مشاغل آینده به مشاغل الان تبدیل شده اند

به گزارش مجله استخدام جدید، کرونا در بعضی کشور ها فروکش نموده و قرنطینه کم کم در آن ها به خاتمه می رسد و موتور بازگشت به محیط کار روشن شده و حالا این سوال مطرح است که بعد از چند ماه دورکاری مطلق در بعضی شرکت ها، شکل جدید کار قرار است چطور باشد؟ در چند سال گذشته، مرکز کاگنیزنت (Cognizant Center) یکسری گزارش ها با موضوع آینده کار در خصوص مشاغل آینده منتشر نموده که نشان دهنده نقش های جدیدی است که احتمالا در دهه آینده ظاهر می شوند و برای کسب وکار ها و کارکنان در همه جا مهم و ضروری هستند. به خاطر کرونا این زمان بندی فشرده تر و زودتر شد و خیلی از مشاغل آینده را به مشاغل الان تبدیل کرد.

مشاغل آینده به مشاغل الان تبدیل شده اند

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از World Economic Forum، در اینجا 10 شغل اولی را که از دل پاندمی کرونا بیرون آمده اند، معرفی می کنیم:

1- تسهیل نماینده دورکاری: قبل از سال 2020، ارزیابی ها نشان می داد که کمتر از 5 درصد شرکت ها سیاست های دورکاری داشتند. حالا وقتی پاندمی به طور کامل هم تمام گردد، دورکاری به یک امر عادی تبدیل شده و شرکت ها می خواهند درس هایی را که از آن یاد گرفته اند، برای بهینه سازی تجربه دورکاری به کار ببرند؛ بنابراین تسهیل نمایندگان دورکاری به مشاغل غیرقابل انکار امروز تبدیل شده اند.

2- مشاور ورزشی و تناسب اندام: در دوران قرنطینه که افراد مدت طولانی در خانه و بدون تحرک ماندند، دچار پرخوری و اضافه وزن شدند. برای اصلاح این شرایط، رویکرد های پیش گویانه نسبت به مشاوره های ورزشی، همراه با ابزار های پوشیدنی دیجیتال مثل اپل واچ و داشبورد های FitBit، امکان حفظ تناسب اندام را به وجود آوردند. شغل مشاوره تناسب اندام در لیست کاگنیزنت، 7/ 28 درصد در فصل اول 2021 رشد کرد.

3- مدیر طراحی داخلی هوشمند: یکی از درس های کرونا برای ما این بود که خانه پناهگاه همه است. ساخت یا بازسازی خانه هایی که قرار باشد فضایی را به کار در خانه اختصاص دهند و ابزار های ویژه کار را در جای مناسب قرار دهند، شغل طراحی داخلی هوشمند را با استقبال بیشتری روبرو می نماید.

4- مشاور واقعیت توسعه یافته (XR): مشاوران واقعیت توسعه یافته، با مهندسان نرم افزار، هنرمندان فنی و راهنما های آموزشی و مشارکت نیروی کار، همکاری می نمایند تا با آموزش کارکنان، بهره وری آن ها را هر چه سریع تر بالا ببرند.

5- معماری محیط کار: هر چیزی از پایش سلامت تا نحوه استفاده از آسانسور ها در معماری محیط کار در دوران پسا-پاندمی باید مورد بازنگری قرار بگیرد. اهمیت رفاه کارکنان و اینکه طراحی انسان-محور یک ملک تجاری چطور بر این موضوع اثر می گذارد، حالا برای آینده کاری اهمیت زیادی پیدا نموده است.

6- بازرس الگوریتم ها: سبک زندگی همیشه آنلاین بودن در همه جا برای کار، مزیت رقابتی حاصل از الگوریتم ها را برای شرکت های دیجیتال در همه جا سرعت بخشیده است. اما از بروکسل تا واشنگتن، با توجه به افزایش سختگیری ها و موشکافی ها در خصوص داده ها، تقریبا می توان به طور قطع گفت تایید اعتبار به وسیله بازرسی، تضمین می نماید که نیروی کار آینده، منصفانه و به دور از سوگیری انتخاب می گردد.

7- کارآگاه داده: افزایش استقبال از دانشمندان داده نشان می دهد این شغل سریع ترین رشد را در عصر الگوریتم ها، اتوماسیون و هوش مصنوعی دارد و 42 درصد در فصل اول سال 2021 رشد داشته است. با توجه به این تقاضای بالا، تعداد نیروی کار در این شغل کم است و همین جا است که برای جبران این شکاف کارآگاهان داده وارد عرصه می شوند تا به شرکت ها یاری نمایند راز و رمز های داده های عظیم را کشف نمایند.

8- پیش بینی نماینده مسائل سایبری: به جز کرونا، می توان گفت دیگر معضل عظیم سال 2020 حملات ادامه دار و گسترده سایبری بود که بعضی از آن ها هم با پشتیبانی دولت ها صورت گرفت. توانایی پیش بینی رویداد های این چنینی برای آگاهی رسانی اولیه و زودهنگام از رویداد های فرهنگی، بسیار مهم است. طبق گزارش کاگنیزنت، درخواست برای استخدام پیش بینی نمایندگان مسائل سایبری در فصل اول 2021 با افزایش 28 درصدی روبرو شد.

9- متخصص تغییرات اقلیمی: تغییرات اقلیمی و بالا آمدن سطح دریاها، به یک چالش همیشگی تبدیل شده است. متخصصان تغییرات اقلیمی، با طبیعت سروکار دارند و در عظیم ترین پروژه های عمرانی قرن 21 مشارکت می نمایند. استخدام این افراد در فصل اول سال جاری، 37درصد افزایش یافته است.

10- مدیر تیم سازی انسان-ماشین: چه پاندمی کرونا باشد و چه نباشد، افزایش روزافزون استفاده از روبات ها در محیط کار، انکارناپذیر است. مدیران تیم سازی، به عنوان نقطه مشترک انسان و روبات فعالیت می نمایند و همکاری های یکپارچه ای بین آن ها ایجاد می نمایند. استخدام نقش های پیشرو مثل تکنسین های روبات، 50درصد در فصل اول 2021 رشد داشته است.

در حالی که نمی توان به طور دقیق پیش بینی کرد بازار های کار جهانی بعد از انتها همه گیری چطور تغییر می نمایند، اما رهبران سازمانی می توانند و باید از آینده کار به عنوان منشوری برای سازمان های خودشان استفاده نمایند و برنامه ریزی آینده را انجام دهند. اگر قرار باشد فقط یک درس از پاندمی بگیریم، این است که تغییر را پیش بینی کنیم. رهبران سازمان باید با آنالیز شاخص های مهمی که نشان می دهند بازار کار چطور در روبروه با نوآوری های تکنولوژی-محور خود را سازگار می نماید، آینده کار را پیش بینی نمایند. یکی از روش ها، آنالیز داده های واقعی در خصوص استخدام های جدید است.

با کنار هم قرار دادن منابع برنامه ریزی استراتژیک و گزارش هایی مثل کاگنیزنت، امکان پیش بینی آینده نزدیک و اینکه کدام مشاغل بیشترین نقش را در آینده پساپاندمی بازی می نمایند، وجود خواهد داشت.

منبع: فرارو
انتشار: 15 تیر 1400 بروزرسانی: 15 تیر 1400 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1736

به "مشاغل آینده به مشاغل الان تبدیل شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاغل آینده به مشاغل الان تبدیل شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید