برای خانه خود چه بیمه هایی بگیریم؟

به گزارش مجله استخدام جدید، حتماً تابه حال نام بیمه منازل مسکونی به گوشتان خورده است. حادثه همواره در کمین است اما می توان با آینده نگری بخشی از خسارات اقتصادی را جبران کرد. وقتی خبر حوادث و بلایای طبیعی را می شنویم، اولین واکنش ما شاید نحوه جبران خسارات وارده است. بخش قابل توجهی از سرمایه از دست رفته در چنین موقعیت هایی را با بیمه حوادث منازل می توانید بازگردانید. بیمه زلزله و بیمه آتش سوزی منازل نیز از دیگر راه های پیش روی خانواده هاست.

برای خانه خود چه بیمه هایی بگیریم؟

جهت دریافت خدمات پتینه کاری چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

بیمه منازل مسکونی انواع مختلفی دارد که در ادامه با آن ها به تفصیل آشنا خواهید شد:

  • بیمه منازل مسکونی
  • بیمه نامه مسئولیت مدیران مجتمع های مسکونی
  • بیمه زلزله
  • بیمه آتش سوزی منازل
  • انواع بیمه نامه منازل مسکونی

بیمه منازل مسکونی

با نگاهی گذرا به انواع بیمه منازل مسکونی و شرکت های مختلف ارائه دهنده آن با گزینه های زیادی روبه رو می شوید. گفتنی است واحدهای مسکونی را به دو روش انفرادی و گروهی می توان تحت پوشش بیمه قرارداد. در بیمه های گروهی چنانچه تعداد واحدهای مسکونی تحت پوشش بیش از میزان معینی باشد، بیمه شونده می تواند از تخفیف گروهی در نرخ های بیمه نیز بهره مند گردد.

بیمه منازل مسکونی به طور عام بانام بیمه آتش سوزی منازل به بیمه شونده ارائه می گردد. اما می توان بسته به نوع احتیاج مواردی را نیز به آن افزود. در بیمه منازل مسکونی معمولاً موارد آتش سوزی، انفجار، صاعقه به عنوان خطرات اصلی طبقه بندی می شوند. سایر موارد بیمه منازل مسکونی شامل طوفان، سیل، زلزله و آتش فشان، ترکیدگی لوله آب، ضایعات ناشی از آب باران و ذوب برف، خطر سقوط هواپیما و هلی کوپتر و قطعات منفک از آن ها، سرقت اثاث و لوازم منزل می گردد.

همچنین می توانید از شرکت بیمه خود علاوه بر موارد فوق بیمه ای را درخواست کنید که شامل موارد زیر نیز باشد:

  • مسئولیت بیمه گزار در برابر اشخاص ثالث و همسایگان ناشی از وقوع خطرهای آتش سوزی و انفجار در محل مورد بیمه
  • غرامت فوت، نقص عضو کلی و جزئی دائم بیمه شونده و اعضای خانواده وی ناشی از حوادث
  • جبران هزینه های پزشکی ناشی از حوادث بیمه شونده و اعضای خانواده وی

معمولاً بیمه حوادث منازل مسکونی که شامل تمام موارد فوق است با عنوان طرح جامع بیمه منازل مسکونی به شما معرفی می گردد. الزامی برای بیمه منازل مسکونی که شامل تمامی موارد فوق باشد نیست و شما می توانید با توجه به صلاحدید خود بخشی از آن را نیز از شرکت بیمه درخواست کنید.

نکات مهم بیمه منازل مسکونی

حق سالانه بیمه منازل مسکونی با توجه به ارزش ساختمان و اثاث منزل و خطرهای درخواستی بیمه شده محاسبه خواهد شد. یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه کنید میزان هزینه پرداختی از سوی شما به شرکت بیمه است. و مهم تر از آن در قبال پرداخت این وجه در صورت بروز خسارت، چه میزان به شما حق بیمه پرداخت خواهد شد. معمولاً شرکت های مختلف بیمه طرح های تخفیفی متنوعی را برای بیمه شوندگان در نظر می گیرند. قبل از پرداخت هر هزینه ای از میزان تخفیفاتی که شامل طرح شما می گردد آگاه شوید.

مدت بیمه منازل مسکونی با توجه به احتیاج شما برای مدت های 5، 10 و 15 سال صادر می گردد. همچنین قرارداد بیمه حوادث منازل را می توانید به صورت طولانی مدت نیز درخواست کنید.

بسیار مهم است که در اظهارنامه ارزش گذاری اثاثیه و ملک خود عدد صحیحی را ذکر کنید. زیرا شرکت بیمه گر با توجه به آن در صورت بروز حادثه مبلغ خسارت را پرداخت می نماید.

یکی دیگر از طرح هایی که مورد استقبال قرارگرفته است طرح بیمه نامه ارزان قیمت منازل مسکونی است. برای تسهیل در امر صدور و فروش این بیمه نامه ، دفترچه ای تحت عنوان گواهی منازل مسکونی تهیه شده است که صدور آن به صورت انفرادی ممکن است. در این نوع بیمه نامه فقط خطرهای اصلی آتش سوزی تحت پوشش واقع شده است.

حتماً قبل از عقد قرارداد بیمه به شرایط فسخ بیمه نامه نیز توجه کنید. گرچه امکان فسخ هر نوع از بیمه و هر نوع از بیمه منازل مسکونی وجود دارد.. اما شرایط فسخ هرکدام از بیمه ها و شرکت های بیمه متفاوت است و استثنائاتی وجود دارد که امکان فسخ آن ها وجود ندارد. درهرصورت بیمه شونده می تواند بعد از انجام مراحل قانونی، ما به التفاوت حق بیمه خود را دریافت کند.

بیمه نامه مسئولیت مدیران مجتمع های مسکونی

از انواع دیگر بیمه حوادث منزل می توان به بیمه نامه مسئولیت مدیران مجتمع های مسکونی اشاره نمود. با تهیه بیمه نامه مسئولیت مدیران مجتمع های مسکونی، اداری و یا تجاری می توان هزینه ناشی از خطرات بسیاری را تحت پوشش قرارداد. آتش سوزی، حوادث آسانسور،حوادث داخل ساختمان،حوادث مربوط به سرایدار، نگهبان، پارکینگ ساختمان، تأسیسات، انبارها، تأسیسات مشترک شامل موتورخانه، چیلر و سرایت آتش سوزی به مکان های دیگر از انواع خسارت در این بیمه نامه هستند. با توجه به شرایط مندرج در بیمه نامه ممکن است خطرات دریکی از سطوح آتش سوزی، انفجار، صاعقه مورد پوشش قرار گیرد. گفتنی است که این نوع بیمه حوادث منازل تنها برای مجتمع های مسکونی بیش از 15 واحد صادر می گردد.

بیمه زلزله

با توجه به زلزله خیز بودن ایران و ابعاد گسترده خسارات ناشی از آن بیمه زلزله منازل مسکونی امری واجب است. در شهرهایی که احتمال وقوع زلزله بیشتر است علاوه بر مقاوم سازی ساختمان ها، تحت پوشش بیمه زلزله بودن آن ها نیز ضرورت ویژه ای دارد. بیمه زلزله به دو دسته منطقه کم خطر و پرخطر تقسیم شده است. درصورتی که مورد بیمه سازه ای غیر از فلز و یا بتون باشد به هنگام خسارت، قاعده نسبی حق بیمه اعمال خواهد شد، در هر خسارت 1% مبلغ بیمه شده به عنوان فرانشیز کسر خواهد شد. به علت این که بیمه زلزله جزئی فرعی از بیمه آتش سوزی است و زیرشاخه آن محسوب می گردد، برای بهره مندی از این بیمه، باید ابتدا بیمه آتش سوزی را تهیه و سپس این بخش فرعی را در آن قید کنید. با استفاده از بیمه منازل مسکونی می توانید منزل و لوازم و اثاثیه خود را بیمه کنید و در صورت خسارت دیدن، از بیمه وجهی را دریافت کنید.

نکات مهم بیمه زلزله

شما می توانید تنها منزل و یا فقط لوازم و اثاثیه خود را بیمه کنید و یا هر دو را باهم بیمه حوادث منازل کنید.

  • نکته دیگری که در رابطه با بیمه منازل مسکونی از نوع بیمه زلزله وجود دارد این است که این بیمه شامل خسارات و تلفات جانی نمی گردد.
  • پس از عقد قرارداد بیمه آتش سوزی و قید نمودن بیمه زلزله باید نوع سازه خود را در فرم ها قید کنید.
  • در صورت تمایل برای بیمه اثاثیه، می توانید بخش مربوط به آن را نیز در قرارداد تکمیل کنید. ارزش اثاثیه ای که قرار است بیمه شوند را باید در فرم مربوطه قید کنید.
  • مستاجرین و افرادی که خانه رهن نموده اند هم می توانند از بیمه زلزله تنها برای لوازم و اثاثیه خود استفاده نمایند.
  • در بیمه زلزله تمامی خسارات ناشی از زلزله به شما پرداخت می گردد. بدین معنا که احتیاجی نیست بیمه ترکیدگی لوله و … هم داشته باشید. در هنگام زلزله هرکدام از خسارات ناشی از زلزله حتی اگر بیمه مستقلی داشته باشند باید به شما پرداخت گردد.

بیمه آتش سوزی منازل

اصلی ترین نوع بیمه منازل مسکونی بیمه آتش سوزی است. درواقع شما برای هر نوع بیمه ای که برای منزل خود اقدام کنید مانند زلزله ، صاعقه و … ابتدا باید بیمه آتش سوزی را تهیه کنید. خود بیمه آتش سوزی به تنهایی شامل جبران خسارات ناشی از آتش سوزی، انفجار و صاعقه است. خسارات اصلی تحت پوشش بیمه آتش سوزی که جزو این بیمه نامه هستند، به صورت مجموعه زیر ارائه می شوند:

آتش: ترکیب هر نوع ماده با اکسیژن که با فراوری شعله همراه باشد.

صاعقه: تخلیه الکتریکی بین دو ابر یا بین ابر و زمین که منجر به بروز خسارت گردد.

انفجار: درصورتی که انرژی زیادی براثر آزاد شدن ناگهانی گاز یا بخار صورت گیرد. هر نوع انفجاری تحت پوشش بیمه آتش سوزی منازل قرار نمی گیرد مانند انفجار ناشی از فعل و انفعالات هسته ای.

گفتنی است دسته ای از خسارات هستند که باید پوشش آن ها را به صورت جداگانه خریداری و به بیمه نامه افزود. درواقع مؤثرترین عامل در معین قیمت نهایی حق بیمه آتش سوزی خطرات اضافی هستند. این خسارات در بیمه حوادث منازل مسکونی برحسب احتیاج شما تعریف می شوند. برای خرید هرکدام از پوشش های اضافی خرید خطرات اصلی (بیمه آتش سوزی منازل) الزامی است. اغلب شرکت های بیمه تمامی خطرات اضافی را ارائه نمی دهند.

خطرات اضافی بیمه حوادث منازل

زلزله و آتش فشان/ سیل و طغیان آب /طوفان و تندباد/ ترکیدن لوله آب/سقوط هواپیما /هزینه پاک سازی و برداشت ضایعات /شکستن شیشه/ سرقت / نشت دستگاه آب افشان/ ریزش سقف ناشی از سنگینی برف /ریزش، رانش و فروکش کردن زمین/ ریزش کوه و سقوط بهمن/مسئولیت خسارت ناشی از انفجار و آتش سوزی واردشده به همسایگان/ برخورد اجسام خارجی به ساختمان

بیمه مسئولیت مدنی در قبال اشخاص ثالث: در این بیمه نامه، شرکت بیمه نماینده تعهد می نماید در صورت بروز خسارت ناشی از آتش سوزی، انفجار و صاعقه، غرامت فوت و نقص عضو دائم ،هزینه های پزشکی و خسارات اقتصادی در برابر سایر افراد را تا سقف تعهدات تأمین کند.

انواع بیمه نامه منازل مسکونی

بیمه نامه با سرمایه ثابت: شخص بیمه شونده در این طرح ارزش روز منزل مسکونی خود را به بیمه گر یا همان شرکت بیمه اعلام می نماید. بیمه شونده باید هنگام خرید بیمه آتش سوزی اطلاعات صحیح به بیمه گر بدهد. زیرا در صورت بروز خسارت و اثبات اشتباه بودن اطلاعات ممکن است بیمه گر خسارتی تقبل نکند.

بیمه نامه با شرط جایگزینی و بازسازی: در این طرح افزایش قیمت ناشی از تورم و نوسانات بازار نیز پیش بینی شده است. ممکن است قیمت منزل مسکونی طی یک سال به اندازه ای افزایش یابد که در صورت بروز خسارت فرد با ارزش سرمایه بیمه شده قادر به جبران و جایگزینی نباشد. تحت این شرایط شرکت بیمه متعهد به پرداخت مبلغ خسارت به نرخ روز برای جایگزینی مورد بیمه خواهد بود به شرطی که بیمه گزار اموال خود را به ارزش واقعی شان بیمه نموده باشد.

بیمه نامه با شرایط توافقی: تحت این شرایط بیمه شونده و شرکت بیمه بعد از رسیدن به توافق بر سر میزان سرمایه، قرارداد بیمه آتش سوزی را منعقد می نمایند.

اتفاق و حادثه هیچ گاه از قبل خبر نمی نماید. بهتر است قبل از آن حداقل برای جبران خسارات اقتصادی تدابیری بیندیشیم. بیمه منازل مسکونی و بیمه حوادث منازل برای جبران خسارات احتاقتصادی ناشی از آتش سوزی، صاعقه ، سیل، زلزله و… تنظیم می شوند. علاوه بر بیمه منزل خود در صورت احتیاج اثاثیه آن را نیز می توانید بیمه کنید. درواقع بیمه نامه منازل مسکونی تحت عنوان بیمه آتش سوزی منازل منعقد می شوند. و موارد دیگر مانند بیمه زلزله ، سیل و .. به عنوان شاخه فرعی بیمه آتش سوزی دسته بندی می شوند.

نکته مهمی که باید در انواع بیمه منازل مسکونی رعایت گردد، درج دقیق ارزش منزل مسکونی و لوازم آن است. زیرا اگر ارزش خانه و لوازم آن را کمتر از میزان واقعی ذکر گردد به همان اندازه ای خسارت به بیمه شونده تعلق خواهد گرفت. یکی دیگر از انواع بیمه، بیمه مسئولیت مدنی در قبال اشخاص ثالث است. این بیمه هزینه درمانی در قبال خسارات وارد شده مندرج در بیمه نامه را به بیمه شونده و خانواده ایشان پرداخت می نماید.

منبع: هومینگ
انتشار: 18 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 981

به "برای خانه خود چه بیمه هایی بگیریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای خانه خود چه بیمه هایی بگیریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید