مقاله: آداب و رسوم عروسی سنتی جنوبی در ایران

به گزارش مجله استخدام جدید، در بعضی از شهرها هم مانند شهرهای استان هرمزگان، قبل از مراسم عروسی و حنابندان مراسم پاشویه داماد با گلاب را دارند که برای عروس نیز در بعضی از مناطق اجرا می گردد. این گلاب پاشی به منزله رایحه خوش زندگی معنا می دهد. معمولا این مراسم زمانی اجرا می گردد که خانواده ها از نظر تامین هزینه آماده برگزاری جشن شده اند.

مقاله: آداب و رسوم عروسی سنتی جنوبی در ایران

اما در میان مردم استان سیستان و بلوچستان در کنار این کار، مراسم شب دزکی هم دارند. به این ترتیب که در این شب، تعداد کمی از خویشان و آشنایان نزدیک خصوصاً جوانان هم سن و سال داماد و دختران هم سن و سال عروس و دختران دم بخت، به صورت غیر رسمی دعوت می شوند و پس از پایکوبی، نیمه های شب بدون سر و صدا به دست و پای داماد حنا می بندند.

این اقدام توسط نزدیکان عروس و داماد در نیمه های شب توسط اقوام درجه یک هر یک از عروس و داماد در منزل خودشان انجام می گردد؛ یعنی حنابندان در این شب غیررسمی یا دزدکی برگزار می گردد. به همین دلیل به آن شب دزکی می گویند.

مردم بلوچ در مراسم خود از سازهای اصیلی مانند تنبورگ، قیچک، رباب، نی یا نل، بانچو، دینبوک، دهل و کوزه استفاده می نمایند. مردم در این مراسم لباس های رنگی می پوشند و به پایکوبی و پایکوبی می پردازند. یکی دیگر از جلوه های فرهنگ مردم چابهار، پایکوبی بلوچی است. دو چایی، سه چایی، کوپکو، لنکی از مهمترین پایکوبی های بلوچ است. لیوا از پایکوبی های زیباست که هنوز در چابهار باقی مانده و با نواختن دهل، سرنا، لیوا و یک دهل کوچک تر، اجرا می گردد. این پایکوبی مختص جشن و شادی است.

منبع مقاله: آداب و رسوم عروسی سنتی جنوبی در ایران

انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1910

به "مقاله: آداب و رسوم عروسی سنتی جنوبی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله: آداب و رسوم عروسی سنتی جنوبی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید