قلعه قمچقای؛ رمز و رازهای یک دژ باستانی

به گزارش مجله استخدام جدید، حس و حال قرار گرفتن در دژها و قلعه هایی که 4000 سال پیش ساخته شده اند، چگونه است؟ اگر شما هم مثل کنجکاو هستید، بازدید از قلعه قمچقای در استان کردستان می تواند پاسخی برای حس کنجکاوی شما باشد.

قلعه قمچقای؛ رمز و رازهای یک دژ باستانی

قلعه قمچقای یکی از شاهکار معماری باستانی ایران به شمار می رود. این قلعه تاریخی با قدمتی بیش از 4000 سال یکی از جاهای تماشای کردستان محسوب می شود.

با ورود به قلعه قمچقای، با چشم انداز ای فوق العاده از دیوارهای بلند و مستحکم روبرو می شوید که حدود 200 متر ارتفاع دارد. این قلعه، به علت موقعیت جغرافیایی ویژه اش، از سه جهت به پرتگاه هایی عمیق و مخوف مشرف است که دژ را به یک مکان تسخیرناپذیر تبدیل نموده است.

قلعه قمچقای یا دره شاهان، با فضای مرموز و تاریخی اش، تجربه ای منحصر به فرد را برای بازدیدنمایندگان رقم می زند و یادآور عظمت و استقامت ایران در دوران باستان است. اگر می خواهید بیشتر از این دژ باستانی بدانید با مجله گردشگری خبرنگاران همراه شوید.

قلعه قمچقای کجاست؟

قلعه قمچقای در شهرستان بیجار، استان کردستان و در 21 کیلومتری شهر حسن آباد یاسوکند واقع شده است.

قلعه قمچقای چه بخش هایی دارد؟

این قلعه باستانی شامل دره، پرتگاه، دروازه و حصار است.

چگونه از تهران به قلعه قمچقای برویم؟

برای رسیدن به قلعه قمچقای بیجار از تهران، با ماشین شخصی یا اتوبوس به سمت بیجار رفته و سپس به روستای قمچقای بروید. این مسیر حدود 450 کیلومتر است و با ماشین حدود 5 الی 6 ساعت طول می کشد.

قلعه قمچقای چقدر قدمت دارد؟

بنای اولیه قلعه قمچقای استان کردستان در سده های 25 تا 21 قبل از میلاد ساخته شده است و این قلعه بیش از 4000 سال قدمت دارد.

معرفی قلعه قمچقای

قلعه قمچقای، یکی از برجسته ترین آثار باستانی ایران است که در 61 کیلومتری شهرستان بیجار و بر فراز یکی از کوه های بلند منطقه واقع شده است. این قلعه باستانی در 4 آبان 1365 با شماره ثبت 1721 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه قمچقای که در متون تاریخی به نام قلعه دره شاهان نیز شناخته می شود، به عنوان یکی از قلعه های مهم و تاریخی ایران در دوره های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و اهمیت آن به علت موقعیت استراتژیک و ساختار دفاعی آن بسیار برجسته است.

این قلعه با دیوارهای بلند و مستحکم، مخازن آب و پناهگاه های زیرزمینی، نشان دهنده هنر و مهارت های معماری باستانی ایران است. کتیبه های موجود در این قلعه، با خطوط هیروگلیف و هراتیک، از قدیمی ترین کتیبه های نیمه تصویری ایران به شمار می روند و نشانی از ارتباط تاریخی این قلعه با تمدن های قدیمی تر همانند سومریان دارد.

تنها راه ورود به قلعه از شمال، به وسیله گذرگاهی باریک و سخت است که این موضوع بر ارزش دفاعی آن افزوده است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد این قلعه، وجود مخازن متعدد آب و پناهگاهی زیرزمینی است که به وسیله تونلی سنگی با 41 پله به زیر قلعه راه دارد.

قلعه قمچقای کجاست؟

قلعه قمچقای یا دره شاهان در استان کردستان، 61 کیلومتری شهرستان بیجار، بخش کرانی، روستای قمچقای و داخل منطقه حفاظت شده بیجار واقع شده است.

برای بازدید از قلعه قمچقای باید به شهرستان بیجار در استان کردستان رفته و از آنجا به روستای قمچقای بروید. سپس از روستای قمچقای خودتان را به قلعه دره شاهان برسانید.

لوکیشن قلعه قمچقای روی گوگل مپ

فاصله قلعه قمچقای از تهران

قلعه قمچقای در فاصله 441 کیلومتری تهران واقع شده است و با ماشین حدود 6 ساعت طول می کشد. شما می توانید با خودروی شخصی یا اتوبوس به شهرستان بیجار بروید. از آنجا نیز با خودروی شخصی یا تاکسی، خود را به روستای قمچقای برسانید و از آنجا مسیر قلعه قمچقای را در پیش بگیرید.

برترین زمان سفر به قلعه قمچقای

برترین زمان برای بازدید از قلعه تاریخی قمچقای در شهرستان بیجار، به عوامل مختلفی از جمله آب وهوا بستگی دارد. این قلعه در ارتفاعات منطقه ای کوهستانی واقع شده است، بنابراین شرایط آب وهوایی می تواند در برنامه ریزی سفر شما تاثیرگذار باشد.

به طور کلی، بهار و پاییز برترین زمان ها برای بازدید از قلعه قمچقای استان کردستان محسوب می شوند. در این فصول، آب وهوا معتدل و مطبوع است. در فصل بهار، طبیعت اطراف قلعه سرسبز و زیبا و منظره ها بدیعی خلق می شود. پاییز نیز با رنگ های گرم و زیبای خود، چشم اندازهای حیرت انگیزی را به نمایش می گذارد.

اگر به عکاسی از منظره ها طبیعی علاقه مند هستید، فصل تابستان نیز می تواند زمان مناسبی برای سفر به قلعه قمچقای باشد. در این فصل، هوا گرم تر است، اما طبیعت اطراف قلعه همچنان تماشای و سرسبز است.

با این حال، اگر به سفر در شلوغی علاقه ندارید، بهتر است در تعطیلات رسمی و آخر هفته ها به این منطقه سفر نکنید.

بعلاوه توجه داشته باشید که برف و یخبندان در فصل زمستان، بازدید از قلعه را سخت می نماید.

تاریخچه قلعه قمچقای

در قلعه قمچقای استان کردستان، کتیبه ای به خط هیروگلیف و هراتیک کشف شده است که از قدیمی ترین کتیبه های نیمه تصویری ایران محسوب می شود. این کتیبه را با خط سومریان مقایسه نموده اند. این قلعه در دوره های تاریخی مختلف در دست اقوام گوناگونی بوده است.

از قلعه بزرگ قمچقای در دوره پارت ها و ساسانیان نیز استفاده شده است که همزمان با محاصره آتشکده آذرگشسب در تخت سلیمان (100 کیلومتری شمال این قلعه) به وسیله هراکیلوس، امپراتور روم، تخریب شد. در اطراف قلعه، پشته های سنگی بسیاری وجود دارد که حصارهایی مربوط به قرون وسطی در آن کشف شده است. این حصارها به شیوه ای مهندسی شده و عمود بر بستر رودخانه قرار دارند.

معماری قلعه قمچقای

قلعه قمچقای در استان کردستان مساحتی حدود 500 مترمربع دارد و حصاری در اطراف آن کشیده شده است که ارتفاع دیواره هایش به 200 متر می رسد. در این حصار، بقایای برج های مدوری دیده می شود. راه ورودی قلعه در قسمت شمالی واقع شده است و یک گذرگاه باریک و طولانی است که تنها یک نفر و آن هم با سختی می تواند از آن عبور کند.

با پلکانی شامل 41 پله که در سنگ ها کنده شده اند، می توانید به پناهگاه زیرزمینی قلعه دسترسی پیدا کنید. علاوه بر این، آب انبار و مخازن متعدد آب نیز در قلعه وجود دارد که برای ذخیره آب استفاده می شدند. مصالح به کار رفته در ساخت قلعه، سنگ لاشه با ملات است.

بخش های مختلف قلعه قمچقای

قلعه تاریخی قمچقای، یادگاری از تمدن های باستانی و یکی از شاهکارهای معماری در دل کوهستان های بیجار است. این قلعه باشکوه که قدمتی هزاران ساله دارد، رازها و شگفتی های بسیاری را در خود جای داده است.

در این مجموعه تاریخی از گذرگاه های مخفی و پناهگاه های زیرزمینی تا کتیبه های باستانی و چشم اندازهای نفس گیر، همه و همه گویای داستان هایی از اقوام و فرهنگ های گوناگون هستند که روزگاری در این قلعه زندگی می کردند. بیایید با هم سفری هیجان انگیز به گوشه و کنار این دژ مستحکم داشته باشیم و از هر بخش آن پرده برداری کنیم:

دره قلعه قمچقای

قلعه قمچقای در کنار دره ای زیبا و سرسبز واقع شده است که در گذشته به دره شاهان معروفیت داشت. این دره با تیغه های بلند و پرتگاه های مخوف خود، گذر از این منطقه را چالش برانگیز و به محافظت از قلعه یاری می کرد.

پرتگاه قلعه قمچقای

قلعه قمچقای از سه جهت جنوب غربی، جنوب شرقی و شرق با پرتگاه های بلند و ترسناکی احاطه شده است که دسترسی به آن را سخت می کرد. این پرتگاه ها بخشی از سیستم دفاعی طبیعی قلعه محسوب می شدند.

دروازه قلعه قمچقای

گذرگاه باریک و طولانی که تنها راه ورودی به قلعه بود، شما را به سمت دروازه قلعه راهنمایی می نماید. این دروازه در قسمت شمالی قلعه قرار داشته و در گذشته با برج ها و دیوارهای مستحکم محافظت می شد.

حصار قلعه قمچقای

حصارها و دیوارهای بلند قلعه، نشانگر قدرت و استحکام آن بودند. این حصارها که در بعضی بخش ها همچنان پابرجا هستند، قلعه را دربر گرفته بودند و از آن در برابر یورش دشمنان محافظت می کردند.

جاهای تماشای نزدیک قلعه قمچقای

هنگام برنامه ریزی برای بازدید از قلعه تاریخی قمچقای، می توانید از جاذبه های گردشگری اطراف آن نیز تماشا کنید و سفری چندوجهی و خاطره انگیز را رقم بزنید. در اینجا چند مکان تماشای نزدیک قلعه قمچقای استان کردستان را معرفی می کنیم:

مسجد خسروآباد گروس

مسجد خسروآباد گروس در استان کردستان، شهرستان بیجار، روستای خسروآباد، در حدود 92 کیلومتری قلعه قمچقای واقع شده است. این مسجد تاریخی که با نام مسجد امیر علاءالدین هم شناخته می شود، معماری زیبا و منحصربه فردی دارد و یادگاری از دوران قاجار است.

مسجد خسروآباد گروس نمادی از معنویت و هنر اسلامی به شمار می رود. بازدید از این مسجد تاریخی حس آرامش و معنویت را به شما منتقل خواهد نمود.

پارک الغدیر

اگر در پی فضایی سبز و دلنشین هستید، پارک الغدیر در شهر بیجار می تواند گزینه مناسبی باشد. این پارک در حدود 49 کیلومتری جنوب قلعه قمچقای واقع شده است و با درختان سرسبز و امکانات تفریحی خود، مکانی ایدئال برای استراحت و پیک نیک است. در اینجا می توانید از طبیعت زیبا لذت ببرید و لحظاتی خوش را با خانواده یا دوستان خود بگذرانید.

چنگیز قلعه

در حدود 47 کیلومتری قلعه قمچقای، بر فراز کوهی بلند، چنگیز قلعه خودنمایی می نماید. این قلعه باستانی که به دوران پس از اسلام بازمی شود، با دیوارهای بزرگ خود، یادآور تاریخ پرفرازونشیب این منطقه است.

این قلعه از سنگ و ساروج و به ویژه آهک و گچ و در بعضی قسمت ها از آجر ساخته شده است. بازدید از چنگیز قلعه حس ماجراجویی و کنجکاوی را در وجودتان برمی انگیزد و منظره ها خیره نماینده ای از کوهستان های اطراف ارائه می نماید.

پل قجور

در حدود 405 کیلومتری قلعه قمچقای، روی رودخانه قزل اوزن، پلی تاریخی با معماری زیبا به نام پل قجور یا پل گل قشلاق واقع شده است. این پل چهار دهنه نسبتا بزرگ با قوس های جناقی دارد و برای ساخت آن از سنگ، ملات ساروج، آجر و گچ استفاده شده است.

بازدید از پل قجور حس تحسین و شگفتی را برمی انگیزد. بعلاوه این پل به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازار بیجار

بازار بیجار در حدود 46 کیلومتری قلعه قمچقای، قلب تپنده شهر بیجار است. این بازار با معماری سنتی و دالان های سرپوشیده خود، یادگاری از دوران قاجار است.

در این بازار می توانید صنایع دستی محلی، فرش، گلیم، سوغات و خوراکی های خوشمزه بیجار را پیدا کنید. گشت وگذار در بازار بیجار حس زندگی روزمره مردم محلی را به شما منتقل می نماید. این بازار به عنوان یکی از آثار باستانی و ملی ایران به ثبت رسیده است.

هر کدام از این جاذبه های گردشگری، تجربه ای متفاوت و مجذوب نماینده را برایتان خلق نموده و شما را با تاریخ، طبیعت و فرهنگ غنی این منطقه آشنا می نمایند. با بازدید از این مکان ها در کنار قلعه قمچقای، سفری خاطره انگیز را برای خود رقم خواهید زد.

اقامت در نزدیکی قلعه قمچقای

اگرچه در نزدیکی قلعه قمچقای اقامتگاه یا هتل وجود ندارد، اما در شهر بیجار گزینه هایی برای اقامت خواهید داشت. شما می توانید از میان هتل ها، مهمانسراها، یا اقامتگاه های محلی یکی را انتخاب کنید که با بودجه و نیازهای شما سازگار باشد.

بعلاوه، اگر به کمپینگ علاقه مند هستید، می توانید در منطقه ها اطراف قلعه که مناسب کمپینگ هستند، چادر بزنید و شب را زیر آسمان پرستاره کوهستان بگذرانید.

یکی از هتل های معروف بیجار، هتل بام ایران است. این هتل یکی از برترین گزینه ها برای اقامت شما خواهد بود. بعلاوه، شما می توانید سوئیت هایی را در شهر بیجار رزرو کنید که معمولا قیمت مناسبی دارند و امکانات راحتی را به مسافران ارائه می نمایند.

تجهیزات موردنیاز در سفر به قلعه قمچقای

سفر به قلعه قمچقای بیجار می تواند تجربه ای هیجان انگیز و فراموش نشدنی باشد، اما برای اینکه این سفر خاطره انگیز و راحت باشد، بهتر است تجهیزات و لوازم مناسب را به همراه داشته باشید. در اینجا بعضی نکات و توصیه ها را برای برنامه ریزی سفر شما ارائه می دهیم:

  • امکانات موجود در محل: قلعه قمچقای بیجار در یک منطقه کوهستانی و روستایی واقع شده است. در نزدیکی قلعه امکاناتی مانند پارکینگ، رستوران، یا فروشگاه وجود ندارد، بنابراین ضروری است لوازم و خوراکی های موردنیاز خود را از قبل تهیه کنید.
  • لباس مناسب: توجه داشته باشید که قلعه در منطقه ای کوهستانی واقع شده است و شرایط جوی می تواند ناگهانی تغییر کند. توصیه می شود یک کفش مناسب پیاده روی و لباس های راحت و لایه لایه بپوشید تا بتوانید خود را با شرایط آب وهوایی مختلف وفق دهید. بعلاوه، بهتر است لباس های گرم نیز به همراه داشته باشید.
  • وسایل ضروری: بعضی وسایل ضروری که باید همراه داشته باشید شامل آب آشامیدنی، خوراکی، کلاه، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب و یک کوله پشتی راحت برای حمل وسایلتان است.
  • اتراق: در نزدیکی قلعه مکان مناسبی برای اتراق وجود ندارد. اگر قصد اقامت شبانه دارید، باید در شهر بیجار یا روستاهای اطراف اقامت کنید. با این حال، می توانید پیک نیکی کوتاه در اطراف قلعه داشته باشید و از منظره ها زیبا لذت ببرید.

توصیه هایی برای بازدید از قلعه قمچقای

قلعه تاریخی قمچقای با معماری شگفت انگیز و تاریخچه مجذوب نماینده خود، گنجینه ای پنهان در دل کوهستان های بیجار است. برای اینکه بیشترین لذت را از بازدید از این قلعه ببرید، در ادامه چند توصیه و نکته برای برنامه ریزی بهتر این سفر به شما می گوییم:

  • این قلعه در منطقه کوهستانی واقع شده است، بنابراین از بهار تا پاییز برای سفر به روستای قمچقای مناسب است. بعلاوه برای اینکه نور خورشید شما را آزار ندهد، بهتر است صبح زود یا عصرگاه را برای بازدید انتخاب کنید. در این ساعت ها، نور خورشید ملایم تر است و دمای هوا نیز مناسب تر خواهد بود.
  • قلعه قمچقای بیجار در بیشتر روزهای سال، حتی روزهای تعطیل، برای بازدیدنمایندگان قابل دسترسی است.
  • برای بازدید از قلعه قمچقای نیازی به تهیه بلیط نیست و ورود به آن آزاد است.
  • بازدید از قلعه قمچقای می تواند بخشی از یک سفر چندروزه به منطقه بیجار و جاذبه های گردشگری اطراف آن باشد. این منطقه جاذبه های طبیعی و تاریخی دیگری نیز دارد که می توانید در برنامه سفر خود بگنجانید.
  • به یاد داشته باشید که قلعه قمچقای در استان کردستان یک مکان تاریخی و باستانی است، بنابراین مهم است که به محیط اطراف احترام بگذارید و زباله های خود را در محیط نریزید. بعلاوه، مراقب باشید که به دیوارها یا سنگ های باستانی قلعه آسیبی وارد نشود.

امیدواریم با رعایت این توصیه ها، سفری لذت بخش و خاطره انگیز به قلعه تاریخی قمچقای داشته باشید. این مکان باستانی گنجینه ای از تاریخ و فرهنگ است که منتظر کشف شدن به وسیله شماست.

منبع: علی بابا
انتشار: 24 مهر 1403 بروزرسانی: 24 مهر 1403 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 2384

به "قلعه قمچقای؛ رمز و رازهای یک دژ باستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه قمچقای؛ رمز و رازهای یک دژ باستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید