هفت نگین فیروزه ای زیبایی چهارمحال و بختیاری را دو برابر نموده اند

به گزارش مجله استخدام جدید، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، هفت نگین فیروزه ای زیبایی چهارمحال و بختیاری را دو برابر نموده اند.

هفت نگین فیروزه ای زیبایی چهارمحال و بختیاری را دو برابر نموده اند

تالاب های چغاخور، گندمان، دهنو، سولقان، علی آباد، چال خشک و چال تر تالابهای چهارمحال و بختیاری هستند که همانند نگین فیروزی ای زیبایی این استان را چند برابر می نمایند. این تالاب ها به عنوان جاذبه جهانگردی طبیعی چهارمحال و بختیاری بشمار می فرایند و سالانه جهانگردان زیادی به این منطقه ها سفر می نمایند.

تالاب چغاخور

تالاب بین المللی چغاخور بزرگترین تالاب چهارمحال و بختیاری است که در شهرستان بروجن و نزدیکی شهر بلداجی واقع شده است که به عنوان هفتاد و پنجمین تالاب مهم کشور شناخته می گردد. مساحت مرغزار این تالاب بیش از 700 هکتار می باشد که پرندگانی همانند غاز و اردک وحشی، مرغابی، لک لک سفید، فلامینگو، چنگر، آن قوت، انواع خروس کولی در این تالاب شناسایی شده اند که پرندگان مهاجر در طول سال دوبار به این تالاب مهاجرت می نمایند. این تالاب محل زیست ماهی هایی همانند کولی، کپور و ماهی نادر گورخری است.

بیشتر بخوانیددیدنی های تالاب چغاخور، ییلاقی تماشایی و دیدنی

تالاب گندمان

تالاب گندمان دومین تالاب چهارمحال و بختیاری با مساحتی بیش از 980 هکتار است. این تالاب در ارتفاع دو هزار و 219 متری از سطح دریا واقع شده است که به عنوان 10 تالاب پرنده نگری ایران شناخته می گردد. تالاب گندمان که در 70 کیلومتری مرکز استان واقع شده است که بیش از 25 گونه گیاهی در مرغزارهای آن می رویند و 11 نوع کونه ماهی و لاکپشت در آن زیست می نمایند. 48 نوع گونه پرنده در طول سال به صورت دائمی و کوتاه مدت این تالاب را برای سکونت انتخاب می نمایند که میتوان به عقاب، کبک، فلامینگو، قو، لک لک، حوصیل، بلدرچین، درنا، کشیم، خوتکا، دلیجه، اردک اشاره نمود.

بیشتر بخوانیدتالاب گندمان چهارمحال و بختیاری؛ زیبایی چشمگیر در ایران زمین

تالاب گندمان در یک قدمی ثبت در کنوانسیون رامسر

مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تالاب چغاخور ثبت کنوانسیون رامسر است، اظهار کرد: هر تالابی که در این کنوانسیون ثبت گردد به عنوان تالاب بین المللی شناخته می گردد. شهرام احمدی با بیان اینکه تالاب گندمان جز 10 تالاب برتر کشور در زمینه پرنده نگری است، توضیح داد: فرم نامزدی تالاب گندمان برای ثبت در سایت رامسر تکمیل شده و این تالاب در شرف بین المللی شدن واقع شده است. وی با اشاره به اینکه پنج تالاب دیگر بیشتر فصلی هستند، مطرح نمود: تالاب های چهارمحال و بختیاری به علت اینکه در ارتفاع بالا از سطح دریا قرار دارند، جز حساس ترین تالاب های کشور محسوب می شوند.

زنده ماندن تالاب ها وابسته به تأمین حق آبه

مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این مهم به عنوان شاخص برای برخورد با طبیعت محسوب گردد، اضافه نمود: برای زنده ماندن این تالاب ها احتیاجمند تأمین حق آبه زیست محیطی، جلوگیری از بهره برداری های ناپایدار، استفاده از مشارکت مردم و تعامل همه بخش ها است.

احمدی با اشاره به اینکه باید از تالاب ها خردمندانه بهره برداری گردد، ادامه داد: طی چند سال اخیر تعامل بسیار خوبی بین جامع محلی، محیط زیست، جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای بوده است.

وی با بیان اینکه حق آبه زیست محیطی تالاب های چهارمحال و بختیاری طی چند سال رعایت شده، خاطرنشان کرد: مطالعات علمی حق آبه زیست محیطی در حال اجرا است که با تکمیل آن و ارائه به وزارت نیرو این حق آبه ها دائمی خواهد شد.

اجرای طرح جهانگردی تالاب ها با مطالعه علمی

فاطمه کریمی، کارشناس جهانگردی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تالاب ها فرصت مناسب برای جذب جهانگرد هستند، مطرح نمود: این مهم می تواند موجب افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و رونق مالی در روستاها و شهرهای مجاور تالاب ها گردد.

وی ادامه داد: مسئولان مربوطه باید به زیرساخت های جهانگردی در این بخش توجه ویژه ای داشته باشند.

کارشناس جهانگردی چهارمحال و بختیاری جذب سرمایه گذار بخش خصوصی به این حوزه را یکی از ضروریات مطرح کرد و گفت: سالانه هزاران پرنده به تالاب های چهارمحال و بختیاری مهاجرت می نمایند که تأثیر بسزایی می تواند در جذب جهانگرد و گردشگر داشته باشد.

کریمی با بیان اینکه برای اجرای طرح جهانگردی تالاب ها باید کار علمی صورت پذیرد، مطرح کرد: باید به این نکته نیز توجه کرد که جذب جهانگردان نباید به زیست بوم تالاب ها خسارت وارد کند بنابراین تمامی جوانب این کار باید آنالیز گردد.

بنا بر این گزارش، میتوان گفت از آنجا که نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری بالا است، با آنالیز و برنامه ریزی دقیق میتوان از این نعمت الهی در راستای رونق جهانگردی و کاهش نرخ بیکاری استفاده کرد اما برای انجام این مهم احتیاج به همراهی، هماهنگی و همیاری کلیه دستگاه های ذی ربط و جوامع محلی است.

منبع: همگردی
انتشار: 18 خرداد 1401 بروزرسانی: 18 خرداد 1401 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 2105

به "هفت نگین فیروزه ای زیبایی چهارمحال و بختیاری را دو برابر نموده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفت نگین فیروزه ای زیبایی چهارمحال و بختیاری را دو برابر نموده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید