طراحی ویلای دوبلکس: باغ فتح آباد ، یک عمارت تاریخی درخشان در استان کرمان

به گزارش مجله استخدام جدید، اما ما قصد داریم امروز در این مطلب به شاخص ترین این آثار یعنی، باغ عمارت و باغ فتح آباد (بیگلربیگی) بپردازیم که قدمت آن به دوره قاجار بر می شود و در فاصله 25 کیلومتری شهر کرمان واقع شده است و در روستای اختیارآباد قرار گرفته است. در ادامه همراه خبرنگاران باشید تا بیشتر راجع به این عمارت برای شما شرح دهیم.

طراحی ویلای دوبلکس: باغ فتح آباد ، یک عمارت تاریخی درخشان در استان کرمان

جهت دریافت خدمات طراحی ویلای دوبلکس با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

تمام شهرهای ایران این قابلیت را دارند که برای خود یک قطب گردشگری شوند و گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود جذب نمایند. استان کرمان به واسطه طبیعت بکر و آثار تاریخی اش جزو 5 شهر تاریخی ایران به شمار میرود و باغ فتح آباد یکی از جاذبه های گردشگری ارزشمند این استان است. همان طور که می دانید مدل باغ ایرانی یکی از دستاورد های ایران در جوامع بین الملل است و ایران پر از باغ های زیبایی است که می توان آثار آن ها را در شهر دید.

جالب است بدانید قدمت باغ فتح آباد به دوره قاجار برمی گردد و در لیست آثار ملی ایران در تاریخ 12 بهمن 1381 به ثبت رسیده است. باغ فتح آباد یکی از املاک وقفی استان کرمان به شمار میرود و به همین علت مدیریت آن زیر نظر اداره کل موقوفات و امور خیریه استان کرمان واقع شده است اما کارهای بازسازی این اثر زیر نظر سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته است.

باغ فتح آباد از الگوی باغ شازده کرمانی ساخته شده است و به واسطه نور پردازی فوق العاده اش در شب بسیار دیدنی می گردد. پس توجه داشته باشید که برای بازدید از باغ فتح آباد هم شب ها و هم روزها زمان بسیار مناسبی است. این باغ یکی از برترین و بزرگ ترین باغ های گشت گیاهان دارویی در ایران به شمار می رود.

قسمت های مختلف باغ زیبای فتح آباد

باغ زیبای فتح آباد

زیربنای ساختمان باغ فتح آباد به 1500 متر وسعت آن به 13 هکتار می رسد. این بنا ترکیبی از معماری اروپایی و ایرانی است و باغ ها و زمین های کشاورزی گوناگونی در اطراف آن قرار گرفته است. باغ فتح آباد نمادی از آن بهشتی است که حسن صباح در قلعه الموت وعده آن را به یارانش می داد. یک حوض بزرگ به وسعت تقریباً 60 متر در ابتدای ورود شما به این باغ واقع شده است و انعکاس بنای اصلی ساختمان درون حوض نمایی خیره نماینده دارد که عکاس ها را مجذوب خودش می نماید.

ساختمان اصلی باغ فتح آباد نماد شکوه معماری

ساختمان اصلی باغ فتح آباد در انتهای شمالی قرار گرفته و دارای دو طبقه اصلی است. این ساختمان با اتاق های سه دری و پنج دری در طاق نماها دو طرف عمارت و در میان مجموعه، شکوه خاصی را به وجود آورده است. مصالحی که در این ساختمان به کار رفته است تمام از خشت خام و ملات گل بوده و بر روی آن لایه ای از گچ پوشانده شده است. فضای داخلی این باغ نیز گچ بری های بسیار زیبایی را دارد. اتاق های این بنای تاریخی نیز به سبک اتاق های سنتی قجری آراسته و به شکل بی نظیری نورپردازی شده که معروف ترین اتاق آن، اتاق شاه نشین است.

موزه حکام ، تاریخ تصویری کرمان

موزه حکام یکی از قسمت های ارزشمند باغ فتح آباد است زیرا تاریخ کرمان را در آن با جزئیات می توان یافت که در آن مجموعه ای از زندگی نامه ها و تصاویر حاکمان کرمان به نمایش در آمده است.

اتاق نقاشی ، آثار نفیس باغ فتح آباد

در عمارت اصلی باغ فتح آباد یک اتاق نقاشی وجود دارد که در قدیم الایام در آن حاکم کرمان اقامت داشته است. دور تا دور این اتاق نقاشی و دیوارنگارهای بسیار ارزنده وجود دارد. علاوه بر نقاشی تزئینات آب طلا هم در آن ها به کار برده شده که بعضی از آن ها به سرقت برده شده است. البته هنوز تعدادی از این دیوانگاره ها به جای مانده است. فعلا درهای این اتاق تا زمان تکمیل بازسازی و نصب شیشه هایی بر روی نقاشی ها بسته است.

عمارت چهارفصل

از عمارت اصلی به میزان سی متر رو به سوی شرق حرکت کنید؛ عمارت چهارفصل را می بینید که با یک طبقه، گنبد مرکزی و ایوان های ستون دار جلوه خاصی به مجموعه باغ داده است. آجرکاری ها و گچ کاری های این سازه به قدری زیباست که تماشای شان هوش از سر بازدیدنمایندگان می برد و آن ها را به تحسین هنر ایرانی وادار می نماید. امروزه این اتاق کاربری VIP دارد و برای انجام مراسم و جشن های مختلف به افراد اجاره داده می گردد.

دسترسی به باغ فتح آباد در استان کرمان

آدرس: استان کرمان، شهر کرمان، بلوار جمهوری، بلوار هوانیروز، اختیار آباد، باغ فتح آباد

شما چه نکاتی از باغ های ایرانی می دانید؟ آیا باغ فتح آباد را دیده اید؟ کدام باغ ایرانی به نظر شما زیباترین باغ است؟

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 2155

به "طراحی ویلای دوبلکس: باغ فتح آباد ، یک عمارت تاریخی درخشان در استان کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی ویلای دوبلکس: باغ فتح آباد ، یک عمارت تاریخی درخشان در استان کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید