تاریخچه ستاره میشلن، راهنمای بهترین رستوران های جهان!

به گزارش مجله استخدام جدید، ستاره میشلن | Michelin Stars

وقتی قصد سفر به ویژه سفر خارجی داریم معمولا در مورد جاذبه های گردشگری، کیفیت هتل ها و بهترین رستوران های آن منطقه تحقیق می کنیم. یکی از مولفه های کیفیت رستوران ها اصطلاح ستاره میشلن است که حتما در بررسی های رستوران های یک شهر یا کشور با آن روبرو شده اید. اما ستاره میشلن چیست و بر چه اساسی رستوران های دنیا را رده بندی می کند؟ آیا می توان به این امتیازدهی اعتماد کرد و بر اساس ستاره میشلن به بهترین رستوران های مقصد رفت؟ در این مطلب در مورد تاریخچه ستاره میشلن صحبت می کنیم و اطلاعات لازم در مورد آن را با شما در میان می گذاریم. با خبرنگاران همراه باشید.

تاریخچه ستاره میشلن، راهنمای بهترین رستوران های جهان!

کتاب راهنمای میشلن چیست؟

راهنمای میشلن (Michelin Guides، به فرانسوی Guide Michelin) مجموعه ای از کتاب های راهنماست که بیش از یک قرن است از طریق کمپانی فرانسوی میشلن منتشر می شود. این کتاب ها که به خاطر رنگ قرمز جلدش، به نام راهنمای قرمز هم معروفیت پیدا کرده است قدیمی ترین راهنما و مرجع هتل ها و رستوران های اروپاست و به رده بندی و امتیازدهی هتل ها و مخصوصا رستوران ها می پردازد. امروزه اعتبار ستاره میشلن تا حدی زیاد شده که معیار انتخاب یا عدم انتخاب آن رستوران از طریق مشتریان و مسافران به شمار می رود و بسیاری افراد برای اطمینان از کیفیت یک رستوران در مورد ستاره میشلن آن تحقیق می کنند. میشلن علاوه بر کتاب های قرمز که به بررسی رستوران ها می پردازد، در مجموعه کتاب های سبزش راهنمای کامل شهرها، منطقه ها و کشورهای مختلف دنیا را هم منتشر می کند.

تاریخچه کتاب راهنمای میشلن

جالب است بدانید که داستان شکل گیری ستاره میشلن از راهنمای خرید اتومبیل آغاز شد! در سال 1900 تنها حدود 3000 اتومبیل در خیابان های پاریس وجود داشت و هنوز خبری از ازدحام و هیاهو و ترافیک ماشین ها نبود. در آن زمان برای افزایش تقاضا برای ماشین و انواع اتومبیل، دو برادر به نام های ادوارد و آندره میشلن که در کار تولید تایر اتومبیل بودند اقدام به انتشار کتاب راهنمای ماشین به نام راهنمای میشلن کردند. این متاب با موفقیت زیادی همراه شد و حدود 35000 نسخه از آن به فروش رفت. در این کتاب اطلاعات بسیار مفید و کاربردی در مورد انواع اتومبیل، نقشه مسیر و راه ها، تعمیر اتومبیل، پنچرگیری و …ارائه شده بود. چند سال بعد و در سال 1904 برادران میشلن کتابی مشابه در مورد کشور بلژیک منتشر کردند. به این ترتیب کتاب راهنمای میشلن در مورد کشورهای مختلف دنیا از جمله الجزایر، تونس، آلمان، اسپانیا و پرتقال و … هم منتشر شد و با استقبال خوبی هم روبرو شد.

معرفی بهترین رستوران ها در کتاب میشلن

انتشار این کتاب ها با آغاز جنگ دنیای اول متوقف شد. اما بعد از جنگ و تا سال 1920 مجددا انتشار کتاب ها از سر گرفته شد. در این زمان کپی برداری از کتاب ها بلامانع بود و بسیاری افراد بدون خرید کتاب اصلی آن را تهیه می کردند. تا این که آندره میشلن با توجه به ضرب المثل مشهور آدم تنها به چیزی احترام می گذارد که برایش هزینه داده باشد اقدام به تغییر قیمت و مدون کردن سیستم فروش کتاب های راهنمای میشلن کرد. علاوه بر این، در کنار ارائه اطلاعات در مورد ماشین و راه ها و جاده ها، بخشی نیز به ارائه اطلاعات در مورد بهترین رستوران ها و هتل های آن منطقه هم اختصاص پیدا کرد. چندی نگذشت که قسمت معرفی رستوران ها به محبوب ترین بخش کتاب ها تبدیل شد و برادران میشلن را بر آن داشت که تیمی متخصص را به بررسی جداگانه رستوران های با کیفیتی اختصاص بدهند که هنوز معروفیت زیادی پیدا نکرده اند.

امتیازدهی بر اساس ستاره میشلن

کتاب راهنمای میشلن به تبعیت از کتاب های راهنمای Murray و Baedeker اقدام به امتیازدهی رستوران ها بر اساس ستاره کرد. به این ترتیب از سال 1926 به بهترین رستوران ها ستاره میشلن داده می شد و به این ترتیب کیفیت آن رستوران تضمین می شد. در ابتدا تنها یک ستاره به رستوران ها داده می شد، اما بعد در سال 1931 رده بندی رستوران ها با صفر، یک، دو و سه ستاره مشخص می شدند. انتها در سال 1926 معیاری مدون برای ستاره دهی به رستوران ها شکل گرفت و معرفی گشت. طبق این سیستم تعداد ستاره میشلن به این مفهوم خواهد بود:

  • 1 ستاره میشلن : رستورانی بسیار خوب که ارزش توقف دارد.
  • 2 ستاره میشلن : آشپزی و غذاهای عالی که ارزش تغییر مسیر دارد.
  • 3 ستاره میشلن : آشپزی بی نظیر و منحصر به فرد که حتی ارزش سفر کردن (تنها به خاطر رستوران) را دارد.

در سال 1931 جلد کتاب راهنمای میشلن که سابقا آبی بود به رنگ قرمز تغییر پیدا کرد و تا به امروز در تمامی نسخه ها و چاپ ها به همین رنگ به جای مانده است. در طول جنگ دنیای دوم، انتشار کتاب های میشلن بار دیگر به حالت تعلیق در آمد، اما در سال 1944 به درخواست نیروهای متحدین، راهنمای 1939 فرانسه برای استفاده نظامی تجدید چاپ شد. زیرا به اعتقاد بسیاری، نقشه های این کتاب به بهترین شکل و با دقیق ترین جزئیات ارائه شده بودند و بسیار کاربردی بودند.

ستاره میشلن در مسیر دنیای شدن

پس از جنگ دنیای انتشار کتاب های راهنمای میشلن دوباره آغاز شد و کتاب راهنمای ایتالیا (1956)، کتاب راهنمای بریتانیا (1971) و … منتشر شدند. اولین راهنمای کشور آمریکا اما سال ها بعد و در سال 2005 منتشر شد و به این ترتیب ستاره میشلن پا به ایالات متحده هم گذاشت. در این نسخه حدود 500 رستوران نیویورک و همین طور 50 هتل منطقه منهتن ارزیابی و امتیازدهی شدند. در سال 2007، راهنمای میشلن توکیو منتشر شد. سال بعد، راهنمای هنگ کنگ و ماکائو هم به این کتاب ها اضافه شد. در سال 2013، کتاب راهنمای میشلن در مورد 23 کشور نوشته شده و به رده بندی و اعطای ستاره میشلن به رستوران های هر شهر و منطقه پرداخته است.

شیوه امتیازدهی رستوران ها

کتاب های قرمز راهنمای میشلن به بررسی و امتیازدهی کامل رستوران های هر منطقه و کشور می پردازند و به نسبت کتاب های رقیب، تعداد به مراتب بیشتری رستوران را معرفی می کنند. در معرفی هر رستوران چند توضیح در مورد رستوران، تخصص در انواع غذاها، ویژگی های شاخص و منحصربفرد و همین طور خلاصه ای از اطلاعات دیگر ارائه می شود.

کارشناسان میشلن که معمولا بازرس نامیده می شوند به صورت ناشناس کار می کنند و در هنگام ورود به رستوران خود را معرفی نمی کنند. حتی پول و هزینه غذای آن ها از طریق میشلن پرداخته می شود، نه رستورانی که قرار است آن را بررسی کنند.

به این ترتیب، بررسی ها و نظرات آن ها کاملا حقیقی و صادقانه و عاری از هرگونه تبعیض و جانبداری خواهد بود. در مقاله ای که در نیویورکر در مورد بازرس های میشلن نوشته شده این طور آمده است:

این موارد باعث شده تا به اعتقاد بسیاری از سرآشپزها و صاحبان رستوران، ستاره میشلن تنها معیار معتبری باشد که بتوان کاملا به آن اعتماد کرد. در فرانسه، هر سال در هنگام انتشار کتاب ستاره میشلن مراسمی پرشور و هیجان برگزار می شود که بسیاری آن را معادل آکادمی اسکار فیلم می دانند. قبل از اعلام بهترین رستوران ها، رسانه ها و نشریات مختلف به پیش بینی برنده ها و بهترین رستوران ها می پردازند و گزارش های تلویزیونی و مصاحبه های زیادی در این رابطه انجام می شود.

10 رستوران برتر دنیا بر اساس ستاره میشلن

  1. رستوران آلینیا | Alinea، شیکاگو
  2. رستوران آزورمندی | Azurmendi، لارابتزو، اسپانیا
  3. رستوران ایلون مدیسون پارک | eleven Madison Park، نیویورک
  4. رستوران پر سه | Per Se، نیویورک
  5. رستوران Osteria Francescana، مودنا، ایتالیا
  6. رستورن Robuchon au Dôme، ماکائو
  7. رستوران The Restaurant at Meadowood، دره ناپا، کالیفرنیا
  8. رستوران برنادرین | Le Bernardin، نیویورک
  9. رستوران Restaurant de lHôtel de Ville، کریسیه، سوئیس
  10. رستوران The Fat Duck، برکشایر، بریتانیا

منبع: guide.michelin.com

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1403 بروزرسانی: 11 شهریور 1403 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 2367

به "تاریخچه ستاره میشلن، راهنمای بهترین رستوران های جهان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه ستاره میشلن، راهنمای بهترین رستوران های جهان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید