها گردشگران می توانند با سبک زندگی سوئدی ها و مناطق کمتر شناخته شهر آشنا شوند.

مردم شهر نیز از استانداردهای پایداری تبعیت می نمایند. مثلاً در بعضی مناطق فقط لباس های ارگانیک و قابل بازیافت که عاری از مواد سمی بوده و در آن حقوق کارگر به خوبی رعایت شده ارائه می شود. نودی جینز که یک برند بین المللی است، خط فراوری شلوارهای جین خود را از گوتنبرگ شروع نموده و از محلی ها برای راه اندازی آن یاری گرفته است.

در سطح شهر می توان رستوران های دوستدار محیط زیست و گیاهی فراوانی یافت که گوشت های طبخ شده در آن همگی از حیواناتی تهیه می شوند که در مزارع ارگانیک پرورش یافته اند. رستوران تاورنا آورنا که یک اغذیه فروشی ایتالیایی است، سبزیجاتش را در پشت بام رستوران پرورش می دهد. رستوران های دیگر منوی خود را به صورت فصلی انتخاب می نمایند و با همکاری کشاورزان و ماهی گیران تازه ترین مواد غذایی هر فصل را در رستوران های خود ارائه می دهند.

در این شهر تغییر در همه جا به چشم می خورد. با قدم زدن از مرکز تاریخی شهر و گذشتن از کنار ساختمان های قدیمی و کافه ها و مغازه های کوچک، چهره شهر ناگهان تغییر کرد. ساختمان های شیشه ای و فولادی سر به آسمان کشیده بودند و آسمان را لمس می کردند.

سال بعد جشن 400 سالگی گوتنبرگ است و شهر در حال آماده سازی است. همه در تکاپو هستند وبه نظر می رسد که آمادگی خوبی برای برگزاری این جشن دارند.

این پروژه از سال 2009 با یاری محلی ها و مردم گوتنبرگ شروع شد. یکی از هیجان انگیزترین پروژه ها مربوط به یک پارک وسط شهر است که در همسایگی شهر فیرهامنن واقع شده است. هدف ساختن مکانی سبز و پویا در وسط شهر است. شهروندان در حال طراحی و انجام فعالیت های مربوط به این پروژه هستند، مانند زمین بازی برای بچه ها.

ساخت چنین پروژه هایی محققا چهره شهر را تغییر خواهد داد و آن را تبدیل به مکانی سرسبزتر از گذشته خواهد نمود. پروژه مسکونی شهر ساحلی گوتنبرگ که چندین میلیارد دلار هزینه در برداشته، پروژه ای بزرگ است که طبق پیش بینی ها خانه 250000 سکنه جدید شهر در 15 سال آینده خواهد بود.

گوتنبرگ به سرعت به سمت برنامه های پایداری خود پیش می رود. شهر در حال حاضر در حال کار کردن بروی پروژه هایی برای مقابله با بالا آمدن آب و جلوگیری از ورود سیلاب به داخل شهر است.

منبع: گردشبان
انتشار: 23 مهر 1399 بروزرسانی: 23 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1235

به "آیا به راستی گوتنبرگ اروپا سرسبزترین شهر دنیا است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا به راستی گوتنبرگ اروپا سرسبزترین شهر دنیا است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید