آیفون های ارزان و طرح اصل در بازار ایران؛ دلیل رونق چیست؟

به گزارش مجله استخدام جدید، اپل یکی از پیشگامان بازار فناوری است. شرکتی آمریکایی که سال ها پیش توسط استیو جابز و دوست صمیمی اش، استیو ووزنیاک، تاسیس شد و در کم تر از ده سال توانست به یکی از قدرتمندترین شرکت های حوزه فناوری تبدیل شود. این روزها بسیاری از منتقدان اعتقاد دارند اپل از راستا اصلی اش خارج شده و حالا تمرکزش را بر روی جذب مخاطبانش قرار داده و خلاقیت را فراموش کرده است. خلاقیتی که همیشه یکی از عناصر اصلی محصولات اپل در طول تاریخ این شرکت از سال 1976 تا امروز بوده و شاید دلیل اصلی موفقیت آن ها، همین پودر جادویی انحصاری آن ها باشد.

آیفون های ارزان و طرح اصل در بازار ایران؛ دلیل رونق چیست؟

پیروزیت اپل در برندسازی و تبدیل کردن آیفون به یکی از پرفروش ترین تلفن های هوشمند جهان، بازار این محصولات جذاب را همیشه تحت تاثیر قرار می دهد. پس از معرفی نخستین نسل آیفون بود که شرکت های مطرحی مانند نوکیا و موتورولا آهسته آهسته از جهت اصلی بازار خارج شدند. آیفون ها همیشه الگوی رقبای غیرآمریکایی شان بوده اند. وقتی نخستین بار در آیفون X با بریدگی صفحه نمایش آشنا شدیم، فکر نمی کردیم این فناوری خیلی زود به یکی از عناصر اصلی تلفن های هوشمند هواوی، شیائومی و حتی سامسونگ شود. حالا که آن ها چینش دوربین های عقب نسل های جدید آیفون را تغییر داده اند، یعنی باید منتظر تماشای دوربین های مستطیلی در تلفن های هوشمند بعدی باشیم.

اما بیشتر تولیدکننده ها توانایی رقابت با آیفون را ندارند. آن ها بودجه های کلانی را به مراکز تحقیق و توسعه اختصاص نمی دهند و فقط برای جذب مخاطب، تصمیم می گیرند یک نمونه غیرواقعی و ارزان قیمت از آیفون تولید کنند که کیفیت بالایی هم ندارد. بنابراین در جذب مخاطب هایی که پول زیادی برای خرید آیفون های واقعی ندارند، پیروز هستند. از آن جایی که هزینه تولید هر محصولی در چین بی نهایت پایین است، تلفن های هوشمند غیرواقعی و شبیه به آیفون هم در چین تولید می شوند. به همین دلیل است که آن ها به آیفون های چینی مشهور هستند. این محصولات شباهت های زیادی با آیفون های واقعی دارند اما کیفیت کاملا متفاوتی دارند. نکات مهمی وجود دارد که باید درباره آیفون های چینی بدانیم.

آیا همه آیفون های چینی، بی کیفیت هستند؟

اگر قاب پشتی آیفون های ساخت اپل را ببینید، متوجه عبارت طراحی شده در کالیفرنیا، ساخته شده در چین می شوید. عبارتی که نشان می دهد آیفون های واقعی هم در چین تولید می شوند. اما آن ها، کیفیت بسیار بهتری از نمونه های چینی و بی کیفیت دارند. کارخانه فاکسکان در چین، مسئولیت تولید آیفون ها و بیشتر محصولات اپل را برعهده دارد. سیاستی که خیلی با دیدگاه های دونالد ترامپ هم سو نیست و رییس جمهور آمریکا بارها تلاش کرده تا شرایط تولید محصولات اپل را تغییر دهد. با این حال اگر یک آیفون واقعی و گران قیمت هم خریداری کنید، باید بپذیرید که در چین تولید شده است.

به تازگی اپل تصمیم گرفته که تولید برخی از محصولاتش را به کارخانه های هند منتقل کند. بنابراین باید به زودی آماده خرید آیفون های تولیدشده در چین هم باشید. محصولاتی که ابتدا در بازار هند عرضه می شوند و در آینده ای نزدیک عرضه جهانی را تجربه می کنند.

آیفون های چینی چه تفاوتی با آیفون های اپل دارند؟

نخستین نکته ای که باید به آن توجه کنید، کیفیت ساخت بسیار پایین این آیفون ها است. این اتفاق صرفا به معنای ارزان قیمت بودن آن ها نیست. این محصولات عمر زیادی ندارند، استانداردهای جهانی را رعایت نمی کنند، بی کیفیت هستند و قطعا پس از خراب شدن، نمی توانید راهی برای تعمیر آن ها پیدا کنید. یک نکته مهم تر این است که این محصولات معمولا با اطلاعات بر روی جعبه شان، تفاوت دارند.

مشخصات ثبت شده برای صفحه نمایش، باطری، سخت افزار، حافظه داخلی و دوربین های آیفون های چینی، معمولا با آن چه درون تلفن هوشمند وجود دارد، تفاوت زیادی دارد. از سوی دیگر چون این آیفون های بی کیفیت معمولا در کارگاه های کوچک ساخته می شوند، ممکن است از همان ابتدا به خوبی کار نکنند. اگر از آن مشتری های وسواسی هستید که جزییات تلفن هوشمندتان اهمیت زیادی دارد، باید بدانید کیفیت ساخت پایین آیفون های چینی خبرهای خوبی برای شما ندارد.

سیستم عامل آیفون های چینی چیست؟

آیفون های اپل با سیستم عامل اختصاصی این شرکت یعنی IOS عرضه می شوند. تعامل با این سیستم عامل، فقط بر روی محصولات اپل ممکن است. بنابراین نشانی از آن ها در آیفون های چینی وجود ندارد. آیفون های چینی معمولا با نسخه هایی از سیستم عامل اندروید که با تغییرات بسیار شبیه به IOS شده اند، تولید می شود. سیستم عامل نصب شده بر روی آیفون های چینی، معمولا مسائل زیادی دارد، سرعت کافی را ندارند و با سخت افزار تلفن هم هماهنگ نیستند. از سوی دیگر، چون توسعه نسخه های جدید اندروید با ظاهری شبیه به IOS غیرممکن و یا بسیار سخت است، تولیدکننده ها همیشه تلاش می کنند از نسخه های کم دردسرتر استفاده کنند. بنابراین معمولا آیفون های چینی، از نسخه های قدیمی اندروید بهره می برند.

خرید آیفون های چینی منطقی است؟

بهتر است هرگز سراغ این تلفن های بی کیفیت و ارزان نروید. با بودجه ای که برای خرید این محصولات در نظر گرفته اید، شاید هیچ تلفن هوشمند ارزان قیمتی در بازار وجود نداشته باشد اما خرید این تلفن ها، به معنای واقعی کلمه پول دورریختن است. کیفیت تولید پایین، کیفیت پایین تر قطعات، عدم پشتیبانی نرم افزار و سخت افزار و طراحی غیراصولی و مصنوعی از اصلی ترین دلایلی هستند که از قلم نیاندازید.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 8 دی 1399 بروزرسانی: 8 دی 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1392

به "آیفون های ارزان و طرح اصل در بازار ایران؛ دلیل رونق چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیفون های ارزان و طرح اصل در بازار ایران؛ دلیل رونق چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید