قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران: علوم شناختی می تواند آینده جوامع را تحت تاثیر قرار دهد

به گزارش مجله استخدام جدید، معصومه نصیری معتقد است: علوم شناختی به مثابه ابزاری ضروری و در عین حال قدرتمند، می تواند آینده جوامع را تحت تاثیر قرار دهد.

قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران: علوم شناختی می تواند آینده جوامع را تحت تاثیر قرار دهد

معصومه نصیری قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، گفت: علوم شناختی در نگاه کلی و تعریفی ساده به بررسی مغز و فعالیت های آن توجه دارد و درصدد است تا بگوید هر آن چیزی که هست ناشی از فعالیت های ذهنی است و این فعالیت ذهنی برخاسته از کنش های مغزی است، بنابراین در این زمینه هر آنچه وجود دارد مربوط به گردآوری اطلاعات درباره مغز است و ما درباره این عضو مهم اطلاعات و شناخت پیدا می کنیم.

وی با بیان اینکه هدف از علوم شناختی، شناخت فعالیت های ذهنی است، شرح داد: این علوم بی شک در زندگی مردم دارای تاثیرات قابل توجهی است، چراکه حیات و بقای انسان ها و محیط پیرامونشان وابسته به کارکردهای مغزی شان است، پس هر چه شناخت مان از این مقوله بیشتر باشد تاثیرات قابل توجه تری در تعاملات و کنش ها و رویکردهای مان خواهد داشت.

علوم شناختی؛ ابزاری قدرتمند برای کمک به مردم در حوزه های عام و خاص

این پژوهشگر سواد رسانه ای علوم شناختی را به مثابه ابزاری قدرتمند و غیر قابل انکار در زمینه مددرسانی به مردم در حوزه های عام و خاص زندگی شان دانست و تاکید کرد:

علوم شناختی این روزها به مدد انسان آمده است و در حوزه های پزشکی، آموزشی، روانشناختی، رسانه، هوش مصنوعی در حال خدمت رسانی به جوامع است و از این روزنه تسهیل گر امور مختلف شده است.

نصیری آشنایی فعلی افکار عمومی با این علم را بسیار اندک و حتی در حد صفر دانست و اظهار کرد: این علوم علی رغم اهمیت و نقش بی بدیلی که چه امروز و چه در آینده زندگی بشر ایفا خواهند کرد، تازه و کمتر شناخته شده هستند. این علم هنوز در ابتدای راه واقع شده است اما چشم انداز پیش رو برای توسعه آن بسیار درخشان است.

جریان سازی رسانه ای نقشی بی بدیل در آشنایی افکار عمومی با حوزه های مختلف علوم شناختی دارند

وی ادامه داد: از نظر زندگی در جامعه شبکه ای و توسعه همه جانبه رسانه ها، این ابزار قدرتمند قطعا هم پیوند عمیق با مباحث علوم شناختی دارد آن هم در بحث های مهندسی افکار عمومی و جریان سازی های رسانه ای هم نقشی بی بدیل در آشنایی افکار عمومی با حوزه های مختلف علوم شناختی دارند، رسانه قدرتمند ترین ابزار ترویجی این روزهای دنیاست.

نصیری تاکید کرد: شاید بهتر باشد نهادهای متولی ترویج علم شناختی نتایج پژوهش ها و نمونه های عینی آن را برای مردم بازگو کنند تا اولا عمومی سازی درباره این مفهوم شکل بگیرد و در ثانی مشوقی برای تعمیق و توسعه سایر پژوهش ها در این زمینه باشد، زیرا دنیای آینده دنیای علوم نوین است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 10 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 404

به "قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران: علوم شناختی می تواند آینده جوامع را تحت تاثیر قرار دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران: علوم شناختی می تواند آینده جوامع را تحت تاثیر قرار دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید