راهکارهایی برای گذر از بحران کم آبی

به گزارش مجله استخدام جدید، کارشناس آب و خاک اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: به منظور مقابله با بحران کم آبی باید راهکارهایی را به کار گرفت تا شرایط بهتری فراروی ما قرار گیرد.

راهکارهایی برای گذر از بحران کم آبی

فاطمه دعاگویان، در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اظهار کرد: عواملی از جمله عدم اجرای صحیح قوانین و دستور العمل های زیست محیطی توسط متولیان بخش صنعت، خدمات و کشاورزی، تعرض متمردین و خاطیان به حریم منابع آبی، عدم اجرای کامل برنامه های مدیریت مصرف منابع آب از قبیل فرهنگ سازی، تغییر در الگوی مصرف آب در کشاورزی و صنعت، بازچرخانی و استفاده مجدد از منابع آبی، در زمره چالش ها و مسائل مطرح در مدیریت منابع آب است که باید به آن توجه ویژه گردد.

وی توضیح داد: در نظر دریافت بودجه و تسهیلات مالی خاص برای اجرای طرح های تصفیه فاضلاب شهری و صنعتی در استان با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته تصفیه آلودگی ها به منظور جلوگیری از گسترش آلودگی منابع آب، از استراتژی ها و راهکارهای موثر در مدیریت منابع آب استان است.

کارشناس آب و خاک اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین استفاده مجدد از پساب و آب های غیرمتعارف و کاهش فشار بر منابع آبی، شناسایی کانون های بحرانی آب و در معرض خطر خشکسالی و اجرای طرح های پیشگیرانه، الزام به تغییر شیوه ها و الگوهای مصرف آب در بخش های خانگی، صنعت و کشاورزی و رهاسازی حقابه های زیست محیطی از دیگر استراتژی ها است.

دعاگویان اعلام کرد: مسدود کردن و تعطیلی حلقه چاه های غیر مجاز با اولویت دشت های در معرض فرو نشست، تغییر نگرش در الگوی استقرار واحدهای تولیدی صنعتی و سازگاری نوع فعالیت با شرایط اقلیمی و متناسب با منابع اولیه موجود در استان، آموزش و مطلع سازی جامعه و دعوت به همکاری و جلب مشارکت عمومی نیز از دیگر استراتژی ها و راهکارهای موثر در مدیریت منابع آب استان است.

وی گفت: زندگی در منطقه خشک، تغییر اقلیم و تغییر نیازها در آینده ممکن است ما را با شرایط خشک تری نیز رو به رو کند لذا اکنون به جای تقابل با این شرایط می توان شرایط را پذیرفت و به فکر تطبیق با شرایط بود.

کارشناس آب و خاک اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی توضیح داد: برنامه های سازگار با کم آبی در سطح ملی و استانی توسط دستگاه های اجرایی مسئول در حال اجرا است که قطعا در این راه نیازمند همکاری و مشارکت عمومی هستیم.

دعاگویان اعلام کرد: مطلع سازی، آموزش، روابط عمومی و ارتباط با مردم در موضوع آب حائز اهمیت فراوان بوده و تبلیغات موثر می تواند به خوبی در ذهن نسل های جدید نهادینه گردد و زمانی که این آموزش ها نهادینه گردد، هر فردی در هر مقام و هر جا که باشد، به مصرف درست آب اهمیت خواهد داد.

وی یادآور شد: باید از ظرفیت و پتانسیل افزایش مطلعی نسل جدید استفاده و در راستای تعامل با جامعه حرکت کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 104

به "راهکارهایی برای گذر از بحران کم آبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهایی برای گذر از بحران کم آبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید