ویدیو پروژکتور در مقابل تلویزیون؛ کدام برای شما مناسب تر است؟

به گزارش مجله استخدام جدید، انتخاب بین خرید ویدیو پروژکتور و تلویزیون با صفحه نمایش بزرگ می تواند کمی سخت باشد. در این مقاله قصد داریم ویدیو پروژکتور و تلویزیون را از جنبه های مختلفی آنالیز کنیم تا در نهایت بتوانید به راحتی تصمیم بگیرید که خرید کدام یک برای شما مناسب تر است. با خبرنگاران مگ همراه باشید.

ویدیو پروژکتور در مقابل تلویزیون؛ کدام برای شما مناسب تر است؟

اندازه

در گذشته تلویزیون ها از نظر اندازه از پروژکتورها عقب بودند، اما این اختلاف این روزها بسیار کم رنگ تر شده است. تلویزیون های امروزی با سایز صفحه نمایش بیش از 80 اینچ فراوری شده اند و تقریباً به پای پروژکتورها رسیده اند. انتظار می رود که اندازه صفحه نمایش تلویزیون ها بزرگ تر نیز شود، البته در عمل معلوم نیست که اندازه نمایشگر تلویزیون ها تا چه حد می تواند افزایش داشته باشد.

با این حال، صفحه نمایش های پروژکتوری ارزان از حدود 100 اینچ تا 120 اینچ آغاز می شوند و شما می توانید یک پروژکتور مناسب با روشنایی ثابت، بازفراوری رنگ خوب و حتی وضوح 4K داشته باشید. بنابراین، در حالی که فراورینمایندگان روند رو به جلویی را برای افزایش ابعاد تلویزیون ها در پیش گرفته اند، هنوز هم پروژکتورها با اختلاف بسیار زیاد ارزان ترین راه برای به دست آوردن صفحه نمایشی با اندازه بسیار بزرگ هستند.

برنده: ویدیو پروژکتور

روشنایی

روشنایی یک نکته بسیار مهم در استفاده از ویدیو پروژکتورها است، عمدتاً به این علت که کنتراست ارائه شده به تاریک بودن یا نبودن اتاق بستگی دارد. بنابراین اندازه روشنایی ویدیو پروژکتور با نور محیط رابطه مستقیم دارد؛ هرچه نور محیط بیشتر باشد، اندازه روشنایی نیز باید افزایش پیدا کند و هرچه محیط تاریک تر باشد، اندازه روشنایی باید کاهش یابد. از آنجایی که پروژکتورها نور را از روی صفحه منعکس می نمایند، روشنایی واقعی آن ها پس از برخورد با چشمان شما بسیار کمتر می شود.

اما در سوی مقابل، تلویزیون ها به راحتی روشنایی بسیار زیادی را منتشر می نمایند و این نکته در تلویزیون های مدرن LED و QD-OLED، که توانایی زیادی در افزایش شفافیت تصاویر ارائه شده دارند، بیشتر صدق می نماید. شفافیت قوی ترین ویدیو پروژکتورها در شرایط نور محیطی مطلوب می تواند با ارزان قیمت ترین تلویزیون های LED برابر باشد. مشکل دیگر پروژکتورها، لامپ های استفاده شده در آن هاست که به مرور کم رنگ شده و می سوزد.

البته پروژکتورهای لیزری مشکل تعویض لامپ را ندارند، اما روشنایی فراوریی آن ها به روشنی تلویزیون ها نیست. پروژکتور ها برای اینکه بتوانند تصویر واضحی را ارائه دهند، باید در محیط تاریک قرار بگیرند. به همین علت در سینماها تمام چراغ ها خاموش می شود و پنجره ای وجود ندارد؛ زیرا اگر مقداری نور اضافی به پرده نمایش پروژکتور برسد، کیفیت تصاویر پایین خواهد آمد. با این تفاسیر، در این مورد فزونی با تلویزیون است که می تواند در هر شرایطی نوری تصویر خوبی به نمایش بگذارد.

برنده: تلویزیون

کنتراست

کنتراست با ترکیبی از سطوح سیاه و سفید مشخص می شود. در واقع کنتراست به نسبت تاریک ترین قسمت تصویر به روشن ترین قسمت آن گفته می شود. بنابراین هرچه کنتراست بالاتر باشد، دقت رنگ ها و وضوح تصویر هم بالاتر می رود و تصویری با کیفیت تر به نمایش در می آید. در حالی که اندازه روشنایی یک پروژکتور را می توان با آنالیز کردن بازه لومن آن پیدا کرد، کنتراست عمدتاً بر اساس اندازه تاریکی اتاق و سایه صفحه نمایش تلویزیون یا ویدیو پروژکتور مشخص می شود. پروژکتورها اگر در اتاق تاریک قرار نداشته باشند، کنتراست خوبی نیز نخواهند داشت.

در مقابل تلویزیون ها به اندازه کافی روشنایی دارند تا با نورهای موجود در محیط اطراف خود مقابله نمایند. بعلاوه در مواردی مثل تکنولوژی OLED اندازه کنتراست فراوریی بی نهایت است. بنابراین اگر اندازه کنتراست فراوریی صفحه نمایش برای شما اهمیت دارد، خرید تلویزیون برای شما گزینه بهتری به شمار می رود.

برنده: تلویزیون

رزولوشن و HDR

امروزه ویدیو پروژکتورهای پیشرفته نیز همراه با تلویزیون های با صفحه نمایش بسیار بزرگ رزولوشن 4k و پشتیبانی از قابلیت HDR را ارائه می دهند، این در حالی است که در گذشته این قابلیت ها تنها در اختیار تلویزیون ها بود. این امر پروژکتورها را در جایگاهی برابر با بیشتر تلویزیون های استاندارد این روزها قرار می دهد. در رزولوشن 4K تشخیص پیکسل های متمایز حتی در نمایشگرهای بسیار بزرگ نیز کار بسیار سختی است.

به بیانی دیگر هرچه تصویر بزرگ تر باشد وضوح تصویر نیز بیشتر نمایان می شود که این امر در پروژکتور اتفاق می افتد، چراکه صفحه نمایش آن ها به اندازه کافی بزرگ است و می تواند جزئیاتی را که در رزولوشن 4K ارائه می شود به خوبی به نمایش بگذارد. اگرچه سری نو تلویزیون ها اندازه های بزرگ تری دارند و به ابعاد تصویر پروژکتور نزدیک شده اند، اما با این وجود همچنان پروژکتورها در این مورد فزونی دارند. بعلاوه پروژکتورهایی که رزولوشن تصویر آن ها برابر با 4K است در مقایسه با تلویزیون 4k قیمت کمتری دارند.

برنده: ویدیو پروژکتور

دقت رنگ

برای دریافت دقت رنگ مناسب از پروژکتور، لازم نیست هزینه زیادی بپردازید. بسته به نوع پروژکتور (DLP، LCD 3 تراشه یا LCOS)، می توانید از ارائه دقت رنگ عالی با قیمت مناسب لذت ببرید. از سوی دیگر، تلویزیون ها برای فراوری برترین رنگ به پردازش بهتر و بیشتری احتیاج دارند و هرچه قدرت پردازشی آن ها بالاتر باشد، طبیعتاً هزینه زیادی نیز برای خرید آن باید پرداخت کنید.

برترین تلویزیون های 4K می توانند طیف رنگی گسترده تری نسبت به بیشتر پروژکتورهای موجود در بازار فراوری نمایند، اما پروژکتورهای امروزی از نظر ارائه دقت رنگ بسیار به تلویزیون ها نزدیک تر شده اند. این امر به ویژه در خصوص تلویزیون های مجهز به محدوده دینامیکی بالا (HDR) صادق است. با این حال تعداد پروژکتورهایی از قابلیت HDR پشتیبانی می نمایند نیز کم نیست.

اگر در این موضوع فاکتور بسیار مهم قیمت را نیز لحاظ کنیم، تلویزیون های با دقت رنگ بالا قیمت بیشتری نیز دارند و طبیعتاً خرید پروژکتور در این مورد می تواند برای شما از لحاظ مالی کم هزینه تر باشد.

برنده: تساوی

نصب و راه اندازی

نصب و راه اندازی تلویزیون آسان تر است. تلویزیون های بزرگ ممکن است سنگین و کمی شنماینده باشند، اما قرار دادنشان در محل دلخواه و استفاده از آن ها آسان است. به علاوه، شما می توانید سایر دستگاه های جانبی نظیر اسپیکر و موارد دیگر را مستقیماً به خود تلویزیون وصل نموده و آن را به وسیله کنترل از راه دور کنترل کنید. تنها نصب تلویزیون روی دیوار ممکن است کمی سخت باشد، که در این صورت می توانید از نصاب ها یاری بگیرید.

اما نصب و راه اندازی ویدیو پروژکتورها کمی پیچیده است و احتیاج به یک سری اقدامات اولیه دارد. اگرچه نصب پروژکتورهای کوتاه برد کمی آسان تر است، ولی این دسته از پروژکتورها قیمت بسیار بالایی دارند. اولین موضوعی که در هنگام نصب پروژکتور باید توجه کنید، محل صفحه نمایش آن است. باید تصمیم بگیرد که آیا می خواهید از یک دیوار رنگ شده برای نمایشگر پروژکتور استفاده کنید یا قصد دارید از پرده های نمایش برای این کار استفاده کنید. البته توصیه می کنیم که از پرده های نمایش استفاده کنید، چراکه برترین تصویر زمانی به شما ارائه می شود که تصویر پروژکتور روی صفحه صاف و صیقلی پرده نمایش بنشیند.

در مرحله بعدی باید مطمئن شوید که پروژکتور به درستی قرار گرفته که این کار هم دردسرهای خاص خود را دارد. البته با یاری یک نصاب حرفه ای می توانید خیال خود را از بابت نصب ویدیو پروژکتورها به صورت دقیق و اصولی راحت کنید. بعلاوه، باید کابل(های) HDMI را به پروژکتور خود وصل کنید یا از فرستنده های بی سیم برای این کار استفاده کنید که طبیعتاً این تجهیزات هزینه بالایی خواهند داشت.

با این تفاسیر می توان گفت که نصب تلویزیون بسیار ساده تر از ویدیو پروژکتور است.

برنده: تلویزیون

کیفیت صدا

تلویزیون ها از نظر کیفیت صدا برترین انتخاب هستند و علت آن هم بسیار واضح است. تلویزیون ها بلندگوهایی دارند که در بیشتر موارد نیز کیفیت صدای بسیار خوبی را ارائه می دهند. مطمئناً بعضی از پروژکتورها دارای بلندگو هستند، اما به استثنای مدل های نو لیزری، بیشتر آن ها بلندگوهای بسیار کوچک و ریزی دارند که اغلب فاصله زیادی با کاربران دارند. البته در این موضوع استفاده از سیستم های صوتی نیز تفاوت بسیار زیادی را برای شما رقم می زند.

با این حال، مقایسه بلندگوهای تلویزیون ها و پروژکتورها نشان می دهد که استفاده از بلندگوهای خارجی تقریباً همواره یک احتیاج برای پروژکتورها هستند، در حالی که یک تلویزیون با کیفیت بالا می تواند احتیاجهای اساسی صدا را به تنهایی رفع کند. بنابراین اگر قصد خرید پروژکتور دارید، باید به فکر تأمین سیستم صوتی هم برای سینمای خانگی خود باشید.

برنده: تلویزیون

قابلیت های هوشمند

طبیعتاً همه افراد به ویژگی های هوشمند تلویزیون یا پروژکتور احتیاج ندارند. در حال حاضر تمام فناوری هوشمند مورد احتیاج شما می تواند روی یک ستاپ باکس، دانگل یا کنسول در دسترس باشد اما اگر این موضوع برای شما مهم است، گزینه های زیادی پیش روی شما واقع شده است.

ویدیو پروژکتورهای امروزی اغلب دارای پلتفرم های هوشمند مشابهی هستند که تلویزیون های هوشمند ارائه می دهند. سامسونگ از پلتفرم تایزن خود در پروژکتورهای خانگی این برند استفاده می نماید، این در حالی است که شرکت هایی مانند هایسنس سیستم عامل اندروید یا گوگل تی وی را ارائه می دهند که شباهت های بسیار زیادی با کروم کست گوگل دارد. به طور کلی باید اشاره نمود که احتیاجی نیست در این مورد نگران باشید، زیرا هم بیشتر تلویزیون ها و هم پروژکتورها، قابلیت های هوشمند بسیار زیادی را به کاربران ارائه می دهند.

برنده: تساوی

امکان جابه جایی و استفاده در فضای باز

هنگامی که تلویزیونی را در محلی نصب می کنید، جابه جا کردن آن کمی سخت است. این نه تنها در خصوص تلویزیون های دیواری بلکه در خصوص تمام نمایشگرهای سینمای خانگی صدق می نماید. حتی مدل های فوق باریک امروزی نیز آنقدر حجیم و سنگین هستند که نمی توان به راحتی آن ها را جابه جا کرد.

اما در سوی دیگر، بعضی پروژکتورها مزیت حمل ونقل آسان را دارند و برای این کار به اندازه کافی جمع وجور هستند، مگر اینکه روی سقف نصب شده باشند که در این صورت شرایط فرق می نماید. حتی یک نوع پروژکتور قابل حمل نیز وجود دارد که با آن ها می توان شب ها در فضای باز به دیدنی فیلم یا فوتبال پرداخت.

این نوع قابلیت را نمی توانید به راحتی در تلویزیون های امروزی پیدا کنید و استفاده آن ها در فضای باز غیرممکن است. مگر اینکه بخواهید برای یک مدل تلویزیون مقاوم در برابر شرایط آب وهوایی سخت هزینه بیشتری بپردازید.

برنده: ویدیو پروژکتور

هزینه های جانبی

پس از خرید تلویزیون، احتیاجی نیست که هزینه های بیشتری را برای لوازم جانبی آن بپردازید. تلویزیون ها اغلب می توانند ویژگی های بیشتری را در اختیار شما قرار دهند که پروژکتورها قادر به ارائه آن ها نیستند. مدل های رده بالا دارای صفحه نمایش های OLED یا QLED، دقت رنگ عالی همراه با بلندگوهای داخلی هستند و بهتر از آنچه برترین پروژکتورها ارائه می دهند، خواهند بود.

در سوی مقابل، خرید پروژکتورها ممکن است با پرداخت هزینه های اضافی برای نصب، تهیه پرده نمایش یا حتی برای خرید یک سیستم صوتی همراه باشد. تلویزیون ها، به طور کلی و جدا از هزینه زیاد خرید آن، هزینه های جانبی چندانی ندارند.

برنده: تلویزیون

تلویزیون یا ویدیو پروژکتور؟

برای بسیاری از کاربران، هنگامی که به دیدنی فیلم های مورد علاقه یا دیدن فوتبال فکر می نمایند، داشتن تلویزیون یک امر ضروری به شمار می رود. در حالی که می توان از ویدیو پروژکتورها نیز به عنوان گزینه مناسب برای دیدن برنامه های دلخواه بهره برد. در این مقاله به آنالیز جنبه های مختلف خرید تلویزیون و پروژکتور پرداختیم. اگر با مطالعه مطلب فوق به این نتیجه رسیدید که خرید تلویزیون با صفحه نمایش بزرگ برای شما گزینه بهتری است، می توانید سری به فروشگاه خبرنگاران زده و مدل های متنوعی را متناسب با احتیاج خود بخرید.

اما اگر خرید ویدیو پروژکتور را برای خود گزینه بهتری می دانید، در ادامه چند ویدیو پروژکتور محبوب فروشگاه آنلاین خبرنگاران را به شما معرفی خواهیم کرد.

محبوب ترین ویدیو پروژکتورهای خبرنگاران

ویدیو پروژکتور قابل حمل شیائومی مدل Wanbo T2

پروژکتور قابل حمل Wanbo T2 شیائومی از فناوری دفع و پراکندگی جریان گرمای داخلی محصور شده در دستگاه استفاده می نماید. این فناوری می تواند تأثیر گرد و غبار در مسیر نوری را از بین برده و در نتیجه طول عمر پروژکتور را به صورت قابل توجهی افزایش دهد. این پروژکتور بعلاوه از فناوری بازتاب گسترده نور نیز بهره می برد که به لطف آن، تصاویر روشنایی بیشتری داشته و برای مدت طولانی فشار کمتری روی چشم ها ایجاد می نماید.

این محصول قابل حمل برای پخش صدا به دو بلندگو 3 وات متکی است که در سمت چپ و راست دستگاه قرار گرفته اند. بعلاوه با وجود فن توربو در داخل این پروژکتور، گرمای فراوریی پردازنده خارج می شود و موجب طولانی شدن عمر لامپ LED پروژکتور می شود. شما می توانید این پروژکتور را با قیمتی حدود 6 میلیون تومان از فروشگاه خبرنگاران بخرید.

مینی ویدیو پروژکتور ونبو مدل XS01 Mini

ویدیو پروژکتور Wanbo Mini XS01 یکی از پیشرفته ترین و ارزان ترین پروژکتورهای موجود در بازار به شمار می رود. این پروژکتور می تواند تصاویر را با رزولوشن 480 پاسکال نمایش دهد. شدت روشنایی این دستگاه به اندازه 200 آنسی لومنس است که عدد قابل توجهی است. مینی پروژکتور Wanbo قابلیت اتصال به پورت HDMI و پورت USB را دارد و می تواند تصاویر را با نسبت 16:9 اینچ نمایش دهد.

شما می توانید حالت، روشنایی و کنتراست، فوکوس و سایر مشخصات تصویر پخش شده به وسیله این دستگاه را مطابق میل خود تنظیم کنید. ویدیو پروژکتور Wanbo Mini XS01 با قیمتی حدود 3 میلیون تومان در فروشگاه آنلاین خبرنگاران در دسترس است.

ویدیو پروژکتور مدل T23

مهم ترین ویژگی این ویدیو پروژکتور قابلیت اتصال به Wi-Fi است که می توان با استفاده از این ویژگی گوشی هوشمند خود را با دستگاه متصل کرد و هر آنچه بر روی صفحه موبایل خود دارید به صورت سینمایی پخش کنید. این دستگاه دارای کیفیت تصویر HD است تا با کیفیت بی نظیر به دیدن بنشینید. بعلاوه این محصول از پورت های متنوع ازجمله HDMI/USB/AUD/VGA و غیره بهره می برد. لامپ این ویدیو پروژکتور دارای شدت روشنایی 2500 لومنس بوده که وضوح 800×1280 را ارائه می دهد و حدبیشتر رزولوشن آن 1920×1080 است.

این محصول بعلاوه دارای کنتراست 1:2500 بوده که می توان تصاویر با وضوح قابل توجه به نمایش گذاشت. طول عمر لامپ این پروژکتور 20 هزار ساعت است. زیر دستگاه جهت نصب آسان پیچی تعبیه شده تا به راحتی بتوان بر روی سقف، زمین یا دیوار از آن استفاده کرد. شما می توانید این پروژکتور را با قیمتی حدود 5 میلیون تومان از فروشگاه خبرنگاران بخرید.

دیتا ویدیو پروژکتور سینمکس مدل CINEMAX T20

این پروژکتور قابل حمل شدت روشنایی تصویر 1500 لومنس داشته و برای استفاده در محیط های تاریک و نیمه تاریک مناسب است. پروژکتور سینمکس این قابلیت را دارد تا فایل های صوتی و تصویری را به صورت مستقیم از روی فلش پخش کند. بعلاوه امکان اتصال به طیف گسترده ای از انواع وسایل صوتی تصویری در این محصول فراهم شده است. بهره گیری از لامپ با تکنولوژی LED موجب شده تا عمر این دستگاه به بالای 40 هزار ساعت افزایش یابد.

رزولوشن خروجی این دستگاه 480×800 پیکسل بوده و جهت پخش فیلم، عکس و بازی با حدبیشتر رزولوشن ورودی 1080P بسیار مناسب است. تصویر خروجی این پروژکتور نیز حداقل 32 تا حدبیشتر 176 اینچ اندازه دارد. سینمکس T20 دارای کنترل از راه دور بوده و امکان تنظیم فوکوس و زاویه نمایش به صورت دستی فراهم است. شما می توانید این پروژکتور را با قیمتی حدود 4 و 500 میلیون تومان از فروشگاه خبرنگاران بخرید.

ویدیو پروژکتور ریکو مدل PJ HD5451

ویدئو پروژکتور ریکو PJ HD5451 برای پخش تصاویر با کیفیت Full HD در محیط های پرنور طراحی شده است. از جمله قابلیت های بسیار خوب این محصول می توان به امکان نصب آسان با استفاده از قابلیت جابجایی (عمودی) لنز و حالت اصلاح عمودی و افقی تصویر (Keystone)، بهره گیری از لنز قدرتمند با قابلیت زوم 1.36 و دارا بودن مجموعه کاملی از ورودی های نظیر دو ورودی HDMI که یکی از آن ها از MHL پشتیبانی می نماید، نام برد.

این محصول بعلاوه با پشتیبانی کامل از دستگاه های Crestron، به مدیریت یکپارچه و هوشمند کلیه وسایل موجود در منزل و محل کار شما یاری می نماید. شما می توانید این پروژکتور را با قیمتی حدود 50 میلیون تومان از فروشگاه خبرنگاران بخرید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 آبان 1401 بروزرسانی: 30 آبان 1401 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 2212

به "ویدیو پروژکتور در مقابل تلویزیون؛ کدام برای شما مناسب تر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویدیو پروژکتور در مقابل تلویزیون؛ کدام برای شما مناسب تر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید