شیر کم چرب یا پرچرب، کدام بهتر است؟

به گزارش مجله استخدام جدید، شیر کم چرب یا پرچرب، مسئله این است! یکی از دوراهی ها در انتخاب خوراکی ها، انتخاب بین خوشمزه تربودن یا سالم تربودن آن خوراکی ست. این دوراهی، درباره شیر هم وجود دارد. شیر پرچرب خوش مزه تر از شیر کم چرب است. اما شیر کم چرب، به دلیل کالری پایین تر و سالم تربودن انتخاب بهتری ست. اما آیا واقعا این نظریه درست است؟

شیر کم چرب یا پرچرب، کدام بهتر است؟

اصلا تفاوت شیر پر چرب و کم چرب چه قدر است؟ برای دهه ها، متخصصان تغذیه، مصرف محصولات لبنی کم چرب را به همه افراد بالای دو سال توصیه می کردند. با این حال در سال های اخیر، دانشمندان این باور را زیر سوال برده اند. با وجود نظرات متناقض نسبت به شیر کم چرب یا پرچرب، این سوال مطرح می شود که در کل، شیر کم چرب بهتر است یا پر چرب؟

اگر طعم شیر، ماست و پنیر پرچرب را ترجیح می دهید، خبر خوبی برای شما داریم. مطالعات اخیر نشان می دهند که لبنیاتی نظیر شیر کم چرب یا فاقد چربی، الزاما گزینه بهتر و سالم تری نیستند. در ادامه، به این سوال پاسخ می دهیم که برای حفظ سلامتی مان خوردن شیر کم چرب بهتر است یا پر چرب؟

انواع مختلف شیر

انواع مختلفی از شیر در بیشتر فروشگاه های مواد غذایی موجود است. شیر بدون چربی، شیر کم چرب یا پرچرب و غیره، از انواع این شیرها محسوب می شوند. تفاوت شیر پر چرب و کم چرب در این است که شیر پرچرب، شیری ست که میزان چربی موجود در آن تغییری نکرده است. شیر بدون چربی و 1 درصد، با حذف چربی از شیر کامل، تولید می شود.

محتوای چربی بر حسب وزن، به صورت درصدی از کل مایع میزان گیری می شود. در اینجا محتوای چربی انواع شیر را بررسی می کنیم:

  • شیر پرچرب: 3 درصد چربی شیر
  • شیر کم چرب: 1 درصد چربی شیر
  • بدون چربی: کمتر از نیم درصد چربی شیر

از آنجا که چربی، بیش از هر ماده مغذی دیگر کالری دارد، شیر با محتوای چربی بالاتر، حاوی کالری بیشتری ست. این اصلی ترین تفاوت شیر پر چرب و کم چرب است.

مضرات شیر پرچرب چیست؟

سالهاست که دستورالعمل های تغذیه ای، به مردم توصیه می کنند که از نوشیدن شیر کامل، به دلیل محتوای چربی اشباع شده آن، خودداری کنند. دلیل این توصیه، ارتباط احتمالی چربی اشباع شده با بیماری قلبی ست. برخی مطالعات نشان داده است که چربی اشباع، سطح کلسترول را افزایش می دهد. محققان بر این باورند که سطح کلسترول بالا، با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

بر اساس این اطلاعات، متخصصان این فرض را مطرح کردند که چربی اشباع شده، باید خطر بیماری قلبی را افزایش دهد و این را از مضرات شیر پرچرب هم می دانستند. در سال های اخیر، این توصیه زیر سوال رفته است؛ زیرا اکنون داده های تجربی زیادی وجود دارد که نشان می دهد خوردن چربی اشباع، باعث بیماری قلبی نمی شود. پس، احتمالا میان خوردن شیر کم چرب یا پرچرب، آنچنان تفاوتی وجود ندارد.

آیا واقعا باید نگران چربی های اشباع باشیم؟

با بررسی 21 مطالعه، نتیجه گیری شد که هیچ مدرک قابل توجهی مبنی بر افزایش چربی اشباع و ارتباط آن با بیماری قلبی وجود ندارد. فرضیه قدیمی این است که چربی اشباع، میزان کلسترول را افزایش می دهد. سطح کلسترول بالا هم، خطر بیماری قلبی را بیشتر می کند. با این حال، رابطه بین چربی اشباع و کلسترول پیچیده تر از این است.

چربی اشباع، باعث افزایش سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) در خون می شود که به کلسترول بد معروف است. اما آن چه اغلب نادیده گرفته می شود، این است که چربی اشباع، باعث افزایش سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول خوب هم می شود. HDL اثر محافظتی در برابر بیماری های قلبی دارد.

علاوه بر این، همه LDLها خطرناک نیستند. انواع مختلفی از LDL وجود دارد. از این انواع مختلف، ذرات بسیار کوچک و متراکم LDL هستند که بیشترین اثرات مخرب را بر قلب و عروق دارند. جالب این جاست که چربی اشباع، LDL را از ذرات کوچک و متراکم به ذرات بزرگ و کم ضررتری تبدیل می کند. این هم دلیل دیگری مبنی بر این که میان نوشیدن شیر کم چرب یا پرچرب تفاوت عجیبی وجود ندارد.

شیر پرچرب و کمک به کاهش وزن

بسکمک از افراد، از نوشیدن شیر پرچرب اجتناب می کنند؛ زیرا تصور می کنند چربی اضافی و کالری آن، باعث افزایش وزن آن ها می شود. به همین دلیل شیر کم چرب برای لاغری، انتخاب بیشتر افراد است. جالب این جاست که احتمالا عکس این قضیه صادق است. بسکمک از مطالعات نشان داده اند که مصرف لبنیات پرچرب، در واقع می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند.

در یک بررسی، از هر 16 مطالعه، 11 مورد ارتباط بین مصرف لبنیات پرچرب و کاهش خطر چاقی نشان داده شد. یک مطالعه گسترده دیگر نشان داد زنانی که بیش ترین میزان لبنیات پرچرب را مصرف می کنند، کم تر دچار اضافه وزن می شوند. در همان مطالعه، مردانی که کم تر از سایرین لبنیات پرچرب مصرف کرده بودند، 53٪ بیشتر در معرض خطر چاقی شکمی بودند.

البته نمی خواهیم فواید شیر کم چرب را زیر سوال ببریم؛ می خواهیم بگوییم لازم نیست سخت گیری کنید و میان شیر کم چرب یا پرچرب تفاوت زیادی قائل شوید. چه بسا شیر پر چرب، فواید بیشتری هم داشته باشد.

خواص شیر پرچرب و احتمال کاهش بیماری های قلبی

اگر هنوز هم میان انتخاب شیر کم چرب یا پرچرب مردد هستید باید بگوییم هیچ مدرک علمی معتبری اثبات نمی کند که چربی اشباع شده در شیر پرچرب، باعث بیماری قلبی می شود؛ حتی چندین مطالعه نشان داده اند که نوشیدن شیر پرچرب، با فواید سلامتی مرتبط است. به عنوان مثال، گفته می شود نوشیدن شیر پرچرب، با کاهش سندرم متابولیک در ارتباط است.

سندرم متابولیک، نامی ست که به گروهی از عوامل خطر، از جمله مقاومت به انسولین، چاقی شکمی، سطح HDL پایین و سطح بالای تری گلیسیرید اطلاق می شود. اسیدهای چرب موجود در شیر پرچرب، از خواص شیر پرچرب محسوب می شوند.

اسیدهای چرب، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهند. نوشیدن شیر پرچرب، ممکن است فواید دیگر چون افزایش قدرت باروری و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را هم به همراه داشته باشد. با این حال، شواهد به میزان کافی قوی نیستند.

شیر کم چرب یا پرچرب، نوشیدن کدام یک بهتر است؟

تا این جای مقاله، انتخاب شما میان شیر کم چرب یا پرچرب کدام است؟ ممکن است هنوز هم درباره این که شیر کم چرب بهتر است یا پر چرب مردد باشید. پس بگذارید بحث را کامل تر باز کنیم. شیر کم چرب و شیر بدون چربی، نسبت به شیر کامل، کالری کمتر و ویتامین بیشتری دارند (به لطف غنی سازی). همچنین، شیر کم چرب دارای چربی اشباع کمتری ست.

چربی اشباع، باعث افزایش کلسترول بد و بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود. اما شیرهای کم چرب و شیر بدون چربی، غالبا حاوی قند اضافه شده بیشتری نسبت به شیر کامل هستند. به همین دلیل می توانند برای بدن مضر باشند. گرچه ممکن است شیر بدون چربی برای کسانی که سعی در کاهش وزن دارند مجذوب کننده باشد.

اما در تفاوت شیر پر چرب و کم چرب برای کاهش وزن، بحث ها و اختلاف نظرهایی وجود دارد. میزان زیاد شکر اضافه شده در شیر بدون چربی یا کم چرب، برای برخی از افراد مشکل ساز است. برخی دیگر، پیامدهای احتمالی بهداشتی را در فرایند غنی سازی شیر با مواد مغذی مطرح می کنند. مطالعات حاکی از آن هستند که چربی اشباع شده در شیر پرچرب، ممکن است به شما کمک کند تا در مقایسه با نوشیدن شیر کم چرب یا شیر بدون چربی، بیشتر احساس رضایت و سیری کنید.

بنابراین، در پاسخ به این سوال که شیر کم چرب بهتر است یا پرچرب، باید بگوییم بهتر است هنگام انتخاب و خرید شیر، ابتدا دقت کنید که ترجیح خود شما چیست و اینکه کدام یک از انواع شیر، می تواند نیازهای تغذیه ای شخصی شما را فراهم کند.

سخنان پایانی درباره انتخاب شیر کم چرب یا پرچرب

ما در این مقاله در رابطه با انتخاب میان شیر کم چرب یا پرچرب با شما صحبت کردیم. همچنین تفاوت شیر پر چرب و کم چرب را به طور کامل شرح دادیم. شیر، می تواند یکی از اجزای اصلی یک رژیم غذایی سالم باشد. بهتر است هنگام انتخاب شیر کم چرب یا پرچرب، نیازهای غذایی شخصی خود را معین کنید.

به عنوان مثال، مواردی مانند وزن فعلی، رژیم غذایی، میزان فعالیت و سایر عوامل مانند سن را در نظر بگیرید. به طور کلی، درباره این که برای شخص شما، شیر کم چرب بهتر است یا پر چرب، حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 27 خرداد 1401 بروزرسانی: 27 خرداد 1401 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 2113

به "شیر کم چرب یا پرچرب، کدام بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیر کم چرب یا پرچرب، کدام بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید