همکاری مرسدس بنز و IBM در ساخت باتری بدون کبالت
به گزارش مجله استخدام جدید، باتری بدون کبالت نوع جدیدی از باتری است که از باتری های فعلی لیتیوم یون ارزان تر بوده و انرژی بیشتری ذخیره می نماید. نخستین بار آزمایشگاه نوآوری شرکت IBM در دسامبر گذشته، خبر فراوری این گونه از باتری را منتشر کرد. تنها اطلاعات منتشر شده از این باتری ها، حکایت از آن دارد که این گونه از باتری وابسته به فلزات سنگین همچون نیکل یا کبالت نیست و سایر جنبه های آن مخفی باقی ماندند. آزمایشگاه فنی مرسدس بنز یکی از شرکای اصلی IBM در راستا توسعه این باتری ها بوده است. حال این سوال مطرح است که آیا برند لوکس آلمانی نخستین شرکت خواهد بود که از نسل جدید باتری ها بهره خواهد برد؟

تغییر رویه مرسدس بنز
کمپانی دایملر مدتی است رویه خود را تغییر داده و به دنبال برقراری ارتباط با تامین نمایندگان مشهور قطعات خودروهای الکتریکی است. به نظر می رسد پاسخ سوال فوق، مثبت باشد و مرسدس بنز نخستین شرکتی باشد که از باتری بدون کبالت استفاده می نماید. از سوی دیگر، مرسدس ادعا می نماید شرکتی نوآور است. به همین دلیل احتیاج دارد تا با ارایه راهکارهای عملی مشتریان را جذب کند.
این مورد به خصوص برای کسانی که صرفا به دلیل برند مرسدس، محصولات این شرکت را خریداری نمی نمایند، کارساز خواهد بود. شریک مرسدس بنز در این جهت، شرکت آمریکایی IBM خواهد بود. باتری جدید بدون کبالت، هیچ ترکیبی از فلزات سنگین نداشته و به گفته IBM، از سه ماده جدید تشکیل شده که تا به امروز در هیچ ترکیب صنعتی، کنار یکدیگر قرار نگرفته بودند.
باتری جدید با مواد جدید
به گفته شرکت IBM، مواد تشکیل دهنده باتری جدید از آب دریا استخراج می شوند. این رویه سازگاری بیشتری با محیط زیست داشته و به آن کمتر آسیب می زند. با این حال IBM در خصوص در هزینه استخراج این مواد از دریا سخنی به میان نیاورده است. یکی از مهم ترین مزایای باتری بدون کبالت، الکترولیت مایع ایمن با نقطه جرقه بالا گزارش شده است. این مزیت از تشکیل دندریت های لیتیوم و رسوب باتری جلوگیری می نماید.
آیا بهترین باتری برای تمام دوران ها از راه رسیده است؟
بنابر ادعاهای IBM، به نظر می رسد پیشرفتی که همه منتظر بودند در خصوص باتری ها رخ دهد، رخ داده است. پیکربندی این باتری بسیار پرقدرت بوده و در 5 دقیقه، تا 80 درصد شارژ می گردد. فرار حرارتی باتری بدون کبالت بسیار کم بوده و راندمان 90 درصدی را در طولانی مدت از خود ثبت می نماید.
با این وجود نمی توان در خصوص اطلاعات اعلامی IBM کاملا مطمئن بود. این شرکت بارها ثابت نموده ادعاهایی می نماید که قابل اثبات نیست. همچنان باید منتظر ماند تا شرکت آمریکایی این اختراع را به نام خود ثبت نموده و در خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار گیرد. مرسدس بنز نیز منتظر است تا هرچه زودتر باتری بدون کبالت را در خودروهای خود مورد استفاده قرار دهد. امیدواریم برخلاف فناوری موتور وانکل و FCEV، این پروژه مراحل آزمایشی خود را با موفقیت طی کند.
منبع: insideevs
منبع: دیجیکالا مگ