آبشار مارگون شیراز؛ بزرگ ترین آبشار چشمه ای دنیا

به گزارش مجله استخدام جدید، آبشار داریم چه آبشاری. آبشار مارگون! این آبشار یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که طرافداران زیادی از همه کشورهای جهان دارد. آبشارهای چشمه ای در جهان بسیار کم هستند و مهم ترین آن ها، مارگون است. وقتی می گوییم برای تماشا جاهای تماشای منحصربه فرد نباید از ایران خارج شد باور نمی کنید؟ بفرمایید، این هم مثالش. خلاصه اگر می خواهید با آبشار مارگون آشنا شوید، من را تا خاتمه این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران همراهی کنید.

آبشار مارگون شیراز؛ بزرگ ترین آبشار چشمه ای دنیا

آبشار مارگون کجاست؟

این آبشار از توابع شهرستان سپیدان استان فارس است و با شیراز حدود 130 کیلومتر فاصله دارد.

راستا دسترسی به آبشار چگونه است؟

تا پارکینگ آبشار مارگون آسفالته و ماشین رو است و بقیه راستا را باید پیاده طی کنید.

برترین زمان سفر به مارگون چه وقت است؟

برترین زمان سفر به مارگون از لحاظ آب وهوایی تابستان و بهار است، زیرا در این فصل دمای هوا پایین بوده و می توانید از گرمای هوا فاصله بگیرید.

اول آبشار مارگون را بشناسیم…

در فهرست آبشارهای چشمه ای دنیا، نام مارگون است که در جایگاه اول نشسته است. این آبشار مرتفع ترین آبشار چشمه ای دنیا بوده و حتی در اوج گرما هم دمای آب آن کمتر از 10 درجه سانتی گراد است! آبشارها معمولا رودهایی هستند که از ارتفاعات به یک دره می ریزند، اما تفاوت مارگون با بقیه آبشارها اینجا معلوم می گردد. همان اول هم گفتم که این آبشار چشمه ای است، یعنی آب آن از چشمه های دل کوه می آید و به زمین می ریزد!

آبشار مارگون حدود 70 متر ارتفاع و 100 متر عرض دارد. برای آسایش گردشگران در محوطه اطراف این آبشار پارکینگ، سرویس بهداشتی و آلاچیق هایی ساخته شده تا گردشگران بدون اینکه نگران امنیت ماشین شان باشند یا دنبال چند وجب سایه برای نشستن باشند، کمی خوش بگذرانند.

در پسِ آبشار مارگون هیچ رودخانه ای وجود ندارد و همان طور که گفتم چند چشمه است که آب آن این آبشار زیبا را می سازد. آب این چشمه ها به قدری زیاد است که رودخانه آن تا نزدیکی سپیدان ادامه خواهد یافت. به خاطر این که مارگون در ارتفاع 2200 متری از سطح دریا قرار گرفته، هوای آن سرد است و در فصول سرد قندیل هایی اطراف در کنار آبشار مشاهده می گردد که زیبایی مارگون را دوچندان می نماید.

اطراف رودخانه مارگون باغ های سیب، زالزالک، بوته های زرشک و درختان جنگلی بی شمار وجود دارد که این منطقه را به بهشتی روی زمین تبدیل نموده. مردم روستای مارگون لر هستند و به زبان لری صحبت می نمایند. اهالی این منطقه بسیار مهمان نواز هستند و آماده اند که از گردشگران پذیرایی نمایند.

اصلا مارگون یعنی چه؟

شاید این سوال برایتان به وجود بیاید که چرا مارگون؟ چرا یک نام دیگر نه؟ مارگون دیگر از اسمش پیداست، یعنی شبیه مار. خب، در جواب این سوال باید بگویم که آب این آبشار مانند مار رشته رشته بوده و به سمت پایین سرازیر است. بیشتر آبشارها از راستاهای عریض به پایین می ریزند، اما آبشار مارگون، شامل چند رشته باریک و طولانی مانند مار می گردد.

طبیعت زیبای آبشار مارگون

چون این منطقه آب وهوای خوبی دارد و پرآب است، به طبع گیاهان مختلفی هم در آن رشد نموده اند. در مارگون درخت هایی را می بینید که مثل آن در کمترین جایی از کشور دیده می گردد. افراد زیادی اطراف رودخانه مارگون باغ های میوه ساخته اند و میوه های مختلفی را از آن ها برداشت می نمایند. درخت های دیگری هم اطراف این رودخانه رشد نموده اند که بیشتر آن ها وحشی هستند و جلوه ای کم نظیر را به منطقه مارگون بخشیده اند.

این جا تا دلتان بخواهد باران می بارد و در فصل زمستان هم برف و باران قاطی می شوند، ترکیبی که در کمتر جای ایران دیده می گردد. درکل آب وهوای مارگون سرد بوده و میانگین دمای آن به حدود 10 درجه می رسد. البته باید حواستان باشد زمستان ها هوای این منطقه به قدری سرد خواهد شد که آب های جاری آبشارهم یخ می زنند.

برترین زمان بازدید از آبشار مارگون

عواملی مانند سرسبزی، پرآب بودن و ارتفاع از سطح دریا باعث شده که این منطقه میانگین دمای پایینی داشته باشد. اگر اواخر پاییز و زمستان به آبشار مارگون بروید، اطراف آن سرمای استخوان سوزی را تجربه خواهید کرد که ممکن است شما را نسبت به این منطقه دل سرد کند. البته در زمستان قندیل هایی کنار آبشار درست می گردد. این قندیل ها زیبایی را برای آبشار به ارمغان می آورند که تماشای آن ها خالی از لطف نیست.

من معتقدم که هیچ جایی روی زمین نیست که بهارش زیبایی خاصی نداشته باشد، مخصوصا اگر آن جا آبشار مارگون باشد که دور تا دورش باغ است و سرسبزی. مطمئنم چشم انداز ای را که در بهار از آبشار مارگون می بینید، در هیچ فصل دیده نمی گردد. البته نباید از تابستان این منطقه هم غافل شد. این آبشار یکی از برترین جاها برای فرار از گرمای تابستان محسوب می گردد و می توانید روزهایی خاطره انگیز را در آن سپری کنید.

به نظرم بهار و تابستان برترین فصل هایی هستند که می توانید برای رفتن به آبشار مارگون انتخاب کنید، البته آن را خودتان باید بسنجید که می خواهید برف و یخ و سفیدی را ببینید یا سرسبزی و صدای شرشر آب و طراوت را! باید به این موضوع توجه داشته باشید که در فصول سرد حتما لباس گرم و کمی تجهیزات مانند گاز پیک نیکی همراه داشته باشید که مسئله ای برایتان پیش نیاید.

در فصل زمستان قبل از این که راهی راستا مارگون شوید از باز بودن راه این روستا اطمینان پیدا کنید، زیرا به علت کوهستانی بودن و بارش های مکرر ممکن است راستاها مسدود باشد.

تفریحات حوالی آبشار

خب، این همه راه کوبیدیم و رفتیم؛ به آبشار هم رسیدیم. همین؟ دیگر باید برگردیم؟ اگر از من بپرسید، خیر؛ تازه اول کار هستیم و فقط آبشار را دیده ایم اما تفریحات آبشار مارگون تمام نشده است.

1- عکاسی از طبیعت آبشار مارگون

حیف است که به این آبشار زیبا بروید و چند عکس در آن ثبت نکنید. من پیشنهاد می کنم چه از آبشار و چه در طبیعت آن عکس هایی بگیرید و آن را در آلبومتان نگه دارید. مطمئن باشید این عکس ها برایتان یادآور خاطرات خوبی خواهند بود. برترین جاهایی که برای عکاسی می توانید انتخاب کنید، خود آبشار و باغ های اطراف آن است. البته اگر می خواهید روی صخره های آبشار بروید، حواستان باشد که روی سنگ های خیس لیز نخورید.

2- پیک نیک اطراف آبشار مارگون

می توانید زیرانداز و دیگر وسایل پیک نیک را برداشته و در گوشه ای دنج و زیر سایه درختان وسایلتان را پهن کنید. این پیک نیک با بقیه پیک نیک ها فرق دارد. شما صدای لغزش آب روی صخره ها و بازی باد لای برگ درختان را می شنوید و در فضایی رویایی جرعه جرعه هوای پارک را وارد ریه هایتان می کنید.

3- پیاده روی

اگر اهل پیاده روی باشید، می توانید پابه پای آب ها، در مارگون بچرخید. برترین جا برای پیاده روی اطراف رودخانه است. آن جا هم از صدای آب لذت می برید هم از گونه های گیاهی مختلف. شاید شانستان بگیرد و یک حیوانی را ببینید که دارد آب می خورد، اگر این چشم انداز را هم ببینید که دیگر نورعلی نور می گردد.

4- کمپینگ در مارگون

گذراندن یک شب در دل طبیعت چیزی است که کمتر کسی حاضر می گردد قید آن را بزند. اگر اهل کمپینک هستید، وسایلتان را بردارید، وقتش رسیده که یک جای تازه را برای کمپ انتخاب کنید. مگر بهتراز آبشار مارگون برای طبیعت گردی و کمپینگ داریم؟ خب معلوم است که نه، پس وقت را تلف نکنید.

5- گشت وگذار در باغ های میوه

فکر می کنم چندبار گفتم که باغ های میوه زیادی در اطراف آبشار وجود دارد. این باغ ها بیشتر حاصل زحمت اهالی روستا است و حصار درست و درمانی هم ندارد و می توانید به آن ها بروید. فقط حواستان باشد که به درختان آسیب نزنید. می توانید از این درختان و چشم انداز تماشایی آن تصاویر به یاد ماندنی ثبت کنید.

اطراف آبشار چه امکانات رفاهی وجود دارد؟

شهرداری برای این که گردشگران راحت تر باشند اطراف این آبشار امکاناتی را اضافه نموده. برای مثال می توانید خودرو خود را در پارکینگ 24 ساعته آن بگذارید و خیالتان بابت امنیتش راحت باشد. برای پارک خودرو در این پارکینگ باید مبلغ ناچیزی را بپردازید که واقعا ارزشش را دارد. برای آن هایی که می خواهند شب را در کنار آبشار و رودخانه سپری نمایند، محوطه ای صاف ساخته شده تا بتوانید چادر برچا کنید. چندین جایگاه چادر در اطراف آبشار وجود دارد که گردشگران می توانند در آن ها زیراندازشان را پهن نمایند.

سرویس بهداشتی یکی از مهمترین مسئله ها در مسافرت محسوب می گردد. شهردار این منطقه هم به فکر این موضوع بوده و برای این که گردشگران احساس بهتری نسبت به آبشار مارگون داشته باشند، اطراف آبشار دو سرویس بهداشتی مخصوص بانوان و آقایان ساخته تا گردشگران از این بابت هم خیالشان راحت باشد. تیرهای چراق برغی هم در جای جای این منطقه تعبیه شده تا شب ها خیلی تاریک نباشد.

کجاست این آبشار زیبا؟

خب خب، نوبتی هم باشد نوبت آن رسیده که بگویم چطور باید به آبشار مارگون بروید. این آبشار در بخش شمالی استان فارس واقع شده و با شهر شیراز حدود 130 کیلومتر فاصله دارد. این یعنی شما بعداز این که جاهای تماشای شیراز را دیدید، ماشین را سوار شده و به دل جاده بزنید تا بعداز حدود 2 ساعت رانندگی این آبشار را از نزدیک ببینید.

آدرس: 48 کیلومتری شمال سپیدان در استان فارس، جنب روستای مارگون

آبشار مارگون روی گوگل مپ

دسترسی به آبشار مارگون

راستای رسیدن به آبشار آسفالته بوده و فقط بخش کمی از آن خاکی است که به راحتی می توانید با ماشین از آن عبور کنید. نمی توانید با خودرو تا پای آبشار بروید و باید ماشینتان را در پارکینگ مجموعه پارک کنید. نگران راستا پیاده روی هم نباشید، این راستا خیلی طولانی نیست و راحت می توانید به مارگون برسید. بلاخره از قدیم گفته اند، نابرده رنج گنج میسر نمی گردد پس، این پیاده روی را هم بگذارید کم زیبایی آبشار! راستا پیاده روی پارکینگ تا آبشار مارگون خیلی طولانی نیست و شما با 5 دقیقه قدم زدن به آن خواهید رسید.

تماشای های اطراف آبشار

زیبایی های مارگون فقط به آبشار خلاصه نمی گردد و اطراف آن جاهای تماشای دیگری هم به چشم می خورد. البته برای رسیدن به این جاهای تماشای باید کمی از این منطقه فاصله بگیرید. هرکدام از این مکان ها، زیبایی خاص خود را دارند که پیشنهاد می گردد حتما از آن ها تماشا کنید. در ادامه 3 مورد از جاهای تماشای اطراف آبشار مارگون را به شما معرفی می کنیم.

منطقه حفاظت شده مارگون

این منطقه حدود 3200 متر مربع مساحت دارد و سال 1378 به وسیله شورای عالی محیط زیست به ثبت رسید. در منطقه حفاظت شده مارگون گونه های جانوری مانند خرس قهوه ای، کفتار، بز، رودک، شغال، گرگ، روباه، خارپشت و… مشاهده شده اند. پس اگر می خواهید شب در اطراف آبشار بمانید، مراقب باشید که این حیوانات آسیبی به شما نزنند و تا جایی که امکان دارد شب ها را برای قدم زدن و گشت وگذار در این منطقه انتخاب نکنید.

پیست اسکی پولادکف

این پیست دومین پیست اسکی بین المللی کشور محسوب می گردد و فاصله کمی با آبشار مارگون دارد. وقتی که درحال عبور از راستا سپیدان به مارگون هستید، تابلوها و خود پیست پولادکف را می بینید که شما را به سمت خودش فرا می خواند. مرتفع ترین نقطه این پیست حدود 3200 متر از سطح دریا فاصله دارد و می توانید در آن ورزش اسکی را تجربه کنید.

باغات کمهر

کمهر یکی از منطقه ها باصفا شهرستان سپیدان است که جاذبه های گردشگری را در خود جا داده. در کمهر باغ های میوه زیادی وجود دارد که به خاطر رودخانه مارگون شکل گرفته اند. می توانید بین این درختان قدم بزنید و از هوای پاک آن لذت ببرید.

انتها سخن

فکر کنم توانسته باشم زیبایی آبشار مارگون را برایتان توصیف کنم، اما خب شنیدن کی بود مانند تماشا! مطمئنم زمانی با تمام وجود زیبایی این منطقه را درک می کنید که قسمت قسمت آن را ببینید و در آن قدم بزنید؛ با چند خط شرح من که نمی گردد فهمید مارگون چقد زیباست. اگر فکر می کنید چیزی از مارگون بوده که من به آن اشاره نکردم در بخش نظرات با من به اشتراک بگذارید.

منبع: علی بابا
انتشار: 11 خرداد 1401 بروزرسانی: 11 خرداد 1401 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 2098

به "آبشار مارگون شیراز؛ بزرگ ترین آبشار چشمه ای دنیا" امتیاز دهید

1 کاربر به "آبشار مارگون شیراز؛ بزرگ ترین آبشار چشمه ای دنیا" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار مارگون شیراز؛ بزرگ ترین آبشار چشمه ای دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید