خیز امریکا برای تقابل با چین در ایندوپاسیفیک

به گزارش مجله استخدام جدید، وزیر خارجه امریکا با هدف تقویت روابط منطقه ای و تسلط بیشتر بر صحنه نبرد استراتژیک واشنگتن و پکن، نخستین تور خود به جنوب شرق آسیا را با سفر به اندونزی، مالزی و تایلند کلید زد.

خیز امریکا برای تقابل با چین در ایندوپاسیفیک

روزنامه ایران، به گزارش رویترز، آنتونی بلینکن در این سفر چهار روزه که نخستین تور وزارت خارجه دولت نو ایالات متحده به منطقه جنوب شرقی آسیا به شمار می رود، برنامه ملاقاتهایش را پس از یک هشدار نو به روسیه در نشست وزرای خارجه گروه هفت در حالی با مقامات اندونزی شروع کرد که مشاور ارشد ولادیمیر پوتین نیز همزمان با برنامه زمانبندی شده دیگری برای ملاقات با مقامات این کشور در جاکارتا حضور دارد.

به باور ناظران هدف اصلی امریکا از تدارک این تور آسیایی، تقویت همکاری های مالی و امنیتی در آسیای جنوب شرقی و ایجاد جبهه متحد امریکا مقابل چین در ایندو پاسفیک است که این روزها به صحنه نبرد استراتژیک میان دو ابرقدرت بزرگ مالی تبدیل شده است. اما در این میان کنترل وسیع پکن بر گذرگاه های تجاری حیاتی دریای جنوب چین و سلطه نظامی و سیاسی آن بر تایوان، واشنگتن را نگران نموده است و دولت بایدن این منطقه را مهم ترین کانال فشار برای جلوگیری از قدرت گرفتن چین می داند. متیو گودمان، کارشناس مالی منطقه ای مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک واشنگتن معتقد است: مسئولیت این دولت این است که این استراتژی مالی را به شرکا و متحدانش منتقل کند که ایالات متحده برای انجام همکاری های بلند مدت مالی در منطقه آماده است و سفر بلینکن نیز در راستای ایجاد همین زمینه برگزار شده است.

همزمان یک دیپلمات آسیایی نیز خاطرنشان کرد دولت بایدن عزم پایدار خود را برای محکم کردن جای پایش در جنوب شرق آسیا با سفر چندین مقام بلندپایه اش به این منطقه به اثبات رسانده است.

تحلیلگران ساوت چاینا مورنینگ پست معتقدند تور چهار روزه بلینکن بویژه در زمانی که امریکا فشارها برای تقویت همکاری های نظامی در جبهه مبارزه با چین در حوزه های فضایی و امنیت سایبری را افزایش داده است، می تواند باعث افزایش تنش ها در منطقه گردد.

کارل تیلور، استاد سیاسی دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا نیز در همین ارتباط گفت: اطلاعات زیادی درباره برنامه همکاری امریکا در حوزه فضایی در دست نیست اما آنچه مسلم است دولت بایدن درصدد کسب توافقی بین المللی برای محدود کردن فعالیت های بی ثبات کننده در فضا است. محمد عارف، استاد روابط بین المللی دانشگاه اندونزی، توقف اول بلینکن در این کشور را ژست دیپلماتیک وزیر خارجه امریکا مطرح نمود چرا که نادیده گرفته شدن اندونزی در سفرهای رسمی اخیر سران دولت بایدن، دیدگاه داخلی این کشور نسبت به واشنگتن را ناخرسند نموده بود.

گریگوری پولینگ، استاد ارشد اندیشکده استراتژیک و مطالعات بین المللی معتقد است: اولویت اول واشنگتن در منطقه تمرکز بر سنگاپور، ویتنام و فیلیپین به عنوان شرکای نزدیک امریکا بود و اندونزی در این دایره جایی نداشت. اما به نظر می رسد گزارش اخیر مرکز مطالعات ایالات متحده در دانشگاه سیدنی با محور اثرگذاری اندونزی در روابط حال و آینده منطقه، دیدگاه امریکا را تغییر داد و برنامه بلینکن برای تور جنوب شرق آسیایی اش با سفر به این کشور و ملاقات با رئیس جمهوری آن هم در نخستین روز سفر مشخص شد. طبق اعلام وزارت خارجه امریکا سرمایه گذاری، تجارت، مباحث زیرساختی، تغییرات اقلیمی، همکاری در حوزه سلامت و پاندمی کرونا و همچینین تمهیدات دفاعی از مهم ترین موضوعات مورد بحث در این سفر خواهد بود.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 4 اسفند 1400 بروزرسانی: 4 اسفند 1400 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 2014

به "خیز امریکا برای تقابل با چین در ایندوپاسیفیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیز امریکا برای تقابل با چین در ایندوپاسیفیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید