محوطه باستانی نکروپولیس وارنا، محل کشف قدیمی ترین گنجینه طلای جهان!

به گزارش مجله استخدام جدید، آشنایی با نکروپولیس وارنا | Varna Necropolis

گورستان وارنا که به نام نکروپولیس وارنا معروفیت دارد محوطه ای باستانی متعلق به سال 4569-4340 قبل از میلاد است. جالب است بدانید که قدیمی ترین گنج دنیا در منطقه نکروپولیس وارنا کشف شده است! در این مطلب می خواهیم سری بزنیم به وارنا و در مورد محوطه باستانی نکروپولیس که به شهر مردگان هم معروفیت دارد صحبت کنیم. با خبرنگاران همراه باشید.

محوطه باستانی نکروپولیس وارنا، محل کشف قدیمی ترین گنجینه طلای جهان!

کشف نکروپولیس

نکروپولیس در غرب شهر وارنا (نیم کیلومتری دریاچه وارنا و 4 کیلومتری مرکز شهر) قرار گرفته است و یکی از مهم ترین و باارزش ترین محوطه های باستانی دنیا به شمار می رود. این منطقه باستانی و تاریخی در سال 1972 و به طور کاملا تصادفی کشف شد. اولین کسی که متوجه ارزش تاریخی نکروپولیس شد دیمیتار زلاتسکی، موسس موزه تاریخی دالگوپول بود. مردم محلی از او خواستند چیزهایی که در این مکان پیدا کرده بودند را آنالیز کند. زلاتسکی پس از آنالیز اشیاء و آثار مشکوفه متوجه اهمیت آن ها شد، بنابراین با موزه تاریخی وارنا تماس گرفت و بعد از انجام هماهنگی های لازم تحقیقی را در نکروپولیس آغاز کرد. با این حال هنوز 30% منطقه باستانی نکروپولیس کشف نشده به جای مانده است.

در مجموع حدود 294 قبر باستانی در منطقه نکروپولیس پیدا شده اند و بسیاری از آن ها نمونه های ماهرانه ای از مس و طلا، سفال، سنگ و … است. این گورها از طریق رادیوکربن مورد آنالیز قرار گرفتند و سن آن ها سال 4569-4340 قبل از میلاد تخمین زده شده است. در سال 1972 در جریان حفاری هایی که در منطقه نکروپولیس وارنا صورت گرفت باستان شناسان پیروز به کشف ردپایی از تمدن شدند که قدمتی مثل مصر باستان دارد. در طول حفاری ها گورهای مختلفی پیدا شد و حدود 300 شی از طلای خالص پیدا شدند.

  • آدرس نکروپولیس وارنا: ul. Usta Kolyu Ficheto 53, 9009 Zapad, Varna, Bulgaria
  • ساعات بازدید از محوطه باستانی: هرروز 9 صبح تا 6 بعدازظهر

کشف قدیمی ترین گنج دنیا

جالب ترین و مهم ترین کشف متعلق به یک گور خاص و ویژه است. ظاهرا این گور متعلق به فرمانروایی عالی رتبه است که با زنجیرهای طلا و مجموعه ای مدال ها و نشان های طلا کشف شده است. بیش از 1.5 کیلوگرم طلا به اشکال مختلف مثل دستبند، سربند، طلا دوزی و … تنها در یک قبر کشف شد. اهمیت منطقه نکروپولیس وارنا از این جهت است که اولین نشانه های یک مرد عالی مقام در این مکان کشف شده است. به اعتقاد باستان شناسان و محققین قرن 5 قبل از میلاد آغاز انتقال قدرت و حکومت از زنان به مردان در اروپا بوده است.

گنجینه طلای وارنا

کلیه اشیاء و آثار تاریخی و باارزشی که از نکروپولیس وارنا کشف شده در موزه باستان شناسی وارنا و همین طور موزه تاریخ ملی صوفیه در معرض نمایش قرار گرفته است. همچنین تورهای مختلفی برای نمایش گنجینه طلای وارنا در سرتاسر دنیا صورت گرفته است. در سال 1982 این اشیاء با عنوان قدیمی ترین گنجینه طلای دنیا به مدت 7 ماه در ژاپن به نمایش درآمد. به همین ترتیب در دهه های 1980 و 1990 این گنجینه باارزش در کشورهای مختلف دنیا مثل کانادا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و … در معرض بازدید عموم قرار گرفت.

اشیاء مربوط به مراسم آئینی و مذهبی

کشفیاتی که از منطقه نکروپولیس وارنا صورت گرفته تنها به اشیاء طلایی و گرانقیمت محدود نمی شود. در این حفاری ها اشیاء و ابزارآلاتی پیدا شدند که در مراسم های مذهبی و آئینی خاص استفاده می شدند. همچنین ویژگی های خاص قبرها نشان از بینش های سلسله مراتبی پیچیده ای دارد که در دفن مردگان رعایت می شده است. یکی از اولین نکته هایی که باستان شناسان متوجه آن شدند این بود که مردان و زنان در گورهایی کاملا متفاوت دفن می شدند. مردان به پشت خوابانده می شدند، در حالی که زنان در شرایط جنین وار دفن می شدند.

اما چیزی که بیش از همه باعث شگفتی دانشمندان شد این بود در برخی قبرها هیچ اسکلتی وجود نداشت و این قبرهای نمادین بیشترین حجم طلا و اشیاء گرانقیمت و باارزش را داشت. در برخی از این گورهای نمادین صورتک هایی وجود داشت که از سفال ساخته شده بودند و در بالای گور قرار گرفته بودند. همچنین در این گورها انواع زیورآلات زنان مثل گردنبند یا دستبند درست در جایی قرار گرفته بودند که گردن یا دست انسان می بایست قرار می گرفت.

یکی دیگر از کشفیات مهم در نکروپولیس وارنا متعلق به قبری است که به قبر شماره 36 معروفیت پیدا کرده است. در این قبر که یک قبر نمادین است بیش از 850 شی طلا شامل گوشواره، گردنبند، دستبند، کمربند، کلاه طلا، تاج طلا، 30 مدل از سر حیوانات مختلف و غیره کشف شده است.

موزه باستان شناسی وارنا

همان طور که گفتیم بیشتر اشیاء مکشوفه از وارنا در موزه باستان شناسی وارنا و همین طور موزه ملی صوفیه نگهداری می شوند. در سفر به وارنا می توانید از موزه باستان شناسی وارنا دیدن کنید و از آثار باارزش و ویژه مثل قدیمی ترین گنجینه طلای دنیا دیدن کنید. در این موزه اشیائی متعلق به 6000 سال قبل از جنس طلا وجود دارد که شامل گردنبند، دستبند، گوشواره و … هستند. همچنین آثار تاریخی دیگری متعلق به دوره های مختلف تاریخ مثل دوره حکومت رم باستان بر منطقه مشاهده خواهید کرد. موزه باستان شناسی وارنا یکی از بزرگ ترین موزه ها در بلغارستان است و آثار مختلفی از دوره های پیش از تاریخ، تراسیان، یونان باستان، رم باستان و دوره های جدیدتر مثل قرون وسطی و امپراتوری بیزانتین را در معرض بازدید عموم قرار می دهد. همچنین بخشی از این موزه در فضای باز واقع شده است که شامل حمام های رومی در مرکز شهر وارنا و صومعه آلادزا در پارک طبیعی گلدن سندز است.

  • ساعات بازدید از موزه: 10 صبح تا 5 بعدازظهر
  • مدت زمان پیشنهادی برای بازدید: 2 الی 3.5 ساعت

منبع: varna-guide.com

منبع: الی گشت
انتشار: 1 فروردین 1401 بروزرسانی: 1 فروردین 1401 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 2042

به "محوطه باستانی نکروپولیس وارنا، محل کشف قدیمی ترین گنجینه طلای جهان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محوطه باستانی نکروپولیس وارنا، محل کشف قدیمی ترین گنجینه طلای جهان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید