سفر به آمریکا: اورگن عمیق ترین دریاچه

به گزارش مجله استخدام جدید، دریاچه ای در اورگن که به هیچ رودخانه ای متصل نیست حاصل 7700 سال تغییرات آتشفشانی است. در این مقاله خبرنگاران، با این شگفتی همراه شوید.

سفر به آمریکا: اورگن عمیق ترین دریاچه

اگر علاقمند به دریافت خدمات هزینه ویزای توریستی آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور آمریکا از نیویورک، واشنگتن، لس آنجلس، سان فرانسیسکو و لاس وگاس دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

هزاران سال قبل پس از فوران آتشفشان مونت مازاما در آمریکا، دریاچه ای توسط ماگمای باقی مانده شکل گرفت و با آب باران و برف تغذیه شد. این دریاچه در اورگن هم اکنون عمیق ترین دریاچه به حساب می آید که یکی از شگفتی های آن رنگ آبی نیلگون است.

یکی از هیجان انگیزترین اعضای حلقه­ آتش (حلقه دنیای که دارای 75% آتشفشان های فعال دنیا است) پارک ملی دریاچه کراتر در اورگن (Oregon) است. این دریاچه - عمیق­ ترین دریاچه در آمریکا - به هیچ رودخانه ای متصل نیست و تمام آب آن از بارش باران و برف های آب شده تامین می­ گردد. همین موضوع سبب شده رنگ آن آبی کریستالی باشد. این دریاچه عظیم­ ترین و تمیزترین حجم آب در دنیا است.

تاریخچه: از یک برجستگی تا فرورفتگی

قبل از اینکه دریاچه شکل بگیرد، آتشفشان مونت مازاما در جای خود ایستاده بود. این کوه 500,000 سال قبل در اثر حرکت تکتونیکی پوسته­ زمین و فشار زیرلایه­ ها برهم و برخاستن لبه ای برای تشکیل آتشفشان به ارتفاع 3700 متر به وجود آمد.

7700 سال قبل فوران عظیم این آتشفشان سبب شد هرگونه آثاری از حیات تا کیلومترها پاک گردد. فوران حجم زیادی خاکستر و سنگ در هوا سبب فروریزی قله مونت مازاما شد و فرورفتگی عظیمی به جای گذاشت. چند فوران کوچک دیگر کف کالدرا را مهر و موم کرد. پس از چند فوران دوباره روی خود دهانه ای به عرض 10 کیلومتر و عمق 1200 متر تشکیل شد.

دریاچه کراتر یک کالدرای باستانی است. کالدراها، تورفتگی های کاسه ای شکلی هستند که پس از فوران آتشفشان از ماگما تشکیل می­ شوند. بدون ماگما، زمین اطراف کوه ساختار خود را از دست می­ دهد و به درون فرو می ­پاشد و ساختاری کاسه ­ای شکل ایجاد می­ کند.

دریاچه­ کراتر به دلیل در دسترس بودن برای زمین­ شناسی بسیار مشهور است. رون ماستروجیوسپه، بنیان­ گذار موسسه دریاچه­ کراتر می ­گوید:

این پارک، یک کلاس در هوای آزاد است.

دریاچه کراتر بخشی از زمین های آمریکایی بومی کلامات (Klamath) است. کلامات ها و دیگر قبایل درباره­ آن به کاوش­ گران چیزی نمی گفتند زیرا بر این باور بودند که آن مکان مقدس و صندلی طلب بصیرت است. تا همین امروز، بعضی آمریکایی های بومی به آن نگاه نمی نمایند زیرا برای خیره شدن به تقدس آن احتیاج به قدرت زیادی در بیننده است. افسانه­ کالامات­ ها از جنگ میان خدایان خشمگین زیرزمین به نام لائو و خدای آسمان می­ گوید:

با صدایی که هرگز شنیده نشده بود، سنگ پادشاهی لائو به سمت بالا و بیرون منفجر شد و اشیایی عظیم و کوچک از میان آسمان فرو ریختند و ستارگان آسمان را به همراه خود آوردند. هفت روز کامل اثری از خورشید و هیچ نشانه ای از روز بعد نبود و در تمام روزهای آن هفت روز بخار زرد رنگی، رنج عظیمی به آن­ هایی که زنده نماندند، متحمل کرد.

دریاچه کراتر توسط معدن­چیان سفیدپوست در سال 1853 کشف شد ولی چون طلایی در آن نبود به زودی به فراموشی سپرده شد. در سال 1862 گروه دیگری از اکتشاف ­نمایندگان به دریاچه آمدند و مقاله ای در خصوص آن چاپ کردند. انتها یک فرد مهاجر در اورگن به نام ویلیام گلداستون استیل، شیفته­ این دریاچه شد و با تاسیس پارک ملی آغاز به محافظت از آن کرد. وی به مدت 30 سال حامی دریاچه­ کراتر بود و بالاخره در سال 1902 رییس جمهور وقت، روزوولت حکم قانونی ششمین پارک ملی آمریکا را برای این دریاچه صادر کرد.

گونه­ های زنده

پس از این که باران و برف آب شده دریاچه را سرد کردند و آن را شکل دادند حیواناتی چون خرس سیاه، گوزن، موش خرما، شاهین و عقاب در این منطقه افزایش جمعیت دادند. گیاهانی چون شاه­درخت، کاج و گل های وحشی نیز رشد قابل توجهی کردند. این اتفاقات در طول هزاران سال اتفاق افتاده است. منظره­ زیبایی که اکنون نظاره گر آن هستیم، حاصل 7700 سال تغییرات است.

دریاچه کراتر امروز

در حال حاضر عمیق ترین نقطه­ دریاچه 592 متر است. دلیل وجود این عمق، افتادن قطعات سنگ آتشفشانی از لبه­ کوه برای هزاران سال و ساخته شدن آهسته­ ته این دریاچه است. همچنین، دریاچه با جزایر آتشفشانی که از ماگمای باقی­مانده تشکیل شده، تزیین شده است که می توان از میان آن ها به پیرمرد دریاچه، جزیره جادو و کشتی فانتوم اشاره نمود.

پیرمرد دریاچه

این جزیره یک شوکران 9 متری شناور در دریاچه برای بیش تر از صد سال در آب های آبی است. حدود یک متر آن از خط آب بیرون است. پیرمرد دریاچه با باد و امواج در طول دریاچه سفر می­ کند و می ­تواند هرجایی باشد. تحقیقات نشان داده که آب سرد و عاری از آلودگی سبب حفظ این کنده و تعادل میان قسمت­ های مختلف آن و شناور بودن آن شده است.

جزیره جادو

یک ذغال مخروطی شکل در غرب دریاچه این جزیره را شکل داده است. این جزیره 232 متر از آب دریاچه بالاتر است و 2/5 کیلومتر مربع مساحت دارد. می توان با یک قایق به این جزیره رسید و از دهانه بالا رفت.

کشتی فانتوم

معروف ترین آن ها کشتی فانتوم است. قله های ناهموار آن تا ارتفاع 52 متری آب نیز می رسند. نام آن از شکل مخروطی و رنگ خاکستری سنگ تشکیل دهنده­ آن می­ آید که سبب شده است این جزیره همچون کشتی ارواح در میان مه به نظر آید.

با وجود این حقیقت که این دریاچه بسیار قدیمی است، اما هنوز شگفتی های بسیاری در خود دارد. یکی از جزئیات باورنکردنی، حفظ عمق آب است. علی رغم بارش مختلف و تبخیر در تمام فصول، عمق میانگین آن در تمام سال ثابت است.

آینده ی­ آتشفشان

ماستروجیوسپه می­ گوید:

پدیده­ کاسکادین آتشفشانی یک احتمال باقی می­ ماند. ممکن است در آینده تخریب این دریاچه را ببینیم. پدیده ای به عظیمی فوران مونت مازاما غیرمحتمل است اما اتفاقات کوچک­ تر می­ تواند به تخریب منجر گردد. یک فوران آتشفشانی ممکن است زیر آب رخ دهد که سبب افزایش قدرت انفجار به دلیل مخلوط شدن ماگما، سنگ داغ و آب، خواهد شد. اگر یک پدیده ­ی آتشفشانی رخ دهد دیوارهای کالدرا ممکن است فرو ریزند و سیل خطرناکی را به وجود بیاورند.

قبل از رفتن بدانید

از روزبرگ: جاده 138 شرقی به ورودی شمالی پارک می ­رسد.

از بند (Bend): جاده 97 جنوبی به جاده 138 غربی به ورودی شمالی پارک می ­رسد.

از مدفورد (Medford): جاده 62 شمالی و شرقی به ورودی غربی پارک می­ رسد.

درب شمالی پارک معمولا در زمستان (اواسط اکتبر تا اواسط ژوئن) بسته است. قیمت ورودی پارک حدودا 40 هزار تومان است

منبع: کجارو
انتشار: 9 اسفند 1399 بروزرسانی: 9 اسفند 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1506

به "سفر به آمریکا: اورگن عمیق ترین دریاچه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به آمریکا: اورگن عمیق ترین دریاچه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید