آشنایی با عنکبوت غول پیکر، نادر و مرموز که تازه کشف شده ، عکس

به گزارش مجله استخدام جدید، گونه جدیدی از عنکبوت دریچه ساز در کوئینزلند استرالیا کشف شده است که محققان آن را نادر و مرموز توصیف می نمایند.

آشنایی با عنکبوت غول پیکر، نادر و مرموز که تازه کشف شده ، عکس

پریسا عباسی- این گونه که Euoplos dignitas نام دارد، بعد از چهار سال کار تحقیقاتی فشرده به وسیله محققان موزه کوئینزلند، و پس از کشف یک گونه ناشناس در مجموعه این موزه، شناسایی شد.

مایکل ریکس، سرپرست اصلی آراکنولوژی (آموزه عنکبوت ها) در موزه کوئینزلند، که سرپرستی این تحقیقات را بر عهده داشت، به نیوزویک گفت: این گونه از عنکبوت برای اولین بار از میان نمونه های قدیمی تری که در مجموعه موزه کوئینزلند در اوایل و اواسط قرن بیستم جمع آوری و نگهداری می شدند، شناسایی شد.

برای تأیید اینکه آیا این عنکبوت (Euoplos dignitas) واقعاً گونه تازهی است یا نه، این تیم تحقیقاتی به مقایسه ظاهر و ژنتیک این گونه با سایر گونه های موجود در موزه پرداخت.

ریکس می گوید: در یک برنامه تحقیقاتی گسترده در پنج سال گذشته تعیین شد که این یک گونه ناشناخته بوده، و از سال 1997 هیچ نمونه تازهی نیز جمع آوری نشده است. کار میدانی که با بودجه پروژه DIG تامین می شد منجر به کشف مجدد این گونه در نزدیکی مونتو شد و تحقیقات علمی بعدی به توصیف طبقه بندی آن پرداخت.

پروژه DIG یک همکاری تحقیقاتی بین BHP Mitsubishi Alliance و شبکه موزه کوئینزلند است. جیم تامپسون، مدیر عامل شبکه موزه های کوئینزلند گفت که این پروژه به محققان در موزه یاری می نماید تا گونه های تازه، و دانش مربوط به تنوع زیستی در منطقه کوئینزلند و مجموعه های موجود در موزه را کشف نمایند.

ریکس گفت که نام این پروژه برگرفته از نام گونه این عنکبوت است.

به گفته او نام Euoplos dignitas از کلمه لاتین dignitas به معنای وقار(یا عظمت) گرفته شده که هم با مقدار و ماهیت چشمگیر این عنکبوت همخوانی دارد، وهم ارتباط سرمایه گذار این پروژه تحقیقاتی (DIG) را نشان می دهد.

طول بدن عنکبوت های ماده در این گونه نزدیک به 5 سانتیمتر می باشد که به گفته ریکس برای این نوع عنکبوت بسیار بزرگ است. نرها کمی کوچکتر هستند.

خوشبختانه، این گونه تهدیدی برای انسان تلقی نمی گردد و بعید است به علت ماهیت منزوی که دارند با مردم تماس پیدا نمایند.

ریکس در ادامه گفت: این گونه نادر و مرموز از عنکبوتها، معمولا در زیستگاههای جنگلی پیدا می شوند.

این گونه در علفزارهای جنگلی درختان اقاقیا که بین جنگل های استوایی ساحلی و بخش داخلی نیمه خشک مرکز شرقی کوئینزلند واقع شده است، یافت می گردد. ریکس گفت که این عنکبوتها متاسفانه بیشتر زیستگاه خود را به علت تخریب زمین به وسیله انسان ها در این منطقه از دست داده اند و این بدان معناست که احتمالاً این گونه در معرض خطر انقراض، طبقه بندی خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

  • وحشتناک ترین شکارچی شب : کیسه دار دندان خنجری !

این گونه مانند بسیاری دیگر از عنکبوت های دریچه ساز، خانه های گودالی خود را در زیر زمین و در خاک های جنگلی می سازد و از بی مهرگان تغذیه می نماید.

نام این عنکبوت های دریچه ساز به خاطر درپوش های کوچکی است که بعضی از گونه های این گروه روی لانه های خود می سازند.

منبع: newsweek

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 7 فروردین 1402 بروزرسانی: 7 فروردین 1402 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 2270

به "آشنایی با عنکبوت غول پیکر، نادر و مرموز که تازه کشف شده ، عکس" امتیاز دهید

2 کاربر به "آشنایی با عنکبوت غول پیکر، نادر و مرموز که تازه کشف شده ، عکس" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با عنکبوت غول پیکر، نادر و مرموز که تازه کشف شده ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید