دلیل انقراض سریع جانداران جزایر هاوایی چیست؟

به گزارش مجله استخدام جدید، چه دلایلی موجب انقراض بسیار سریع موجودات و گونه های مختلف جزایر هاوایی شده و چه اقداماتی می توان در این زمینه انجام داد؟ برای پاسخ به این سوالات، در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

دلیل انقراض سریع جانداران جزایر هاوایی چیست؟

مجمع الجزایر استوایی هاوایی، واقع در بخش های مرکزی اقیانوس آرام، بهشت گردشگران برای گذران تعطیلات و لذت بردن از سواحل زیبا و آب های زلال آن محسوب می گردد. با این حال، جزایر هاوایی برای هزاران گونه از موجودات مختلف آن، مانند سابق محلی امن به شمار نمی رود. هاوایی که اکنون، عنوان مرکز انقراض جهان را یدک می کشد، با سرعت بسیار بالایی در حال از دست دادن گونه های مختلف جانوری خود است که در صورت عدم رسیدگی، عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.

طبق آخرین برآوردها، دو گونه پستاندار شامل نهنگ عنبر، نهنگ گوژپشت و دو جاندار بومی هاوایی از جمله فُک راهب هاوایی و خفاش سفید هاوایی در میان موجوداتی قرار دارند که احتمال انقراض نسلشان بسیار بالا است. یکی از بدترین اتفاقاتی که تا به امروز برای گونه حلزون ها اتفاق افتاده، در هاوایی بوده است، به طوری که اکنون تنها 25 گونه حلزون در جزایر هاوایی به جای مانده و 9 گونه نیز در معرض خطر هستند. پرندگان هاوایی نیز از شرایط خوبی برخوردار نیستند؛ در حال حاضر، حدوداً 50٪ از 140 گونه مختلف پرندگان این منطقه منقرض شده اند. پرندگانی که در این جزایر بدترین شرایط را دارند، عبارت اند از شاهین، غاز هاوایی و طوطی موآی که در صورت انقراض نسلشان، هرگز قابل بازیابی نخواهند بود. تنها حیوانات هاوایی در معرض خطر نیستند، بلکه گیاهان این منطقه نیز در آستانه از بین رفتن هستند.

چرا هاوایی؟

انقراض نسل گونه های مختلف هاوایی، خبر جدیدی نیست. از بین رفتن جانداران و گیاهان هاوایی در اوایل قرن هفتم میلادی با ورود مهاجران اهل پلی نزی به این جزایر آغاز شد؛ این مهاجران به همراه خود حیواناتی مانند سگ، خوک و مرغ و خروس داشتند که موجب مرگ دیگر جانوران بومی هاوایی شد. دومین دوره انقراض موجودات هاوایی در قرن های هجده و نوزده میلادی به وقوع پیوست. طی این دوره، درختان بسیاری برای تهیه چوب و الوار قطع شده و هزاران پرنده برای تهیه کلاه های زیبایی که در آن دوره مرسوم بود، شکار و کشته شدند. بعلاوه مراتع بسیاری برای تهیه علوفه دام، از بین رفت. با ورود اروپاییان به جزایر هاوایی در اواخر قرن هجدهم، جنگل های زیادی برای کشت و تهیه نیشکر و نیز علوفه دامی تخریب شد. این تخریب ها تا قرن بیستم ادامه یافت و چیزی نگذشت که هجوم تعداد زیادی از گردشگران به جزایر هاوایی، افزایش سکونت انسان ها در این جزایر، گرمای جهانی و تغییرات آب وهوایی و استخراج منابع طبیعی برای مصارف انسانی، همگی منجر به از بین رفتن و تخریب بی سرانجام اکوسیستم هاوایی شد.

آینده جزایر هاوایی

در حال حاضر، با اینکه هاوایی تنها 0.25 درصد از وسعت کل آمریکا را در بر می گیرد، اما 25 درصد از گونه های در معرض خطر این کشور در جزایر هاوایی قرار دارند. تصویر و دورنمای کلی جزایر هاوایی، در صورت عدم رسیدگی و مراقبت، شرایط بسیار سخت و بدی را نشان می دهد. اگر فرایند کنونی انقراض نسل گونه های مختلف هاوایی ادامه یابد، طی چند دهه آینده، گونه های بومی بسیار زیاد دیگری در این جزایر، به کلی از صحنه روزگار محو خواهند شد. با افزایش دمای هوا و تغییرات آب وهوایی، گونه های زیادی در این جزایر در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

رابطه انقراض گونه های هاوایی و انقراض گونه های مختلف کل جهان

شرایطی که اکنون بر جزایر هاوایی حاکم است، نشان از شرایط کلی جهان دارد. انقراض گونه های مختلف جانوران در جهان با سرعت بالایی ادامه دارد و جزایر دورافتاده ای مانند هاوایی، گالاپاگوس و ماداگاسکار که هر یک تعداد زیادی جاندار بومی دارند، بیشتر از منطقه دیگری در خطر هستند. اگر موجودات بومی این جزایر و منطقه ها منقرض شوند، جمعیت دیگری از آنان در هیچ کجای جهان وجود ندارد تا بتوان نسلشان را احیا کرد. تغییرات جهانی آب وهوا و پراکندگی گونه های مختلف هاوایی در این سکونتگاه های بسیار حساس، به کاهش تعداد آن دسته از جاندارانی که قادر به سازگاری سریع خود با تغییرات جوی نیستند، منجر خواهد شد.

چه کاری می توان انجام داد؟

کارشناسانی که در زمینه انقراض نسل گونه های مختلف جزایر هاوایی در حال تحقیق هستند، معتقدند که کار زیادی برای نجات این جانداران انجام نشده است. در سال 2013، تنها 5 درصد از اعتبارات دولتی آمریکا برای برنامه نجات گونه های هاوایی تخصیص داده شد. کارشناسان بعلاوه بر این باورند که مردم نیز نسبت به این موضوع شدیداً بی تفاوت هستند. برنامه های آینده حفظ محیط زیست هاوایی بایستی شامل اعتبارات اقتصادی بسیار زیادی باشد. بعلاوه، برپایی کمپین هایی برای مطلع سازی عامه مردم از شرایط اسفناک هاوایی نیز لازم است. حمایت تمامی بخش ها از جمله رسانه، سازمان های مرتبط و مردم برای حفظ گونه های جانوری و گیاهی جزایر زیبای هاوایی احتیاج است.

منبع: کجارو / worldatlas.com
انتشار: 22 اسفند 1400 بروزرسانی: 22 اسفند 1400 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 2033

به "دلیل انقراض سریع جانداران جزایر هاوایی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل انقراض سریع جانداران جزایر هاوایی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید