مدارس مروج سلامت، چه مدارسی هستند؟

به گزارش مجله استخدام جدید، رییس اداره سلامت نوجوانان و جوانان دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ضمن تشریح برنامه مدارس مروج سلامت، گفت: در سال تحصیلی 95-96 در استان تهران 1267 مدرسه مجری این برنامه بودند که تعداد 940 مدرسه موفق به کسب ستاره و از این تعداد 549 مدرسه پنج ستاره شدند.

مدارس مروج سلامت، چه مدارسی هستند؟

دکتر گلایل اردلان در گفت وگو با خبرنگاران، درباره برنامه مدارس مروج سلامت گفت: مدرسه مروج سلامت، نظامی برای ارتقاء دانش آموزان است و از سال 86 در کشور با مشارکت فعالانه اولیای مدارس، اولیای دانش آموزان و دانش آموزان در حال اجراست.

وی اضافه کرد: در سال تحصیلی 96-95 تعداد 19هزار و 77 مدرسه مجری برنامه مدارس مروج سلامت بودند که تعداد 12هزار و 578 مدرسه موفق به کسب ستاره و از این تعداد 3 هزار و 803 مدرسه پنج ستاره شدند. در استان تهران نیز 1267 مدرسه مجری برنامه بودند که تعداد 940 مدرسه موفق به کسب ستاره و از این تعداد 549 مدرسه پنج ستاره شدند.

اردلان با بیان اینکه برنامهمدارس مروج سلامت، تنها برنامه وزارت بهداشت نیست، بلکه برنامه مشارکتی بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش است، گفت: ذی نفع عمده در این برنامه، وزارت آموزش و پرورش است. مدارس مروج به صورت شبکه ای در سطح ملی، منطقه ای، شهرستانی و مدارس فعالیت می نمایند و متصل به یک ستاد نیستند.

وی درباره برنامه های مدارس مروج سلامت گفت: برنامه جامع آموزش سلامت، ارائه خدمات بالینی، سلامت محیط، بهبود تغذیه، تحرک فیزیکی، ارتقاء سلامت کارکنان، خدمات سلامت روان و مشاوره ای، مشارکت والدین و جامعه در برنامه های سلامت در مدرسه و موضوع سفیران سلامت دانش آموزی از مواردی است که در مدارس مروج سلامت به آن پرداخته می گردد.

اردلان اضافه کرد: این مدارس رویکرد توانمندسازی در زمینه مراقبت از خود و ارتقای فرهنگ خود مراقبتی در دانش آموزان را دارند و همچنین آموزش همسانان و همسالان که منجر به افزایش ظرفیت ها و توانمندی سازی جامعه، سالم زیستن، سالم کار کردن و آموزش با کیفیت می گردد، از دیگر روینمودهای این مدارس هستند.

رییس اداره سلامت نوجوانان و جوانان وزارت بهداشت درباره فواید مدارس مروج سلامت گفت: این مدارس موجب افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس دانش آموزان، تقویت مهارت های ارتباطی برای رفاه و سلامت روانی، تشویق دانش آموزان در ورود به تصمیم گیری هایی که با سلامتی شان در ارتباط است، تکمیل یادگیری دانش آموزان برای رسیدن به سلامت، تداوم رفتارهای بهداشتی و ارزش های کسب شده در دوران کودکی و نوجوانی، می شوند.

وی ادامه داد: در مدارس مروج اقداماتی همچون ارزیابی های دوره ای برای دانش آموزان طبق بسته های خدماتی انجام می گردد. در همین راستا، شاخص ها و اطلاعاتی در زمینه پایش، ارزش یابی و رتبه بندی این مدارس به دست می آید.

اردلان درباره ستاره دار بودن مدارس مروج سلامت خاطر نشان کرد: این مدارس رتبه بندی خاص خود را دارند. از یک ستاره تا پنج ستاره رتبه بندی می شوند. پنج ستاره، 100 امتیاز و یک ستاره زیر 100 امتیاز محسوب می گردد.

وی درباره اقدامات مدارس مروج سلامت گفت: در این مدارس الگوهای تغذیه دانش آموزان با رویکرد پایگاه تغذیه سالم بهبود می یابد. همچنین از رفتارهای مخاطره آمیز دانش آموزان پیشگیری می گردد. بخش سلامت محیط مدارس نیز در مدارس مروج مطرح است که چک لیست های نظارت دارند و کوشش می گردد بر اساس آن چک لیست ها به حد لزوم رشد و تکمیل دست یابند.

وی اضافه کرد: موضوع مورد اهمیت دیگر فعالیت فیزیکی است که باید به طور خاص در این مدارس ارتقا یابد. همچنین مشارکت اولیا و مربیان در این مدارس بسیار مهم است که خودشان با مشارکت یکدیگر مسائل را پیدا نموده و با ارتباط با سیستم های بهداشتی بتوانند این مسائل را حل نمایند.

اردلان با بیان اینکه ممیزی های داخلی و خارجی نیز در مدارس مروج سلامت وجود دارد، گفت: ممیزی های داخلی توسط خود اولیای مدارس طبق چک لیست های ارسالی انجام می گردد و ممیزی های خارجی توسط همکاران معاونت بهداشت طبق چک لیست هایی انجام می گردد و آنها بازدید از مدارس را انجام می دهند و گزارشی از عملکرد آن ها ارائه می دهند.

وی در انتها اضافه کرد: با توجه به اینکه فعالیت های این مدارس متنوع و گسترده هستند و کمبود نیروی انسانی در مدارس وجود دارد، سال جاری به کیفی سازی بیشتر در این مدارس پرداخته ایم و پرداختن به موضوعات سلامت محیط مدارس و بوفه مدارس مد نظر گرفته شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 107

به "مدارس مروج سلامت، چه مدارسی هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدارس مروج سلامت، چه مدارسی هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید