باغ اکبریه بیرجند؛ یکی از 9 باغ تاریخی ایران، عکس

به گزارش مجله استخدام جدید، همه باغ های ایرانی سه ویژگی مشترک دارند: اول این که در نزدیکی جریان آب قرار دارند، دوم اینکه با دیوارهای طولانی محصور شده اند و در نهایت همه آنها یک استخر در وسط باغ دارند. باغ اکبریه در بیرجند نیز از این قاعده مستثنی نیست و علاوه بر محیط سرسبز دارای این سه ویژگی نیز است. نقشه اصلی باغ ریشه در هنر معماری ایرانی دارد. اگر قصد تهیه بلیط هواپیما ارزان و سفر به استان خراسان جنوبی و شهر بیرجند را داشته باشید، پیشنهاد می گردد که فرصت بازدید از مجموعه بی نظیر باغ و عمارت اکبریه بیرجند را از دست ندهید.

باغ اکبریه بیرجند؛ یکی از 9 باغ تاریخی ایران، عکس

جهت دریافت خدمات طراحی باغ ویلا سنتی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

چرا بازدید از باغ اکبریه بیرجند پیشنهاد می شود؟

یکی از بناهای تاریخی و گردشگری شهر بیرجند به حساب می آید.

باغ اکبریه در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

علاقمندان به تاریخ می توانند با بازدید از موزه های این مجموعه تاریخ منطقه را نیز مشاهده نمایند.

معماری بسیار زیبای عمارت باغ اکبریه چشم هر بیننده ای را خیره می نماید.

تاریخچه باغ اکبریه بیرجند

مجموعه عمارت و باغ اکبریه در چند مرحله در اوایل تا اواخر دوره قاجار ایجاد شد. این مجموعه چندین عمارت دارد که قدیمی ترین آن ها عمارت حشمت الملک است که در انتهای شرقی واقع شده و دارای دو طبقه است و قدمت آن به اواخر دوران زندیه و اوایل دوره قاجار برمی شود. این باغ به عنوان محل اقامت و محل میزبانی میهمانان و انجام کارهای رسمی فرمانداران مورد استفاده قرار می گرفت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی این بنا وقف آستان قدس رضوی شد. این باغ در سی و پنجمین کنفرانس یونسکو در سال 2011 به عنوان یک اثر میراث جهانی ثبت شد و در تاریخ 20 خرداد ماه سال 1378 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معماری باغ اکبریه بیرجند

این باغ ابتدا در روستای اکبریه بیرجند قرار داشت و با گسترش بیرجند، اکنون باغ در داخل شهر واقع شده است. مساحت این باغ به 45 هزار متر مربع می رسد و شامل یک تالار آینه، گنبد کلاه فرنگی، تزیینات مغناطیسی لانه زنبوری و طرح رسمی است. پنجره های ارسی باشکوه، گچ بری های زیبا و درختان بلند بلوط در دو طرف ورودی هر بیننده ای را متحیر می نماید.

در هر دو طرف خیابان اصلی درختان بلند کاج وجود دارد که بر زیبایی هر چه بیشتر این باغ افزوده است. وجود یک حیاط پشتی در قسمت جنوبی باغ یکی از اصلی ترین ویژگی های باغ اکبریه است. این حیاط دارای شاه نشینی به شکل مستطیل است که همانند این شاه نشین را در مقیاس عظیمتر می توان در پارک ائل گلی تبریز و باغ فرح آباد اصفهان دید.

همچنین استخر عظیم مربعی شکل موجود در باغ، فضای عمده ای از باغ را به خود اختصاص داده است. به دلایل زیادی باغ اکبریه در فهرست میراث جهانی قرار گرفته است.

از جمله این موارد می توان به شیب دار بودن باغ، خطوط مستقیم مورد استفاده در طراحی باغ، قرار دریافت ساختمان در بالاترین قسمت باغ و بسیاری از درختان انار، توت و درختان خرما اشاره نمود. امروزه از بخش های مختلف مجموعه به عنوان کتابخانه، موزه باستان شناسی و مردم شناسی، چایخانه سنتی و همچنین دانشکده هنر در بیرجند استفاده می شود.

طبیعت زیبا و بی نظیر این باغ برای سپری کردن لحظاتی به یاد ماندنی زبانزد خاص و عام بوده و آرامشی وصف نشدنی را به ارمغان می آورد.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید

بازدید از باغ اکبریه رایگان بوده و مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از آن حدود 1 الی 2 ساعت است. اگر قصد بازدید از موزه های باغ را داشته باشید باید برای هر کدام به طور جداگانه بلیط تهیه کنید. این باغ همه روزه به جز روز های دوشنبه و ایام سوگواری میزبان علاقمندان و گردشگران عزیز است.

بهترین زمان سفر به بیرجند

بیرجند دارای آب و هوای گرم و خشک است به همین دلیل فصل بهار و پاییز بهترین زمان سفر است. بنابراین اگر قصد تهیه بلیط هواپیما و سفر به این شهر زیبا را داشته باشید، توصیه می شود که برای فصل بهار و پاییز برنامه ریزی کنید.

مکان ها و جاذبه های گردشگری و دیدنی نزدیک باغ اکبریه بیرجند

باغ و عمارت رحیم آباد: 1.7 کیلومتر

آرامگاه حکیم نزاری: 4.1 کیلومتر

ارگ کلاه فرنگی: 4.5 کیلومتر

قلعه بیرجند: 5.5 کیلومتر

پارک جنگلی بیرجند: 5.9 کیلومتر

باغ شوکت آباد: 9.6 کیلومتر

هتل های نزدیک به باغ اکبریه بیرجند

هتل جهانگردی بیرجند: 2.3 کیلومتر

مهمان پذیر نوید: 3.8 کیلومتر

هتل پرویز: 4 کیلومتر

هتل قائم: 4.5 کیلومتر

هتل سپهر: 4.7 کیلومتر

هتل کویر: 5 کیلومتر

رستوران های نزدیک به باغ اکبریه بیرجند

پیتزا برند ایتالیایی: 110 متر

پیتزا تنوری اتور: 250 متر

رستوران ایتالیایی گرانیدا: 450 متر

کترینگ انار جوجه: 750 متر

کباب سنتی ساطوری بناب آذربایجان: 1.1 کیلومتر

آشکده و رستوران سنتی طوبی: 1.4 کیلومتر

رستوران مهدی: 1.6 کیلومتر

منبع: گردشبان
انتشار: 27 اسفند 1399 بروزرسانی: 27 اسفند 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1543

به "باغ اکبریه بیرجند؛ یکی از 9 باغ تاریخی ایران، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ اکبریه بیرجند؛ یکی از 9 باغ تاریخی ایران، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید