فرهنگ متعالی آشتیان به تاریخ ایران هویت بخشیده است

به گزارش مجله استخدام جدید، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: فرهنگ متعالی آشتیان به تاریخ ایران هویت بخشیده است.

فرهنگ متعالی آشتیان به تاریخ ایران هویت بخشیده است

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، علیرضا ایزدی در مراسم شب آشتیان و اولین کنگره ملی مفاخر آشتیان که در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار گردید، اضافه نمود: جغرافیای خاک، آب، هوا و آتش جغرافیای مقدسی نیست، انسان ها هستند که به جغرافیای کره زمین هویت می بخشند.

او با بیان اینکه مشاهیر و مفاخر هستند که باعث تقدس شدند و بدون نام آنها هویت ما ناشناخته است، گفت: آشتیان دیاری است که مردمانش بواسطه فرهنگ متعالی آن به تاریخ ایران هویت بخشیده اند. اینجا سرزمین پرستش ها و صندلی های مقدس ایران زمین است.

ایزدی با بیان اینکه مردم آشتیان وارث تمام نیکی ها هستند و صندلیی والا دارند و نام آشتیان همیشه بر تارک این سرزمین می درخشد، اظهار کرد: این خطه عالم خیز نقش بالایی در ترویج تعالیم الهی و تربیت سیاستمداران و دانشمندان علمی و دینی دارد.

علی دانش منفرد رئیس جامعه آشتیانی ها نیز در این مراسم، زنده نگه داشتن فرهنگ را از ضروری ترین نیازهای جامعه دانست و اضافه نمود: امروز شاهد مظلومیت عرصه فرهنگ هستیم .

او اظهار کرد: دلیل اینکه از جغرافیای کوچک آشتیان ستاره های پرفروغ تاریخ ایران پدید آمده است باید تحقیق و پژوهش گردد اما به نظر می رسد تربیت و دلسوزی پدران و مادران، این زمینه فطری و خدادادی را آماده نموده تا متجلی شده و به منصه ظهور در آید و از این جغرافیای کوچک، تاریخی با این عظمت رقم بخورد.

دانش منفرد خواهان برگزاری این آیین ها به صورت مردم محور شد و اضافه نمود: مردمی کردن اینگونه برنامه ها تأثیرگذاری معنوی بیشتری خواهد داشت. جمع آوری و انتشار محتویات این جلسات برای اشاعه گسترده فرهنگ و تقویت رقابت پذیری بین آیین های مشابه موجب آگاهی بخشی بیشتری در سطح جامعه خواهد شد.

بزرگداشت مفاخر باید احیا گردد

سیدعلی آقازاده استاندار مرکزی نیز در این نشست اظهار کرد: در ایران به برکت مذهب تشیع و فرهنگ غنی تاریخی مفاخر زیادی پرورش یافته اند. به همین دلیل باید عظمت، توانمندی و توانگری فرهنگ تاریخی ما به جهانیان شناسانده گردد که بزرگداشت مفاخر اقدامی مهم در این راستاست.

او اضافه نمود: استان مرکزی دو درصد از خاک و اندکی کمتر از این رقم، جمعیت کشور را در خود جای داده است، اما همین درصد جمعیت، تاثیر زیادی بر جامعه ایرانی و تاریخ، علمی، انقلابی، دینی، فرهنگی و هنری جامعه داشتند.

آقازاده اظهار کرد: مفاخر از سرمایه های معنوی و هویت بخشی هستند که باید جهت معرفی و پاسداشت آنان سریعتر پیموده گردد. مفاخر هر کشور مانند شاهراه های حیاتی هستند که شناخت و معرفی هر کشور با این شاخصه ها امکان پذیر است .

او با بیان این که بزرگداشت مفاخر اصلی است که باید احیا گردد، اضافه نمود: مفاخر به مثابه چراغی در جهت علمی و دینی، جامعه هستند و با شناخت گذشته و گذشتگان علمی می توان راه آینده را ترسیم کرد و افق های روشن پیروزی را تداعی کرد .

استاندار مرکزی اضافه نمود: مفاخر فرصت هایی برای رشد و پیشرفت جامعه کنونی هستند و مطبوعات و رسانه های استان باید بخشی از برنامه ها و صفحات پر مخاطب خود را به معرفی مشاهیر استان اختصاص دهند. آشتیان از نقاط مفاخرپرور کشور است که شخصیت های بزرگی از آن برخاسته اند و معرفی صندلی و خدمات این مشاهیر و نخبگان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

او گفت: قدمت آشتیان به پیش از اسلام می رسد و این شهرستان گنجینه ای از تاریخ را در خود نهفته نگاه داشته است که شاید بخش قابل توجهی از آن هنوز معرفی و شناخته نشده است .

آقازاده گفت: آشتیان سهم خود را در پرورش ادبا، سیاستمداران و مفاخر و مشاهیر برجسته به خوبی ادا نموده است. برگزاری این آیین ها می تواند سرلوحه و چراغی باشد برای افرادی که دوران بازدهی خود را در آینده خواهند دید.

او اظهار کرد: این مراسم تلنگری برای جوانان است تا برای الگو گیری برای حضوری پیروز در عرصه های اجتماعی فرهنگی دینی و سیاسی نگاهی به گذشته بیندازند و راه گذشتگان و مشاهیر را به خوبی طی نمایند.

در این آیین جمعی از ادبا و مفاخر علمی و ادبی آشتیان به معرفی بیشتر این خطه عالم پرور استان مرکزی پرداختند و در سرانجام با اهدای لوح یادبود این کنگره از آنان تجلیل شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 11 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 240

به "فرهنگ متعالی آشتیان به تاریخ ایران هویت بخشیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرهنگ متعالی آشتیان به تاریخ ایران هویت بخشیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید