سکوت میان هیاهو

به گزارش مجله استخدام جدید، ولیکن اکنون یک امیدی نسبت به شرایط نو در بین توده مردم شکل گرفته، فرصتی که در اختیار آقای رئیسی قرار داده شده و ایشان باید آن را مغتنم شمرده، پرورش داده و به بقیه جامعه تعمیم دهند.

سکوت میان هیاهو

گروه دانشگاه خبرنگاران، زینب مهدوی؛ این روزها که پنجره جابجایی دولت سیزدهم باز است و تقریبا هر روز اخبار انتصابات معاونت ها و سازمان های مرتبط با قوه مجریه منتشر میگردد؛ نزاع های حاشیه ای هم بالا گرفته است. اگر آن دسته از افرادی که به خاطر سهم خواهی هیاهو مینمایند را کنار بگذاریم؛ دولت آقای رئیسی باید بتواند انتخاب هایش را برای مردم تبیین کند چرا که گام های ابتدایی برای شکل گیری یک تصویر مطلوب از دولت در فکر جامعه بسیار موثر است.

متاسفانه رویه ای که دولت در انتشار اخبار انتصابات پیش گرفته، در اغلب موارد، مانند خبر انتصاب معاون اول یا فرایند های دیگری که اتخاذ نموده اند، جهتهایی فرسایشی هستند که فکر مخاطب را خسته و گیج و افراد دغدغه مندتر را ناامید و بی تفاوت می نمایند. اینکه ابتدا یک نام در فضای مجازی مطرح نمایند، مخالفین و موافقین مدتی با هم دچار چالش شوند، سپس تکذیبیه و تکذیبیه دیگری و همین طور، مدتی سکوت خبری و در نهایت انتصاب قطعی. چنین فرایندی شاید یک مسکن مقطعی برای عبور از روی موج افکار عمومی باشد اما قطعا یک راه چاره دائمی نیست چرا که به پرسش اذهان عمومی پاسخی نمی دهد، نسبت به آنها عمیق نمی گردد و از سطح آن عبور می نماید.

در صورت ادامه دار بودن یک چنین رویه ای، با انباشت سوالات فکری مخاطب، از آنجا که بالذات انسان در جستجوی پاسخ است؛ آغاز به تصویر سازی و پر کردن نقاط تاریک فکرش با حدسیات و تحلیل های کوتاه و سطحی موجود در فضای مجازی می نماید. در نتیجه آن منابع و تحلیل های سطحی برای مردم تبدیل به مرجع فکری شده و در موقعیت های جدی تر حرف دولت، هرچقدر هم درست باشد، برای جامعه فصل الخطاب نخواهد بود بلکه ممکن است آنرا دروغ هم بپندارد. اهمیت مسئله اذهان عمومی برای دولت سیزدهم از آنجایی دو چندان میگردد که جمعیت قابل توجهی از مردم طی سالهای گذشته بخشی از جهت دورافتادن از حاکمیت را رفته اند و امروز میبینیم هر مسأله کوچکی حتی شایعه بسته شدن شیرینی فرانسه و یا تعطیل شدن رشته بازیگری هنرستان سوره تبدیل به یک بحران میگردد.

ولیکن اکنون یک امیدی نسبت به شرایط تازه در بین توده مردم شکل گرفته، فرصتی که در اختیار آقای رئیسی قرار داده شده و ایشان باید آن را مغتنم شمرده، پرورش داده و به بقیه جامعه تعمیم دهند. اما بی توجهی به این امید موجب آسیب تماشا پشتوانه مردمی نظام میگردد. دولت مردمی می بایست به مردم اعتماد کند، آنها را غریبه نپندارد و به همه مسائل با دید امنیتی نگاه نکند. نسبت به مسائل، مخصوصا آن قسم مواردی که افکار عمومی نسبت به آن حساس شده اند با صداقت به مردم توضیح دهند.

مردم حق دارند بدانند با حضور افراد متخصص و صاحب نظر در حوزه هسته ای چرا وزیر راه پیشین عهده دار این مسئولیت میگردد! چگونه و طی چه فرایند ای در حالی که خانم یاوری در جلسه با رهبری حضور داشتند، و یک هفته افکار به سمت ایشان بوده، ناگهان نام خانم خزعلی نهایی میگردد! به کدام علت محکمه پسند قاضی زاده هاشمی که متخصص حوزه سلامت است از بنیاد شهید سر در میاورد! یا چگونه چندین وزارت خانه به آقای زاکانی آنهم از جانب رئیس مجلس پیشنهاد می گردد و ایشان در نهایت شهرداری تهران را انتخاب مینمایند! گرچه معتقدیم صرف ارتباط تخصصی فردی با یک موضوع از او یک مدیر لایق نمی سازد.

چه بسا افرادی خارج از تخصص مستقیم در یک حرفه، نسبت به بعضی اهالی آن تخصص، توان مدیریتی بهتری را به اجرا بگذارند. ولیکن حتی همین توضیحات و فرایند آنالیز گزینه های موجود و فاکتور های موثر در رسیدن به گزینه نهایی باید برای مردم توضیح داده گردد. در غیر این صورت چندان حرجی نیست که شایعاتی حول این گونه انتصابات مطرح گردد. همچنین ما در نظام اسلامی قائل به رشد مردم هستیم. یکی از وسایل پرورش مردم، اعتماد و تبیین مواضع حاکمیت برای آنهاست. توضیح برنامه افراد در قالب آیتم های تلویزیونی، پخش مناظره مخالفان و موافقان طرح و افراد به وسیله صداوسیما، آنهم نه به شکل فرمالیته و سطح نازلی چون رای اعتماد وزرا، میتواند هم مردم را امیدوار کند و هم آگاهی سیاسی آنها را افزایش دهد. چنین جامعه ای می تواند در شرایط ویژه از روی آگاهی و شناخت جهتش را انتخاب کند و در بعضی بزنگاه های حساس در کنار حاکمیت باشد.

زینب مهدوی - مسئول واحد سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن به وسیله خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 شهریور 1400 بروزرسانی: 16 شهریور 1400 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1829

به "سکوت میان هیاهو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سکوت میان هیاهو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید