تاکید جنبش اسلامی نیجریه بر توطئه قتل شیخ زکزاکی در هند

به گزارش مجله استخدام جدید، جنبش اسلامی نیجریه بعد از بازگشت شیخ زکزاکی به کشورش، ضمن رد ادعاهای تحریف شده دولت ابوجا درباره سفر درمانی او به هند، از سوءظن ها درباره توطئه نیجریه برای قتل شیخ زکزاکی خبر داد.

تاکید جنبش اسلامی نیجریه بر توطئه قتل شیخ زکزاکی در هند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه در تازه ترین بیانیه خود بعد از بازگشت زودهنگام شیخ ابراهیم زکزاکی از سفر درمانی به هند، بر تلاش های دولت نیجریه برای بی توجهی به حکم دادگاه در زمینه درمان رهبر جنبش اسلامی و احتمال کشتن او در هند تاکید کرده است.

ابراهیم موسی به کنندگی از جنبش اسلامی نیجریه در این بیانیه ادعاهای مطرح شده در رسانه های نزدیک به دولت نیجریه درباره امتناع شیخ زکزاکی از پذیرش درمان در هند را به شدت رد کرده است.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

در حالی که امروز رهبر ما شیخ زکزاکی به سلامت وارد فرودگاه بین المللی ننامدی آزیکیوه (در ابوجا پایتخت نیجریه) شد، ما می خواهیم اذهان مردم نیجریه درباره ادعاهای مطرح شده توسط برخی گزارش ها و خبرهای سفارشی تحریف شده در رابطه با درمان او در هند را روشن کرده و به صورت شفاف این مسائل را مطرح کنیم.

البته قبل از این کار ما قویا اقدام نیروهای امنیتی را که به محض ورود، تحت تدابیر شدید امنیتی به سرعت دور او جمع شده و اجازه ندادند که بسیاری از خبرنگاران که ساعت ها منتظر حضورش بودند، بتوانند با او صحبت کنند. ما از سازمان امنیتی (نیجریه) که او را گروگان گرفته اند می خواهیم مکانی که وی را نگه می دارند به مردم اطلاع دهند.

این یک حقیقت مبرهن است که مقام های (دولت) نیجریه با همه روش های غیرمعمول تلاش کردند که به شیخ (زکزاکی) مرخصی و خروج پزشکی ندهند. با توجه به نجات او از تلاش ها برای مسموم و کشتنش در بازداشتگاه، درباره پشنهاد دولت نیجریه برای اعزام یک هواپیما برای بردن او بی اعتمادی وجود داشت و شیخ زکزاکی رهبر ما این پیشنهاد را رد کرد و پرداخت هزینه این سفر با استفاده از شرکت هواپیمایی امارات ایرلاین را انتخاب کرد.

امتحان سخت همین جا در نیجریه و وقتی که آنها (شیخ و همراهانش) قرار بود سوار بر هواپیما به مقصد دوبی شوند، آغاز شد. بعد از دو ساعت رانندگی از کادونا به فرودگاه بین المللی ننامدی آزیکیوه در ابوجا، به آنها قبل از سوار شدن بر هواپیما، زمان کافی برای استراحت داده نشد. آنها تا دوبی هشت ساعت پرواز کردند و سه ساعت هم تا دهلی نو پرواز داشتند. در شرایط معمول و زمانی که خطر جانی برای بیماران وجود دارد، آنها نباید با چنین خستگی طولانی روبرو شوند. با این وجود، رهبر ما و همسرش این سفر را به امید اینکه با رسیدن به دهلی نو به خوبی درمان خواهند شد، تحمل کردند اما علیرغم نیازشان به استراحت، به محض ورود و بدون حضور پزشکان شخصی شان که از نیجریه با آنها آمده بودند، به اجبار (شیخ و همسرش) با ویلچر به یک بیمارستان برده شدند. آنها بدون حضور پزشکانی که از ابتدا در نیجریه در روند درمانشان حضور داشتند، مورد معاینه فیزیکی قرار دریافتد و علیرغم درخواست برای حضور این پزشکان، درخواستشان رد شد و درخواست یک پزشک که از لندن (به دهلی نو) آمده بود و از زمان درمان شیخ در نیجریه در جریان پرونده بیماری او بود، هم برای حضور در روند درمان رد شد. اینجا بود که شیخ زکزاکی اعتمادش را به کل روند درمان از دست داد و از پذیرش هر گونه تلاش برای درمان اجباری او سرباز زد.

علاوه بر این، این بیمارستان (در دهلی نو) با درمان بدون جلب رضایت بیماران، استقلال و اصول اخلاقی خود را کنار گذاشته بود. کادر درمانی این بیمارستان بیشتر به دریافت عکس های سلفی با شیخ و انتشار آن در شبکه های اجتماعی علاقه داشتند و حریم خصوصی را نقض می کردند. وقتی شیخ علاوه بر این شرایط متوجه آزار فیزیکی شد، کاملا اعتمادش به بیمارستان را از دست داد و خواستار ملاقات با پزشکان خودش شد. این حق طبیعی هر بیماری است که درباره درمان یا عدم درمانش تصمیم بگیرد و همچنین اینکه چه کسانی در موضوع درمانش حضور داشته باشند. به این موضوع، رضایت بیمار گفته می شود و هر شخص عاقل و بالغی از این حق برخوردار است. برعکس بیانیه دولت نیجریه که (به مردم نیجریه) اطلاعات غلط و گمراه کننده داد، این کارها مغایر با اصول اخلاق پزشکی و رویه متعارف درمان بود و هر فردی که اطلاعات ابتدایی درباره پزشکی دارد هم این موضوع را می داند.

دخالت دولت (نیجریه) این سوءظن را ایجاد کرد که دولت با استفاده از ارتباطات بین المللی خودش برای کشتن شیخ در هند در حال برنامه ریزی بود. او اصرار کرد در صورتی که اجازه ملاقات با پزشکانی که از نیجریه با او به هند آمده بودند، ترجیح می دهد که به نیجریه برشود و برای درمانش به دنبال مقصد دیگری بشود. این مساله با اصرار دولت بر موضعش برای حضور دیگر پزشکان روشن شد. آنها در نهایت تصمیم دریافتد که او را به دلیل تسلیم نشدن در برابر پذیرش پزشکان انتخابی دولت به کشور برگردانند. تاکید بر این مووضع حائز اهمیت است که دادگاه عالی کادونا به شیخ اجازه داد که به هند برود و دولت در این سفر تنها نقش نظارتی داشته باشد اما دولت فدرال (نیجریه) به دولت هند اعلام کرد که او یک مظنون خطرناک با یک بیماری ناشناخته است و خواستار اعمال مقررات شدید امنیتی علیه او شد. حتی یک گزارش هم منتشر شده بود که نیروهای امنیتی در هند او را مورد آزار فیزیکی قرار دادند.

به وضوح مشخص شد که دولت نیجریه با استفاده از ارتباطاتش در هند و نقض حکم دادگاه و دخالت در رویه درمان شیخ، یک انگیزه پنهانی داشت. این موضوع را همچنین می توان از نحوه حضور نیروهای امنیتی در فرودگاه بین المللی ابوجا و انتقال سریع او به مکانی نامعلوم بدون دادن اجازه صحبت به وی با خبرنگاران استنباط کرد.

جنبش اسلامی (نیجریه) البته به مبارزه خود برای اینکه رهبرمان درمان پزشکی مناسب دریافت کند ادامه خواهد داد، درمانی که او طبق حکم صادرشده دادگاه عالی کادونا شایسته دریافت آن است. ما در حالی که به این مبارزه ادامه می دهیم، فراخوانمان خطاب به دولت فدرال برای تیعیت از حکم قبلی دادگاه عالی ابوجا جهت آزادی او از زندان را تکرار می کنیم. به باور ما، تمکین به این حکم دادگاه در نهایت بحرانی که از زمان نسل کشی زاریا در دسامبر 2015 ادامه داشته است را حل خواهد کرد.

آذرماه 1394 نیروهای ارتش نیجریه در یورش خونین به منزل شیخ ابراهیم زکزاکی در شهر زاریا در ایالت کادونا حمله کردند؛ یورشی که طبق برخی گزارش ها در نتیجه آن پسران شیخ زکزاکی و حدود دو هزار نفر به شهادت رسیدند (جزئیات بیشتر اینجا و اینجا)

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 22 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 256

به "تاکید جنبش اسلامی نیجریه بر توطئه قتل شیخ زکزاکی در هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید جنبش اسلامی نیجریه بر توطئه قتل شیخ زکزاکی در هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید