راه سخت تحصیل دانشجویان افغانستانی در ایران

به گزارش مجله استخدام جدید، خبرنگاران/خراسان رضوی تبعیض آمیز بودن فرایند ثبت اختراع، نداشتن امتیاز برای افراد نخبه و برتر، عدم امکان تحصیل در دوره روزانه دانشگاه ها و... از جمله موانعی است که دانشجویان افغانستانی با آن روبه رو هستند.

راه سخت تحصیل دانشجویان افغانستانی در ایران

ایران یکی از مقاصد مهم مهاجرت دانشجویان نخبه کشور افغانستان است و تعداد زیادی از این دانشجویان هم اکنون در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند. دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان مقصد اصلی دانشجویان خارجی در ایران پذیرای تعداد بالایی از این دانشجویان است؛ دانشجویانی که کشور ما می توانند از خدمات علمی و پژوهشی آن ها استفاده کنند و به همین دلیل رسیدگی به مسائل و مسائل آنان از اهمیت بالایی برخوردار است.

پای صحبت این دانشجویان نشستن و گفت وگو با آنان ما را بیش از پیش با ابعاد مختلف فعالیت های این دانشجویان و مسائل و مسائلی که در راستا تحصیل و زندگی علمی آن ها قرار گرفته است؛ آشنا می کند.

حسین حیدری، دبیر بنیاد نخبگان و استعدادهای برتر مهاجران افغانستان با اشاره به اولین حضور دانشجویان افغانستانی در نمایشگاه پژوهش و فناوری مشهد که اخیراً برگزار شد، اظهار کرد: 20 سال است که نمایشگاه پژوهش و فناوری برگزار می شود اما خلاء وجود دانشجویان افغانستانی در این نمایشگاه مشاهده می شد. در این 20 سال فرصت و مجالی برای ارائه آثار و توانمندی ها فراهم نبوده، اما امسال با دبیرخانه نمایشگاه صحبت کردیم تا نمایشگاه بُعد بین المللی به خود بگیرد و دانشجویان افغانستانی در خراسان بتوانند در کنار سایر افراد کارهای خود را ارائه دهند.

وی اضافه کرد: امسال اولین حضور ما در نمایشگاه هفته پژوهش بود. دانشگاه فردوسی مشهد، در سال های گذشته در نمایشگاه هفته پژوهش حضور داشت اما به ارائه ظرفیت های دانشگاه فردوسی می پرداخت و دانشجویان معرفی نمی شدند و دانشگاه های دیگر نیز چنین وضعیتی دارند. در این شرایط نمی توان انتظار داشت که دانشجویان افغانستانی دیده شوند. اما خوشبختانه با مکاتباتی که با مسئولان برگزاری نمایشگاه صورت گرفت، پیروز به حضور در نمایشگاه شدیم.

دبیر بنیاد نخبگان و استعدادهای برتر مهاجران افغانستان خاطرنشان کرد: بنیاد نخبگان از سال 92 تأسیس شده و دانشجویان افغانستانی بیش از 20 سال است که در ایران تحصیل می کنند و ظرفیت های خوبی ایجاد شده است.

حضور 200 نخبه و استعداد برتر افغانستانی در خراسان رضوی

حیدری گفت: شناسایی ظرفیت های مهاجران افغانستانی در خراسان یکی از اقدامات مهمی است که انجام شد و پس از رصد کردن ظرفیت ها دبیرخانه علمی را ایجاد کردیم و تقسیم کار صورت گرفت که آثار خوبی از نخبگان کشف کردیم. به صورت میانگین و حدودی، 200 نخبه و استعداد برتر افغانستانی در خراسان رضوی حضور دارند.

وی اضافه کرد: منظور از نخبگان کسانی هستند که در سیستم دانشگاهی حضور دارند و منظور از استعدادان برتر، شاید دانشجو نباشند اما دانش آموزان هستند. همچنین امسال حدود 30 نفر از دانشجویان در کنکور ارشد رتبه های تک رقمی کسب کردند.

دبیر بنیاد نخبگان و استعدادهای برتر مهاجران افغانستان در خصوص مسائل نخبگان در خراسان رضوی، شرح داد: یکی از مسائل ما نبود امتیاز برای افراد نخبه و برتر است و ممکن است دانشجویان ایرانی با سطح مشابه دانشجویان افغان یا حتی کمتر از آنان از امتیازاتی برخوردار باشند.

حیدری مطرح کرد: دو الی سه اختراع دکتر احمد شاه فرهت، فوق تخصص اطفال و بچه ها، در پژوهشکده نهاد ریاست جمهوری ثبت شده است اما عملاً هیچ اطلاع رسانی در این زمینه صورت نگرفته است. به طور کلی دانشجویان افغانستانی دیده نمی شوند و یکی از اهداف ما برای حضور در نمایشگاه هفته پژوهش همین موضوع بوده است.

وی در خصوص مطالبات دانشجویان افغانستانی ادامه داد: در کنکور ارشد دو سال گذشته با پیگیری این مجموعه دانشجویانی که رتبه تک رقمی کسب کردند، بورسیه تحصیلی در دانشگاه های ایران دریافت کردند، اما امسال این اتفاق رخ نداد.

در ادامه محبوبه احمدی، مدیر روابط بنیاد حمایت از محصلین افغانستانی گفت: جامعه هدف ما در این بنیاد، دانشجویان هستند. در حال حاضر 500 دانشجو در دانشگاه فردوسی مشهد در حال تحصیل اند. یکی از مسائل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، شهریه است زیرا امکان تحصیل در دانشگاه های روزانه برای دانشجویان افغانستانی وجود ندارد. بسکمک از افراد تلاش کردند تا در کنکور رتبه زیر 100 را اخذ کنند تا شامل مصوبه وزارت علوم شوند اما متاسفانه تلاش های یک ساله آنان بی ثمر ماند و بسکمک از دانشجویان برتر با رتبه زیر 100 از درس خواندن منصرف شده اند.

مدیر روابط بنیاد حمایت از محصلین افغانستانی اظهار کرد: امسال تلاش کردیم تا در این بنیاد از این اتفاق پیشگیری کنیم و در این راستا اسامی دانشجویان برتر کنکور با رتبه زیر 100 را به وزارت علوم ارسال کردیم و تفاهم نامه ای با دانشگاه فردوسی مشهد امضا شد تا به واسطه آن دانشجویان مقطع لیسانس 50 درصد از میزان شهریه دانشگاه دانشجویان ایرانی، مقطع ارشد 25 درصد و مقطع دکتری برابر با دانشجویان مقطع دکتری در ایران شهریه پرداخت کنند.

احمدی با بیان اینکه این تفاهم نامه تنها با دانشگاه فردوسی مشهد منعقد شده است، اظهار کرد: بسکمک از دانشجویانی که در شهرهای دیگر در حال تحصیل هستند و دسترسی به بنیاد ندارند، به جهت عدم برخورداری از این مزیت ممکن است از تحصیل منصرف شوند. تفاهم نامه به این صورت است که تنها افراد اول تا سوم منتخب در دانشگاه های شبانه می توانند از این مزیت برخوردار شوند.

وی اضافه کرد: این بنیاد توسط تجار افغان حمایت می شود و علاوه بر کمک های مالی، کمک های غیر مالی همچون برگزاری کارگاه های پروپزال نویسی، مقاله نویسی و... انجام می شود تا دانشجویان از نظر تئوری و پژوهشی پیشرفت کنند.

مدیر روابط بنیاد حمایت از محصلان افغانستانی مطرح کرد: علاوه بر مسائل مذکور این نکته نیز حائز اهمیت است که دانشگاه فردوسی مشهد به جهت اینکه تعداد دانشجویان خارجی در آن زیاد است، دانشگاه بین المللی محسوب می شود و شهریه دانشجویان خارجی باید به صورت یورو پرداخت شود. نوسانات موجود در قیمت یورو سبب دغدغه مندی دانشجویان می شود.

احمدی بیان نمود: یکی از کارهایی که بنیاد در این راستا انجام داده، انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه فردوسی مشهد مبنی بر اینکه دانشجویانی که دارای اقامت در ایران هستند، شهریه خود را به ریال پرداخت کنند، اما این تفاهم نامه تنها با این دانشگاه ایجاد شده و دانشجویان سایر دانشگاه ها نمی توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

در ادامه مصطفی یعقوبی، دبیر اتحادیه اسلامی دانشگاهیان افغانستان شرح داد: اتحادیه اسلامی دارای یک شورای مرکزی است که توسط دانشجویان افغانستانی مقیم مشهد انتخاب می شود و هفت کمیسیون دارد و تا به امروز شش هزار نفر در این اتحادیه ثبت نام کرده اند. هدف ما از ایجاد این اتحادیه، رساندن دانشجویان به جایگاه واقعی آنان است.

ثبت اختراع برای دانشجویان افغانستانی بسیار تبعیض آمیز است

در بخش دیگری از این گفت وگو حامد خلیلی، مسئول کمیسیون علمی و تخصصی اتحادیه اسلامی دانشگاهیان افغانستان گفت: ثبت اختراع برای دانشجویان افغانستانی و مهاجر نسبت به دانشجویان ایرانی بسیار تبعیض آمیز است. در هنگام ورود به سایت مالکیت صنعتی، دانشجویان ایرانی از مهاجر تفکیک می شوند و در فرایند اداری نیز خروجی مالی باید به صورت ارزی و به دلار پرداخت شود در صورتی که پرداخت ارزی نباید برای کسانی که در ایران هستند، لحاظ شود.

وی اضافه کرد: کمیسیون علمی و تخصصی اتحادیه اسلامی دانشگاهیان افغانستان دارای 16 کارگروه است که وظیفه دارند در طول هفته مشاوره های تخصصی به دانشجویان ارائه دهند و در پایان هفته نیز کلاس های تخصصی برگزار می شود که یکی از منابع درآمد اتحادیه از محل درآمد برگزاری این کلاس هاست.

مسئول کمیسیون علمی و تخصصی اتحادیه اسلامی دانشگاهیان افغانستان اظهار کرد: یکی دیگر از مسائل دانشجویان افغان، وجود ممنوعیت هایی در انتخاب رشته و انتخاب شهر محل تحصیل برای آنان است. در حال حاضر نیاز کشور افغانستان به رشته های مهندسی خصوصاً مدیریت شهری و پزشکی است، به همین دلیل این دو رشته متقاضیان زیادی در کنکور دارد.

خلیلی خاطرنشان کرد: بسکمک از دانشجویان نمی توانند در ایران کار کنند و اخیراً قانونی وضع شده که به واسطه آن دانشجویان می توانند با یک سری شرایط خاص در شرکت های دانش بنیان مشغول به کار شوند. امکان کار در کارخانه جات و شرکت های دولتی به هیچ وجه برای آنان فراهم نیست و تنها می توانند در برخی شرکت های خصوصی یا شرکت خود کار کنند که ثبت شرکت نیز با مسائل زیادی روبرو است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مطالبات ما، استفاده مهاجران از مراکز فنی وحرفه ای است. در حال حاضر مراکز فنی وحرفه ای به ثبت احوال متصل هستند و برای ورود باید با کدملی وارد شد و همین دلیل امکان ثبت نام و استفاده از خدمات این مراکز وجود ندارد در حالی که در این مراکز دوره های شش ماهه، 18 ماهه و ساعتی برای اتباع ایرانی به صورت رایگان برگزار می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 777

به "راه سخت تحصیل دانشجویان افغانستانی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه سخت تحصیل دانشجویان افغانستانی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید