کشف سفال های 7 هزار ساله در کرمانشاه

به گزارش مجله استخدام جدید، سفال های بی نظیر از نظر تنوع شامل سفال های منقوش تک رنگ و دورنگ دالما در تپه نادعلی بیگ شهرستان سنقر کشف شدند.

کشف سفال های 7 هزار ساله در کرمانشاه

به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حنان بحرانی پور، سرپرست هیأت کاوش در تپه نادعلی بیگ با اعلام این خبر و با اشاره به پیشینه کاوش در این محوطه اضافه کرد: این تپه در آنالیز باستان شناسی شهرستان سنقر در دهه 1380 توسط حیدریان شناسایی و سپس ثبت شد.

او با اشاره به قرار دریافت تپه نادعلی بیگ در جنوب غرب شهر سنقر گفت: با توجه به احتمال خطر تخریب این تپه به دلیل ساخت سد روی رودخانه جامیشان، کاوش های باستان شناسی در آن صورت گرفت.

به گفته بحرانی پور، بر اساس نتایج کاوش، تعیین شد ضخامت نهشته های تپه نادعلی بیگ حدود چهار متر است که عمده آن مربوط دوران مس و سنگ میانی و فرهنگ موسوم به دالما است.

او یافته های کاوش در تپه نادعلی بیگ را شامل شناسایی چندین مرحله ساخت وساز، بقایای واحدهای مسکونی، بقایای مرتبط با فعالیت های صنعتی و تعداد بسیار زیادی از انواع سفال های دوره مس و سنگ میانی دانست که معماری شناسایی شده از مصالح خشت و ملات گل با پلان راست گوشه ساخته شده اند.

این باستان شناس، تنوع سفالی محوطه را بی نظیر و شامل سفال های منقوش تک رنگ و دورنگ دالما، سفال های فشاری دالما و سفال هایی با پوشش گلی غلیظ قرمز دانست.

سرپرست هیأت کاوش در تپه نادعلی بیگ با بیان این که با توجه به مطالعه مقدماتی یافته ها به نظر می رسد که مهمترین دوره استقراری تپه نادعلی بیگ مربوط به هزاره پنجم پیش از میلاد و فرهنگ دالما است، اضافه کرد: البته در قرن های اخیر بخش هایی از محوطه به عنوان گورستان دوران اسلامی استفاده شده که در بعضی از ترانشه ها آثار این تدفین ها به دست آمد.

بحرانی پور، اهمیت کاوش در تپه نادعلی بیگ را در این دانست که از آخرین کاوش محوطه ای با این قدمت بیش از چهار دهه می گذرد و تمام اطلاعات ما از باستان شناسی دوران مس و سنگ زاگرس مرکزی حاصل مطالعات باستان شناسان خارجی در پیش از انقلاب اسلامی است.

او با بیان اینکه این کاوش نتایج بسیار جالب توجهی در زمینه باستان شناسی دوران مس و سنگ زاگرس مرکزی در اختیار قرار داده، اظهار امیدواری کرد: با تکمیل مطالعات یافته های آن پرتوی نوین بر باستان شناسی مس و سنگ زاگرس مرکزی سایه افکند.

بر اساس این گزارش، سنت سفالی دالما شامل سفال های منقوش، سفال هایی با تزیینات حجمی نقش کنده، فشاری، پانچی و اضافه نموده، سفال های ساده و با پوشش گلی غلیظ قرمز دارای حوضه گسترش نسبتاً وسیعی از شمال غرب ایران تا زاگرس مرکزی است.

کاوش در تپه نادعلی بیگ محدوده سد جامیشان استان کرمانشاه با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 868

به "کشف سفال های 7 هزار ساله در کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سفال های 7 هزار ساله در کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید