تفاوت مسواک زدن در صبح و شب ، جرم گیری فراموش نشود

به گزارش مجله استخدام جدید، مدیر گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص اهمیت مسواک زدن در طول روز و شب، نکاتی را متذکر شد.

تفاوت مسواک زدن در صبح و شب ، جرم گیری فراموش نشود

به گزارش خبرنگاران، محمدحسین خوشنویسان، تمیز نگه داشتن محیط دهان و دندان را یکی از ضروریات تضمین سلامت بدن دانست و گفت: اولین نکته برای داشتن دندان های سالم استفاده از مسواک به صورت منظم و حداقل دو بار در روز است.

وی اضافه نمود: مسواک کردن دندان ها حداقل دو بار در روز، شب قبل از خواب و صبح بعد از صرف صبحانه به مدت دو دقیقه در هر نوبت ضروری است. همچنین استفاده از نخ دندان بعد از مسواک شب برای تمیز کردن سطوح بین دندانی ضروری است.

خوشنویسان ادامه داد: در شرایط عادی، اگر فردی روزی دو بار یعنی صبح و شب به طور صحیح مسواک بزند می تواند از بروز پوسیدگی دندان کاملاً جلوگیری کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در هنگام شب ترشح بزاق کم و حتی متوقف می گردد و میکروب های دهان از مواد غذایی موجود در بین دندان تغذیه می نمایند. این میکروب ها ضمن تکثیر تصاعدی، با جمعیتی میلیاردی با تخمیر قندها اسید فراوری می نمایند. تکرار فرایند تخمیر و فراوری اسید می تواند مینای دندان را تخریب کند که در صورت عدم مراقبت و استمرار تخریب مینا، پوسیدگی دندان به وجود می آید.

وی ضمن تاکید بر استفاده روزانه از مسواک، اضافه نمود: مسواک زدن شب قبل از خواب، باعث جلوگیری از تخریب دندان ها می گردد؛ در ضمنً مسواک صبح بعد از صرف صبحانه یاری به بازسازی مینای دندان می نماید.

خوشنویسان اضافه نمود: بعد از صرف صبحانه زمینه بازسازی مینای دندان فراهم می گردد. به این ترتیب که ترشح بزاق دهان بعد از صرف صبحانه ادامه دارد و حتی افزایش می یابد. در این زمان املاح از بزاق دهان به سطح مینا منتقل شده و در حضور فلوراید موجود در محیط دهان، جذب بافت مینای دندان شده و آن را تقویت و باز سازی می نماید. به این ترتیب با مسواک شب از تخریب دندان ها جلوگیری می کنیم و با مسواک صبح مینای محافظ دندان را تقویت یا بازسازی کنیم. به این ترتیب می توانیم برای همواره از داشتن دندان های سالم و زیبا لذت ببریم.

وی، کاهش مصرف مواد قندی، مراجعه منظم سالانه برای بالغین و مراجعه هر 6 ماه یکبار بچه ها به دندانپزشک، استفاده از نخ دندان و دهانشویه را از دیگر موارد کاهش مسائل دهان و دندان دانست و گفت: هر فردی که روزی دو بار از مسواک استفاده می نماید باید سالی یکبار هم برای جرم گیری دندان ها به دندانپزشک مراجعه کند.

منبع: مهر

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 15 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1400 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1634

به "تفاوت مسواک زدن در صبح و شب ، جرم گیری فراموش نشود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت مسواک زدن در صبح و شب ، جرم گیری فراموش نشود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید