گام چهارم ایران اخطاری جدی در راستای اجرایی کردن تعهدات اروپا

به گزارش مجله استخدام جدید، کارشناس مسائل بین الملل گفت: گام چهارم ایران اخطار جدی برای اتحادیه اروپا خواهد بود تا به تعهدات خود عمل کند.

گام چهارم ایران اخطاری جدی در راستای اجرایی کردن تعهدات اروپا

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با ، درباره گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران، گفت: در طول ماه های گذشته علی رغم اینکه ایران 3 گام را در راستای کاهش تعهدات برجامی اش برداشته، اما اتحادیه اروپا همچنان به تعهدات خود عمل ننموده و به نوعی کارشکنی می نماید، همچنین با وقت کشی سعی در وارد کردن فشار به ایران را دارد تا کشورمان به صورت یکجانبه تعهدات خود را انجام دهد.

او اضافه نمود: گام چهارم کشورمان اخطاری جدی برای اتحادیه اروپا خواهد بود که اگر به تعهدات خود عمل نکند، ایران ابزار ها و برگ های برنده زیادی در اختیار خواهد داشت که می تواند از آن استفاده کند.

هانی زاده توضیح داد: دو ماده 26 و 36 از توافقنامه برجام به ایران حق می دهد که اگر طرف های دیگر توافق هسته ای به تعهدات خود عمل نکردند، ایران نیز تعهدات خود را کاهش دهد؛ برداشتن گام های تدریجی کاهش تعهدات حق قانونی و طبیعی کشورمان است.

کارشناس مسائل بین الملل اضافه نمود: اتحادیه اروپا هیچگاه به تعهدت 11 گانه خود عمل ننموده و گام چهارم ایران، تقریبا نهایی شده است. همچنین کشورمان باید به غنی سازی خود ادامه دهد، چراکه ایران این حق را دارد تا از همه ابزار های فشار متقابل استفاده نموده و در نهایت به تدریج از برجام خارج گردد.

او ادامه داد: اگر همچنان اتحادیه اروپا به پیروی از سیاست های آمریکا ادامه دهد و تعهدات خود را انجام ندهد، ایران چاره ای جز خروج تدریجی از برجام ندارد، ولی به هر حال این خروج باید تدریجی و همراه با سازوکار های سیاسی باشد تا جامعه جهانی متوجه گردد که ایران در طول 4 سال گذشته به تمام تعهدات خود عمل نموده و اتحادیه اروپا در مقابل هیچگونه اقدامی در راستای اجرایی کردن تعهداتش انجام نداده است.

رئیس جمهور کشورمان کمیته ای برای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی تشکیل داده اند، بنابراین اگر به چارچوب دلخواه خود با اروپایی ها نرسیم، برای برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی اقدام می کنیم.

ایران کاهش تعهدات برجامی خود را از 18 اردیبهشت امسال شروع نموده است و مهلت اجرای گام سوم ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی 15 آبان سرانجام می پذیرد و پس از آن قرار است ایران گام چهارم را اعلام کند.

همچنین سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه هم در این باره، گفته است که اگر ایران به منافع مالی مشروع خود دست نیابد، برداشتن گام چهارم تهران برای کاهش تعهداتش ذیل برجام اجتناب ناپذیر است.

ریابکوف در نشستی با شرکت کنندگان در برنامه سالانه آموزشی و علمی گفت وگو به نام آیندهکه توسط صندوق دیپلماسی عمومی الکساندر گورچاکوف برگزار می گردد، تاکید نمود که تهران مدت ها پیش اعلام نمود اگر پیشرفتی از سوی دیگر طرف های برجام در تضمین منافع مالی مشروع این کشور مشاهده نگردد، هر دو ماه اقدامات مقتضی را انجام خواهند داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 آبان 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 478

به "گام چهارم ایران اخطاری جدی در راستای اجرایی کردن تعهدات اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گام چهارم ایران اخطاری جدی در راستای اجرایی کردن تعهدات اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید