نخ بخیه قابل جذب پروتئینی از کازئین شیر تولید شد

به گزارش مجله استخدام جدید، به گزارش خبرنگاران، ابراهیم صالحی عمران اضافه کرد: مرتضی ابراهیم نژاد عضو هیأت علمی و استاد دانشکده فنی امام محمد باقر(ع) ساری در بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار با ارائه فناوری تولید نخ بخیه جذبی از پروتئین شیر در سامانه ارزیابی فناوری ایران (سافا)، حائز سطح آمادگی فناوری (TRL) 4 شد.

نخ بخیه قابل جذب پروتئینی از کازئین شیر تولید شد

مرتضی ابراهیم نژاد در خصوص ضرورت انجام این تحقیق عنوان کرد: نخ بخیه، محصول مشترک بین رشته های مهندسی نساجی و مهندسی شیمی و علوم پزشکی است. تولید نخ بخیه جذبی بسیار سخت و در انحصار چند کشور دنیاست.

عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران ادامه داد: فناوری تولید نخ های بخیه بسیار نوین و متنوع می باشند. به جهت اینکه ساختار نسوج بدن از پروتئین است و اگر بخواهیم نخ بخیه براحتی جذب بدن شود باید از جنس پروتئین باشد به همین جهت برای نخستین بار در این پروژه از پروتئین استحصال شده از شیر بنام کازئین استفاده شده است.

وی شرح داد: کارخانجات باید سالانه میلیون ها لیتر شیر و سایر فراورده های لبنی را به علت فاسد شدن و سرانجام یافتن تاریخ انقضا به دور بریزند و مهمتر آنکه به جهت آلایندگی این فراورده ها، ناچاراً مبالغ زیادی را صرف حفظ محیط زیست و پاکسازی کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران با اجرای این پروژه براحتی می توان ضایعات لبنی را که سرشار از پروتئین های مفید هستند، با انجام فرایند بیوشیمیایی و به کمک فناوری نانو به یک ماده با ارزش و قیمتی به نام نخ بخیه جذبی تبدیل نماییم. با انجام این فرایند هم مانع از به هدر رفتن شیر می شویم و هم ارزش اضافه نموده بسیار بالایی ایجاد می کنیم.

وی اضافه نمود: سالانه در حدود 16000 پکیج (بسته های استاندارد) نخ بخیه جهت عمل های جراحی استفاده می شود که همگی آن از خارج از کشور تهیه و تأمین می شود که ارز بسیار زیادی را می طلبد و با اجرایی کردن این پروژه بصورت تولید انبوه می توانیم از خروج میلیون ها دلار ارز از کشور جلوگیری نماییم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1028

به "نخ بخیه قابل جذب پروتئینی از کازئین شیر تولید شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخ بخیه قابل جذب پروتئینی از کازئین شیر تولید شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید