زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در دالان تاریخ مشهد است

به گزارش مجله استخدام جدید، فرهنگ و تاریخ هر دیاری را می توان در موزه ها دید، اگر در سفر به مشهد فرصت بیشتری دارید به دیدن موزه های این شهر بروید.

زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در دالان تاریخ مشهد است

به گزارش خبرنگاران از مشهد، پهلوان رستم با نام اصلی علی اکبر قاسمی، که خود از جوانمردان و پهلوانان زمان خودش بوده، در تلاشی چهل وپنج ساله به نقاط مختلف ایران سفر کرده است؛ او در سفر خود علاوه بر بازدید از زورخانه ها، منزل به منزل به خانه جوانمردان هر شهر و دیار رفته و در خلل همین دیدارها، خاطرات، وسایل، عکس ها و اشیای به جامانده از هر عیار و پهلوانی را جمع آوری کرده است.

وی علاوه بر ایران به هفده کشور جهان نیز سفر کرده و سعی نمودند پهلوانانی که از این مرزوبوم رفته اند را پیداکرده و صحبتی با آن ها نیز داشته باشند، درنهایت از همه آن ها نیز خواسته بود در صورت تمایل وسیله ای را به عنوان یادگاری به موزه ای که قصد تأسیس آن را دارد اهدا کنند.

موزه ای که پهلوان رستم وعده تأسیس آن را داده بود سرانجام در سال 1368 با هزینه شخصی خودش افتتاح شد و به موزه پهلوان رستم معروف شد.

گفتنی است که مرشد هنوز هم خود پهلوان رستم است و به گفته خودش پنجاه سال است که با اشعاری از شاهنامه مرشدی می کند؛ تماشای شور و حال خاصی که اجرای زنده این بخش دارد خالی از لطف نیست و بی شک تجربه ای دوست داشتنی را برایتان رقم خواهد بود.

در حال حاضر نیز در گوشه به گوشه گود زورخانه وسایل قدیمی، چون کباده های مربوط به برخی پهلوانان نامی، میل و تخته شنا قرار داده شده است.

برای پیدا کردن آدرس موزه پهلوان رستم مشهد در ابتدای بلوار شاهنامه تابلوی روستای چهاربرج را خواهید دید و از آنجا به راحتی می توانید محله چهاربرج را پیداکرده و سراغ موزه پهلوان رستم را بگیرید؛ بی شک کسی نیست که پهلوان نامی و جوانمرد محله چهاربرج را نشناس

عکاس؛ مهلا جیرفتی

/م.ج.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 دی 1400 بروزرسانی: 30 دی 1400 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1978

به "زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در دالان تاریخ مشهد است" امتیاز دهید

1 کاربر به "زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در دالان تاریخ مشهد است" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در دالان تاریخ مشهد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید