طرز تهیه عدس پلو با مرغ به 4 روش

به گزارش مجله استخدام جدید، یکی از خوشمزه ترین و البته مغذی ترین غذاهای پلویی ما ایرانی ها عدس پلوست. این غذای خوشمزه را هم می توانید با گوشت چرخ نموده درست کنید هم با مرغ. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ نموده را مرور نموده بودیم و اینجا طرز تهیه عدس پلو با مرغ را به روش های مختلف آنالیز می کنیم.

طرز تهیه عدس پلو با مرغ به 4 روش

مواد لازم برای تهیه عدس پلو با مرغ ریش ریش

  • عدس یک لیوان
  • برنج 3 پیمانه
  • مرغ 400 گرم
  • روغن به اندازه لازم
  • زعفران به اندازه لازم
  • نمک، فلفل و ادویه عدس پلو به اندازه لازم
  • کشمش و خرما به اندازه لازم

1. طرز تهیه عدس پلو با مرغ ریش ریش

آماده کردن برنج و عدس

اولین مرحله از طرز تهیه عدس پلو با مرغ این است که عدس و برنج را آماده کنید. برای این کار عدس را به مدت حداقل 1 تا 3 ساعت قبل از پخت بخیسانید و بگذارید نفخ آن گرفته گردد. همین کار را برای برنج هم انجام دهید فقط حواستان باشد به برنج نمک اضافه کنید تا نرم نگردد.

پختن مرغ و عدس

دومین مرحله از طرز تهیه عدس پلو با مرغ این است که مرغ را آماده و بپزید. برای این کار ابتدا پیاز را به صورت حلقه حلقه خرد کنید و کف قابلمه بگذارید و بعد اندازه کمی زردچوبه بریزید سپس مرغ را روی پیازها بگذارید و در قابلمه را ببندید و اجازه دهید پیاز آب بیندازد تا با آب پیاز مرغ بپزد.

دقت داشته باشید که حرارت گاز کم باشد تا مرغ نسوزد. بعد که آب کم شد اندازه کمی آب و زعفران دم نموده بریزید و اجازه دهید مرغ کامل پخته گردد. در همین زمان به آن نمک، فلفل و ادویه لازم برای مرغ را هم اضافه کنید. مرغ پخته شده را از قابلمه خارج کنید تا سرد گردد و بعد آن را ریش ریش کنید و در اندازهی روغن تفت دهید و کمی زعفران به رویش بریزید تا رنگ طلایی به خود بگیرد.

عدس را که خوب خیس خورده در قابلمه بریزید و بگذارید بپزد. فقط حواستان باشد که آنقدری نپزد که پوست عدس از آن جدا گردد. بعد که عدس پخت آن را آبکش کنید. یادتان باشد با عدس پخته می توانید عدسی هم تهیه کنید. طرز تهیه عدسی را با جزییات در کتاب کاله بخوانید.

دم کردن عدس پلو با مرغ ریش ریش

آخرین مرحله از طرز تهیه عدس پلو با مرغ این است که برنج را آبکش کنید. برای این کار در یک قابلمه به اندازه دو سوم آب و اندازهی نمک بریزید و بعد که جوش آمد، برنج را اضافه کنید و اجازه دهید برنج کمی نرم گردد بعد آن را آبکش کنید. کف قابلمه ای که می خواهید عدس پلویتان را داخلش بپزید یک لایه سیب زمینی یا نان لواش بگذارید تا ته دیگ داشته باشید و سپس یک لایه برنج بریزید و یک لایه عدس و مرغ ریش ریش شده. این کار را تا زمانی ادامه دهید که عدس و برنج کامل تمام گردد. البته تقریبا یک سوم مرغ را برای تزیین نگهدارید. بعد در قابلمه را که دم کنی کشیده اید، ببندید و اجازه دهید عدس پلو دم بکشد. بعد از یک ساعت عدس پلوی شما با حرارت کم گاز می پزد.

هم زمان که برنج در حال پخت است کشمش و خرما را که خوب شسته و خشک نموده اید در اندازهی کره که آب شده بریزید و بگذارید کمی تفت بخورد تا نرم شوند.

بعد از پخت عدس پلو آن را در دیس مد نظرتان بکشید و رویش را با کشمش، خرما و البته مرغ ریش ریش به جامانده نگهداری کنید. نوش جان!

2. طرز تهیه عدس پلو با مرغ سرخ شده

یکی دیگر از روش های پخت عدس پلو این است که مرغش را ریش ریش نکنید و قسمت های مختلف مرغ از جمله ران و سینه را بپزید و در نهایت سرخ کنید. برای تهیه عدس پلو به این روش کافی است تمام مراحل بالا را طی کنید فقط برای تهیه مرغ بعد از پخت، آن را در روغن سرخ کنید تا طلایی گردد و در سرانجام هم برای بهتر شدن رنگش زعفران به آن اضافه کنید و بگذارید خوب رنگ بگیرد. این مرغ را هم به صورت جدا در کنار عدس پلو سرو کنید.

3. طرز تهیه عدس پلو با مرغ و رب

به طور کلی عدس پلو از آن دسته پلوهای بدون رب گوجه است اما اگر از مرغ در تهیه این غذا استفاده می کنید می توانید خورش مرغ را با رب گوجه بپزید و بعد آن را به صورت جدا و در کنار عدس پلو سرو کنید.

اما برای تهیه مرغ با رب کافی است ابتدا مرغ را در اندازهی آب بگذارید و اجازه دهید چند قُل بزند و بعد آبش را دور بریزید و بعد مرغ را با اندازهی پیاز سرخ شده تفت دهید و با ادویه و نمک آن را طعم دار کنید و در نهایت رب را اضافه کنید و اجازه دهید مرغ بپزد. برای بهبود عطر و طعم این مرغ می توانید بعد از این که آب خورش جا افتاد اندازهی زعفران دم نموده به آن اضافه کنید و از مرغ و رب در کنار عدس پلو لذت ببرید.

4. طرز تهیه عدس پلو با مرغ و شوید

یکی از روش های پخت متفاوت پخت عدس پلو، تهیه آن با مرغ و شوید است. برای تهیه عدس پلو با مرغ و شوید شما می توانید به یکی از دو روش اول مرغ را بپزید و در مرحله دم کردن پلو، در هر لایه بعد از برنج اندازهی شوید برحسب ذائقه خود اضافه کنید تا عدس پلوی شوید داشته باشید.

نکات تکمیلی برای تهیه عدس پلو

پختن عدس پلو درست مثل تمام قاطی پلوهای ایرانی کار نسبتا ساده ای است. اما خوب است برای تهیه بهتر این غذا هم با نکات و فوت وفن های آشنا باشید.

پخت عدس پلو با مرغ با جزییات بیشتر

برای پخت عدس پلو یا در واقع برای تزیین عدس پلو دستتان خیلی باز است مثلا کافی است روی آن را با پیاز سرخ نموده، کشمش، زرشک و حتی گردو تزیین کنید. مثلا عدس پلو با مرغ و گردو یک ترکیب مجذوب کننده و البته مغذی است که کافی است یا مرغ را با گردو بپزید یا گردو را برای تزیین این غذا بهره ببرید.

یا حتی اگر عدس پلو با گوشت دوست دارید از گوشت چرخ نموده به صورت قلقلی یا حتی عادی بهره ببرید. طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ نموده را در کتاب کاله مطالعه کنید.

حتی در بعضی از نقاط ایران یک نوع خاص عدس پلو دارند مثلا در خراسان نوعی عدس پلو با رب گوجه وجود دارد که به آن عدس پلو مشهدی می گویند.

اگر دوست دارید عدس پلو شما مجلسی باشد هم حتما کشمش را با گلاب و کره تفت دهید.

اما سوای این ها تهیه عدس پلو با تن ماهی هم یکی از مجذوب کننده هاست.

نکاتی برای پخت عدس

برای تهیه عدس پلو بهتر است از عدس های ریز بهره ببرید و برای این که رنگ عدس سیاه نگردد هنگام پخت اندازهی سرکه یا آبلیمو در حد یک قاشق مرباخوری اضافه کنید و هیچ وقت درب قابلمه ای که عدس را در آن می پزید، نبندید.

ادویه مناسب عدس پلو

یکی از برترین ادویه ها برای عدس پلو سوای زعفران، دارچین است. پس حتما هنگام دم کردن عدس پلو لابه لای لایه عدس و برنج پودر دارچین بریزید. البته پودر هل و پودر گل محمدی هم می تواند عطر خوبی به این غذا بدهد. معمولا عدس پلوی نذری با ادویه های خاصش خوشمزه می گردد. طرز تهیه عدس پلوی نذری را در کتاب کاله مطالعه کنید.

اهمیت روغن در تهیه عدس پلو

غذاهایی مثل عدس پلو از جمله رشته پلو هنگام پخت به روغن بیشتری احتیاج دارد بنابراین وقتی آب و روغن حیوانی (کره) می ریزد اندازه روغن را کم در نظر نگیرید. مگر این که رژیم داشته باشید.

نکات کلی برای تهیه کشمش

حتما روغنی که می خواهید کشمش را در آن سرخ کنید بگذارید داغ گردد تا کشمش خوب پف کند. برای طعم بیشتر می توانید خلال پرتقال و حتی دارچین هم به کشمش اضافه کنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 4 شهریور 1402 بروزرسانی: 4 شهریور 1402 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 2329

به "طرز تهیه عدس پلو با مرغ به 4 روش" امتیاز دهید

2 کاربر به "طرز تهیه عدس پلو با مرغ به 4 روش" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه عدس پلو با مرغ به 4 روش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید