انواع روش های اقامت یا مهاجرت به ترکیه (تور ارزان ترکیه)

به گزارش مجله استخدام جدید، اگر قصد اقامت یا مهاجرت به کشور ترکیه را دارید، این مطلب را حتما بخوانید. آیا می دانید برای اقامت در ترکیه از چه روش هایی می توان اقدام کرد؟ ساده ترین این روش ها کدامند؟ مدارک موردنیاز برای این ویزاها چیست؟ در این بخش، اطلاعاتی در خصوص روش های دریافت اقامت بلندمدت و کوتاه مدت ترکیه در اختیارتان قرار می گیرد.

انواع روش های اقامت یا مهاجرت به ترکیه (تور ارزان ترکیه)

بهترین تجربه سفر را با تور ارزان ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

اقامت توریستی ترکیه بدون ویزا

اقامت 3 ماهه در ترکیه احتیاج به ویزا ندارد. ایرانیان برای اقامت کوتاه مدت (90 روز یا کمتر) در ترکیه احتیاج به دریافت ویزا ندارند. اما این در صورتی است که قصد فعالیت شغلی یا تحصیلی در ترکیه را نداشته باشند. اگر در این مدت کوتاه مشغول به کار شوید، عواقب جبران ناپذیری به همراه دارد. جریمه های بالای نقدی، دیپورت و... از جمله این عواقب هستند.

اقامت توریستی ترکیه 6 ماهه ترکیه

اگر بیشتر از 3 ماه قصد اقامت در ترکیه را داشته باشید، باید ویزای توریستی 6 ماهه بگیرید. روال قانونی اخذ این ویزا حدود 15 روز به طول می انجامد. اما دریافت این ویزا به معنای اجازه شما برای فعالیت شغلی و تحصیلی در ترکیه نیست. با بعضی شرایط، امکان دریافت ویزای 1 ساله توریستی نیز وجود دارد. این شرایط شامل اجاره منزل مسکونی و تایید آن به وسیله یکی از دفاتر ثبت اسناد ترکیه است.

بر اساس قانون مصوب سال 2017، اقامت توریستی بعضی شهرهای ترکیه یک ساله و بعضی شهرها 6 ماهه است. در صورت واجد بودن بعضی شرایط، می توان این زمان را تمدید کرد. به طور کلی برای دریافت اقامت توریستی ترکیه موارد زیر را به خاطر بسپارید.

  • ترکیه برای مهاجران قوانین نسبتا سختی دارد و به همین دلیل کاریابی در این کشور با مسائلی روبرو است. ممنوعیت کار و تجارت در زمان اقامت توریستی از جمله این قوانین است.
  • اقامت توریستی قابل تبدیل به اقامت دائمی نخواهد بود.

مراحل و مدارک مورد احتیاج برای اخذ اقامت توریستی

  • مرحله اول دریافت وقت مصاحبه یا راندوو است. به سایت https://e-ikamet.goc.gov.tr مراجعه و فرم مصاحبه را تکمیل کنید. هنگام تکمیل فرم مصاحبه حضور همه افراد خانواده ضروری است.
  • همه افراد خانواده به جز افراد زیر 18 سال و بالای 65 سال باید بیمه سلامتی معتبر داشته باشند.
  • پاسپورت فرد متقاضی باید حداقل 14 ماه اعتبار داشته باشد.
  • مواردی مثل حقوق و عایدی ماهیانه به ورت دقیق وارد فرم گردد. چراکه مامور رسیدگی به پرونده اجازه رویت این مبلغ را دارد.
  • در فرایند دریافت اقامت توریستی ترکیه به وسیله ملک ضروری است به توافقات لازم در مورد کپی سند مالکیت، تاییده اداره ثبت اسناد و تایید شهرداری با مالک انجام گردد. این مدارک برای تشکیل پرونده الزامی است.

هزینه ها و مدارک لازم برای دریافت اقامت توریستی

هزینه های بیمه سلامت: هزینه بیمه ها با توجه به سن فرد متقاضی و نوع بیمه متغیر است. این هزینه ها از 150 لیر آغاز می گردد.

هزینه اداره مهاجرت: این هزینه بین 50 تا 80 دلار است.

هزینه اداره پست: حدودا 72 لیر است.

هزینه های تایید سلامت: این تایید به وسیله بیمارستان های دولتی انجام می گردد. هزینه این آزمایش ها رقمی حدود 300 لیر است.

*به طورکلی هزینه های لازم برای دریافت اقامت توریستی بین 900 تا 1500 متغیر است.

برگه سو پیشینه: این مدرک زمانبر و هزینه بردار است.

گواهی تولد برای افراد زیر 18 سال: این گواهی را با در دست داشتن کارت شناسایی از کنسولگری های ترکیه باید دریافت کرد.

تمکن مالی: مدارکی که نشان دهنده تمکن مالی در ایران و ترکیه باشد.

پاسپورت و عکس: از دیگر مدارک لازم برای دریافت اقامت توریستی پاسپورت و عکس است.

اقامت تحصیلی و دانشجویی ترکیه

گام نخست برای دریافت اقامت تحصیلی شرکت در آزمون تومر (مرکز آموزش زبان ترکی) است. بعد از قبولی در آزمون تومر و دریافت پذیرش از دانشگاه یا موسسه آموزشی ترکیه می توانید برای ویزای تحصیلی اقدام کنید.

دوره های تحصیلی ترکیه

On Lisanse Diplomasi: دو تا سه سال تحصیل بعد از دبیرستان

Lisanse Diplomasi: چهار سال تحصیل و گذراندن حداقل 147 واحد

Yuksek Lisanse Diplomasi: دوسال تحصیل تمام وقت. نیمی از این دوره به صورت پژوهشی و نیم دیگر در کلاس درس گذرانده می گردد. برای ورود به این دوره مدرک Lisanse Diplomasi ضروری است.

Viterner Hekimligi Yuksek Lisanse Diplomasi: پنج سال تحصیل تمام وقت در رشته دامپزشکی

DOKTORA: سه تا چهار سال تحصیل تمام وقت. برای این دوره داشتن مدرک Yuksek Lisanse Diplomasi ضروری است. گذراندن امتحان جامع و دفاع موفقیت آمیز از سرانجام نامه از شرایط ضروری اخذ مدرک دکتری است.

ادامه تحصیل در ترکیه برای مقطع کارشناسی

دانشگاه های ترکیه هر سال آزمون جامعی را برگزار می نمایند. تعداد معدودی از دانشگاه ها معدل دوره دبیرستان را ملاک ارزیابی قرار می دهند. مواد آزمون جامع عبارت است از: تست هوش، ریاضیات و هندسه. دفترچه دوم شامل درس زبان ترکی است. جواب دادن به این دفترچه اختیاری است و هنگام پذیرش امتیاز آن لحاظ می گردد.

مدارک مورد احتیاج برای ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانی و دکتری

  1. کارنامه آزمون ALES یا GRE: این آموزن سالانه دوبار به وسیله سازمان سنجش ترکیه برگزار می گردد. این آزمون شامل سوالات عمومی به زبان ترکی می باشد. مهارت ریاضی و هوش و مهارت استدلال منطقی و درک زبان ترکی از مواد این آزمون هستند.
  2. دیپلم زبان انگلیسی:مدرک قبولی در آزمون های بین المللی زبان انگلیسی یا آزمون هایی که همه ساله در ترکیه برگزار می گردد.
  3. دیپلم زبان ترکی معروف به تومر:این آزمون به صورت هفتگی یا روزانه به وسیله بعضی دانشگاه های ترکیه برگزار می گردد که قبولی در آن الزامی است.

بعد از شرکت در آزمون های فوق و قبولی در آن، کارنامه آزمون ها+ ترجمه مدارک قبلی+ مدارک متفرقه به دانشگاه مورد نظر ارائه می گردد و بعد از قبولی در مصاحبه حضوری پذیرش دانشجو اعلام میگردد.

اقامت در ترکیه به وسیله کار یا استخدام

شما می توانید از شرکت های ثبت شده ترکیه با توجه به تخصص خود درخواست کار کنید. در صورت موافقت با درخواست شما، برای دریافت اقامت یکساله اقدام کنید. اما این نکته را در نظر بگیرید که اولویت استخدام با اتباع ترکیه است و همین موضوع شرایط کار در ترکیه را برای شما سخت می نماید. در هر صورت اگر با استخدام شما موافقت شد، می توانید ویزای یک ساله بگیرید. این ویزا هر سال تمدید می گردد. در نهایت اگر 5 سال متوالی در ترکیه مشغول کار باشید، اقامت دائم به شما تعلق می گیرد.

  • با اجازه کار در ترکیه به همسر و بچه ها زیر 18 سال شما اجازه اقامت در ترکیه می دهند.
  • با گذشت 5 سال اجازه کار در ترکیه و رعایت بعضی قوانین (در طول 5 سال بیش از 185 روز خارج از ترکیه نباشید.) می توانید اقامت دائم بگیرید.

اقامت ترکیه به وسیله سرمایه گذاری و ثبت شرکت

ثبت شرکت به تنهایی برای اقامت در ترکیه کافی نیست. اما می توان به وسیله ثبت شرکت اجازه کار گرفت. پس از دریافت اجازه کار و ثبت شرکت ویزای 6 ماهه به شما تعلق می گیرد. در صورت فعال بودن شرکت اقامت شما 6 ماه دیگر تمدید می گردد و بعد از سرانجام یک سال اقامت شما هر دو سال تمدید می گردد. در نهایت با گذشت 5 سال می توانید اقامت دائم بگیرید.

  • در ترکیه حداقل سرمایه مورداحتیاج برای ثبت شرکت، 100000 لیر است که به ازای هر 40000 لیر برای یک نفر می توان درخواست اقامت کرد.

انواع شرکت در ترکیه

در ترکیه انواع مختلفی شرکت وجود دارد که قدری با ایران فرق دارد در زیر به توضیح آن می پردازیم.

شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود در ترکیه حداقل با 1 تا 50 سهام دار قابل ثبت است. شرکت با مسئولیت محدود به این معناست که اگر شرکت ورشکسته گردد، سهامداران موظفند بدهی های خود را تنها از سرمایه خود بپردازند. یعنی بدهکاران نمی توانند مابقی مطالبات خود را از اموال سهامداران مطالبه نمایند. حداقل سرمایه برای ثبت این شرکت 5000 لیره ترک است.

شرکت سهامی (خاص-عام)

حداقل 5 شخص حقیقی و حقوقی برای ثبت این شرکت مورد احتیاج است. در این نوع شرکت سهامداران به میزان سهم خود در قبال قروض شرکت مسئولیت دارند. در شرکت های سهامی شرکا می توانند هر میزان که بخواهند سهم بخرند. اگر تعداد سهامداران کمتر از 250 نفر باشد، شرکت سهامی خاص و اگر سهامداران بیشتر از 250 نفر باشند، شرکت سهامی عام نامیده می شوند.

شرکت تضامنی

شرکتی که به نام دو یا چند شخص حقیقی ثبت می گردد. در شرکت تضامنی هر یک از شرکا موظف به پرداخت تمام قروض هستند. (حتی اگر دارایی شرکت برای پرداخت قروض کافی نباشد.)

شرکت مختلط

در این نوع شرکت تنها تعدادی از شرکا در قبال پرداخت تمام قروض مسئولیت دارند. مابقی شرکا به نسبت سرمایه خود موظف به پرداخت قروض هستند.

نکته:شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص از مقبول ترین شرکت ها در ترکیه هستند.

مزایای ثبت شرکت در ترکیه

  1. تجار ایرانی می توانند به وسیله ثبت شرکت خود در ترکیه بخشی از فعالیت های تجاری با دیگر کشورها را که قادر به انجامش نبودند در این شرکت ها انجام دهند.
  2. ایرانیان به وسیله ثبت شرکت در ترکیه می توانند کالاهای موردنظر خود از کشورهای دیگر خریداری و به ایران ارسال یا به ترکیه وارد نمایند.
  3. اگر قصد صادر کردن کالای خود به ترکیه دارید با ثبت شرکت در ترکیه می توانید این کالا را به نام خود ارسال کنید.
  4. شما می توانید با ثبت شرکت در ترکیه فعالیت مالی و تولیدی انجام دهید. ضروری است بدانید اغلب اتباع خارجی در ترکیه برای فعالیت مالی (حتی باز کردن یک روستوران) احتیاج به تاسیس شرکت در این کشور دارند.

مسائل ثبت شرکت در ترکیه

ضروری است بدانید اغلب افراد برای اخذ اقامت در کشورهای اروپایی اقدام به تاسیس شرکت می نمایند و راهی ساده تر از این نمی یابند. اما باید این نکته را مورد توجه قرار دهید که این روش پر ریسک ترین روش برای اخذ ویزا است. عدم آشنایی با بازار اروپا و احتیاج به سرمایه زیاد از دلایلی هستند که این روش را پر ریسک می نمایند. توصیه ما به شما این است که ابتدا از روش های کم هزینه تر (روش های کاری و تحصیلی) بهره ببرید. بعد از آشنایی با کشور مورد نظر می توانید اقدام به سرمایه گذاری و ثبت شرکت بکنید.

مراحل ثبت شرکت در ترکیه

  1. معین آدرس دفتر شرکت و تنظیم اجاره نامه
  2. تنظیم اساس نامه و فرم های مخصوص تاسیس شرکت
  3. مراجعه به اداره دارایی و اخذ شماره مالیاتی شرکت
  4. تایید اساسنامه در دفترخانه رسمی
  5. مراجعه به اتاق بازرگانی برای ثبت شرکت
  6. چاپ روزنامه رسمی
  7. تایید نمونه امضا و وکالت نامه در دفترخانه
  8. تنظیم فرم اداره دارایی و مراجعه و تحویل اسناد مربوط به اداره مذکور برای آنالیز اسناد و بازدید و تایید آدرس دفتر شرکت به وسیله بازرسان آن اداره
  9. بازدید و تایید آدرس شرکت به وسیله بازرسان اداره دارایی
  10. اخذ شماره مالیاتی شرکت پس از بازدید و تایید آدرس
  11. اخذ کارت بازرگانی
  12. تصدیق دفاتر حسابداری
  13. گشایش حساب بانکی کشور
  14. معرفی حسابدار

مدت زمان مورد احتیاج برای تاسیس شرکت

مدت زمان ثبت شرکت با توجه به این که شما چه زمانی (اول یا وسط هفته) اقدام نموده باشید متغیر است. اغلب بین 4 تا 8 روز به طول می انجامد.

اقامت ترکیه به وسیله ازدواج

یکی از راه های اخذ اقامت در ترکیه ازدواج با اتباع ترکیه است. بعد از ازدواج حدود 3 تا 5 سال طول می کشد تا فرد بتواند اقامت دائم بگیرد. البته این ازدواج شرایط خود را دارد. نخست اینکه مرد یا زن ایرانی باید به کنسولگری ایران در خاک ترکیه مراجعه نموده و برگه تجرد دریافت کند. برای دریافت برگ تجرد اجازه نامه پدر (یا گواهی فوت)، اصل شناسنامه، پاسپورت و سه قطعه عکس ضروری است. البته این ازدواج می تواند در ایران صورت بگیرد و سپس زوجین به ترکیه مهاجرت نمایند. صوری نبودن ازدواج و پناهنده نبودن فردی که با آن ازدواج می کنید از شرایط دیگر این ازدواج است.

مدارک لازم جهت ازدواج در ترکیه

  1. شناسنامه و پاسپورت
  2. عکس 4 قطعه
  3. برگه مبنی بر مجرد بودن شخص از کنسولگری کشور آن شخص (زنانی که طلاق گرفته اند حتما باید 300 روز از طلاق گذشته باشد.)

نکته:حداقل سن ازدواج در ترکیه برای پسران 17 سال و برای دختران 15 سال است. دختران و پسران زیر 18 سال برای ازدواج احتیاج به رضایت پدر و مادر دارند.

مراحل ازدواج اتباع خارجی ترکیه

  1. مراجعه به کنسولگری کشور متبوع خارجیها برای دریافت برگه تجرد
  2. تاییدیه از وزارت امور خارجه ترکیه
  3. آزمایش خون
  4. امضای فرم های ویژه در دفاتر ثبت اسناد رسمی
  5. معین وقت عقد رسمی
  6. ثبت رسمی در ایران به وسیله کنسولگری ایران

اقامت در ترکیه به وسیله خرید ملک

طبق قانون شماره 6458 ترکیه اتباع خارجی با خرید ملک در این کشور می توانند اقامت یک ساله دریافت نمایند. این اتباع بعد از تمدید حدودا 5 تا 8 سال اقامت خود می توانند اقامت دائم بگیرند. این روش ریسک کمتری نسبت به ثبت شرکت در این کشور دارد.

با توجه به اینکه ملک مورد نظر شما چه قیمتی داشته باشد، دو نوع اقامت می توانید بگیرید:

  • طبق قوانین تازه دولت ترکیه، با سرمایه و ملکی به ارزش 250 هزار دلار می توانید اقامت دائم و پاسپورت ترکیه دریافت کنید. هم چنین اگر ملک و سرمایه شما در طول زمان به ارزش 250 هزار دلار برسد، می توانید با ارائه مدارک مود احتیاج اقامت دائم بگیرید.
  • اگر ارزش آن کمتر از 250 هزار دلار باشد، هر سال می توانید اقامت توریستی بگیرید. البته این نوع اقامت هیچ تضمینی برای اقامت دائم شما نخواهد داشت. در صورت رعایت بعضی شرایط که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد می توانید اقامت دائم بگیرید البته هیچ تضمینی برای آن وجود ندارد.

شرایط اخذ اقامت ترکیه به وسیله خرید ملک

همانطور که گفتیم برای دریافت اقامت دائم در ترکیه باید حدود 5 تا 8 سال در ترکیه اقامت داشته باشید. در این مدت باید در ترکیه زندگی نموده و تحت پوشش بیمه باشید. بعد از این مدت کلیه مدارک شما به همراه سند خانه به آنکارا ارسال می گردد. فرایند دریافت اقامت به وسیله خرید ملک حدود یک سال به طول می انجامد. به تازگی قانونی تصویب شده مبنی بر اینکه حداقل سرمایه مورد احتیاج برای خرید ملک 250 هزار دلار است. (این مبلغ در گذشته بیشتر بود.)

مزایای سرمایه گذاری و خرید ملک در ترکیه

با خرید ملک در ترکیه می توانید اقامت موقت بگیرید. اقامت موقت مزایایی به همراه دارد:

  1. با اخذ اقامت کوتاه مدت به وسیله خرید ملک می توانید در بانک های مختلف ترکیه حساب بانکی داشته باشید.
  2. هم چنین قادر به ثبت نام بچه ها تان در مدرسه های ترک خواهید بود.
  3. برای تمدید اقامت خود احتیاجی به ورود و خروج از ترکیه نخواهید داشت و کافیست سند ملک به نام شما باشد.

نحوه خرید ملک در ترکیه

راحت ترین راه برای خرید ملک در ترکیه خرید مستقیم است. اگر پول شما برای خرید خانه کافیست به صورت آنی می توانید صاحب خانه شوید. اما اگر برای خرید خانه سرمایه کافی در دست ندارید چند روش پیش روی شماست:

  • می توانید با پرداخت اقساط یک تا پنج ساله صاحب خانه شوید. اما توجه داشته باشید که بعد از تسویه سند ملک به نام شما می گردد.
  • راه دوم به وسیله وام های بانکی امکان پذیر است. بانک های ترکیه به میزان 75 درصد از ارزش خانه به شما وام می دهند. بازپرداخت این وام ها 10 ساله است. اما ضروری است بدانید برای گرفتن وام باید در ترکیه مشغول به کار باشید.
  • خرید پروژ های در حال ساخت. در این روش 20 تا 30 درصد هزینه اولیه را پرداخت و مابقی را بر اساس جدول زمانبندی پرداخت می کنید. سود این روش نسبت به سودهای بانکی کمتر است اما برای اقامت در ترکیه تا زمان ساخت ملک باید صبر کنید.

شهرهای مناسب برای خرید ملک در ترکیه

از برترین شهرهای خرید ملک در ترکیه می توان به استانبول، ازمیر و آنکارا اشاره نمود. ازمیر بندری مدیترانه ای، خوش آب و هوا و توریستی است. استانبول متنوع ترین خانه ها را دارد. آنکارا، مرکز ترکیه، گردشگران کم تری دارد. به همین دلیل خانه های در این شهر نسبت به استانبول و ازمیر مقرون به صرفه تر است.

نکته آخر:قیمت مناسب همواره به معنای گزینه مناسب برای خرید خانه نیست. بهتر است قبل از خرید ملک در ترکیه به اداره پلیس مخصوص خارجی ها مراجعه کنید.

تهیه و تدوین: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 28 شهریور 1401 بروزرسانی: 28 شهریور 1401 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 2185

به "انواع روش های اقامت یا مهاجرت به ترکیه (تور ارزان ترکیه)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع روش های اقامت یا مهاجرت به ترکیه (تور ارزان ترکیه)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید