طرح جامع، حلقه مفقوده گردشگری لرستان

به گزارش مجله استخدام جدید، استان #لرستان سرزمینی با داشتن جاذبه های چشم نواز گردشگری و با بهره مندی از مواهب منحصر به فرد طبیعی، اما بهره چندانی از صنعت #گردشگری نبرده است.

طرح جامع، حلقه مفقوده گردشگری لرستان

به گزارش دنیای سفر، از این منطقه تاریخی و چهار فصل با داشتن هزاران جاذبه باستانی و طبیعی، آبشارهای خروشان و کوه های سر به فلک کشیده، می توان به عنوان یکی از مهم ترین منطقه ها باستانی ایران نام برد.

به گفته کارشناسان بیش از پنج هزار اثر تاریخی و فرهنگی در لرستان وجود دارد که 2 هزار و 300 مورد از آنها ثبت ملی شده اند. آثار و بناهای باستانی و تاریخی کشف شده در این استان متعلق به سه دوره پیش از تاریخ، دوره ایران باستان و دوره اسلامی هستند. بعضی از این آثار مانند نقوش و کنده کاری های داخل غارها و اشیا مفرغی و سفالینه ها، دارای قدمتی بیش از 40 هزار سال هستند که حکایت از تاریخ 40 هزار ساله زیست در این دیار دارد. بیش از 250 غار مسکونی و پناهگاه صخره ای نظیر غارهای پاسنگر گنجی قمری، یافته، غار کوگان، گر ارجنه و غار شگفت انگیز کلماکره در نقاط مختلف لرستان، جلوه ای خاص و دیدنی به این دیار بخشیده است.

غارهای منقوش پیش از تاریخ مانند غار هومیان یک، هومیان 2، میرملاس کوهدشت و دوشه بخش چگنی خرم آباد از دیگر جاذبه های منحصربفرد این دیار هستند. بناهای تاریخی شگفت انگیز این استان همانند قلعه فلک الافلاک، پل شکسته، گرداب سنگی، سنگ نبشته و مناره آجری از دیگر بناهایی هستند که در خرم آباد مرکز استان لرستان از عهد ساسانی و پیش از آن در این سرزمین همانند گوهری گرانبها زینت بخش چشمان رهگذران و مردم علاقه مند به تاریخ ایران زمین شده اند.

آبشارهای زیبایی همانند نوژیان، بیشه، وارک، شوی، آب سفید، چکان، سرکانه و افرینه تنها نمونه هایی از این ظرفیت خدادادی هستند که چشم انداز زیبا و چشم نوازی را به خود اختصاص داده اند و جلوه های بی نظیر طبیعی را به توریستان این سرزمین نمایش می دهند.

اما با وجود اینکه مسئولان استان از سالیان گذشته کوشش برای تبدیل لرستان از معبر به مقصد توریستی را عنوان می نمایند اما همچنان سفره مردم این استان از رونق صنعت توریستی خالی است. این در حالی است که در ماه های گذشته بعضی مسئولان استان تاکید بر ضرورت تدوین طرح جامع توریستی استان جهت برنامه ریزی و رونق صنعت توریستی دارند و افرادی نیز می گویند که این طرح در سال های گذشته تدوین شده است اما تعیین نیست که چه بر سر این طرح گمشده آمده است تا همچنان نگاه به توریستی لرستان بی هدف و سنتی باشد.

صنعت توریستی استان لرستان بدون برنامه ریزی و نقشه راه حرکت می نماید. مقوله توریست پذیری در این استان در ایام تعطیلات نوروزی خلاصه شده و در این ایام بحران توریستدی در استان وجود دارد و توریستان زیادی وارد استان می شوند. حضور آمار بالای توریست نوروزی در لرستان مانند پیک ترافیکی است که با همه امکانات موجود امکان پاسخگویی دقیق وجود ندارد.

توریستپذیری فقط در یک ماه فروردین نباید خلاصه گردد و ایجاد زیرساخت برای این بازه زمانی کوتاه غیر مالی است. زیرساخت های ایجاد شده پس از تعطیلات نوروزی بدون متولی رها می شوند و سرمایه گذاری های صورت گرفته ارزان نیست.

جاذبه های توریستی لرستان و زیرساخت های ایجاد شده باید به وسیله فراخوان به بخش خصوصی واگذار گردد. استان توریست پذیر باید دارای طرح و برنامه جامع توریستی باشد و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی لرستان سیاست گذار برنامه های توریستی باشد. لرستان در زمینه ایجاد زیرساخت ها و ارایه خدمات به توریستان از دیگر استان ها عقب تر است که ریشه این مسائل را باید پیدا کرد.

صنعت توریستی در لرستان جوان است و سابقه چندانی ندارد و از طرفی طرح قابل توجهی در راستای ایجاد زیرساخت ها در استان وجود ندارد. توریستان جاذبه لرستان را شناسایی و تبلیغ می نمایند اما در سال بعدی این استان ظرفیت چندانی برای پذیرش و استقبال از توریست بیشتر ایجاد نکرده است.

هیچ طرح مکتوب و مدونی برای هیچکدام از جاذبه های توریستی لرستان وجود ندارد و در صورت وجود طرح به علت اختلاف سلیقه مدیران بایگانی یا معدوم می گردد.

در شرایط هتلداری استان باید رقابت ایجاد گردد و ستاره های هتل های استان متناسب را با نحوه خدمات و استاندارهای موجود هماهنگ کرد. قیمت ها باید بر اساس عرضه و تقاضا در هتلداری استان تغییر کند و باید کوشش کرد تعداد هتل های استان افزایش یابد. هتل های استان باید دارای شاخص های متناسب با ستاره های موجود باشد در غیر اینصورت تعرفه و قیمت آنها کاهش خواهد یافت.

خانه های مسافر استان و کیفیت خدمات هتل های سطح استان در راستای ارایه خدمات هر چه بهتر به مسافران و توریستان، بایستی ساماندهی شوند.

تبلیغات در راستای توسعه توریستی این استان نیازمند اعتبار است. برنامه ها و فعالیت های تبلیغات توریستی از شبکه های استان های همجوار و شبکه های سراسری ضروری بوده که تا به امروز هیچ اعتباری به تبلیغات توریستی استان اختصاص نیافته است.

طراحی یک اپلیکشین جامع به منظور معرفی جاذبه های توریستی و زیرساخت ها و تاسیسات توریستی و خوشامدگویی ورود توریست به وسیله پیامک در ایام تعطیلات نوروزی می تواند موثر و کارامد باشد. بعلاوه برگزاری دوره های محلی آموزشی برای جوامع عشایری، معرفی بنگاه های تورگردی برای راهنمایی و تبلیغ و توسعه به سمت توریستی عشایری، تامین امنیت توریستان در محیط های عشایری، تدوین و تهیه طرح احیا رسوم عشایری و حمایت از دست ساخت های عشایری برای توسعه و ترویج توریستی عشایری در این استان لازم است.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 13 اسفند 1400 بروزرسانی: 13 اسفند 1400 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 2024

به "طرح جامع، حلقه مفقوده گردشگری لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح جامع، حلقه مفقوده گردشگری لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید