روابط بین الملل در ایران؛ از تکثر روایت ها تا ضرورت تفکر پارادایمیک منتشر شد

به گزارش مجله استخدام جدید، به گزارش خبرنگاران کتاب روابط بین الملل در ایران؛ از تکثر روایت ها تا ضرورت تفکر پارادایمیک که ارزیابی شرایط رشته روابط بین الملل در ایران را به مناسبت یکصدمین سالگرد تاسیس این رشته مدنظر قرار داده است، به اهتمام علی اسمعیلی اردکانی و توسط موسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران منتشر شد.

روابط بین الملل در ایران؛ از تکثر روایت ها تا ضرورت تفکر پارادایمیک منتشر شد

در این کتاب در دو فصل بازاندیشی و طرح ایده های نوین در روابط بین الملل ایران و همچنین شرایط آموزش و پژوهش روابط بین الملل در ایران تهیه و بر مبنای آن 18 نفر از اساتید و پژوهشگران این حوزه، ایده ها و ارزیابی خود را در ارتباط با موضوعات محوری در خصوص این رشته طرح نموده اند.

در بخش اول طرح ایده های نظری مرتبط با تاریخ رشته در ایران و دنیا، پرسش های اساسی رشته، دستورکار روابط بین الملل در یکصد سال گذشته، ارتباط تاریخ با روابط بین الملل و همچنین روینمودهای تحلیلی نوین این حوزه طرح شده است.

آمریکا پژوهی، چین پژوهی، روسیه پژوهی، خاورمیانه پژوهی، حقوق بشرپژوهی، سازمان بین الملل پژوهی و آسیب شناسی اندیشکده ها در ایران بخش های مصداقی و معطوف به شرایط دانشگاه ها و اندیشکده های حوزه روابط بین الملل در ایران است. علاوه براین، ارزیابی شرایط روش پژوهش، روش شناسی، نظریه پژوهی و آینده پژوهی در روابط بین الملل ایران نیز مورد توجه قرار گرفته است.

علی اسمعیلی اردکانی مولف در شرح عنوان کتاب نوشته است: بلوغ دانش روابط بین الملل ایران در گرو توجه بیشتر به تفکر و پژوهش در قالب های علمی و حفظ تعادل آن با دغدغه، فرهنگ و سنت های انسان ایرانی است. باید در کنار بال وپر دادن به نبوغ شاعرانگی و طرح و تدوین نظریه ها، روینمودها و رهیافت های ایرانی و اسلامی برگرفته از سنت های دینی و فکری و روشنفکری مان، به ابعاد پارادایمی دانش روابط بین الملل نیز توجه کنیم. درحال حاضر، اما روابط بین الملل در ایران بر لبه دوگانه ای حرکت می نماید که اگرچه حرکت به سمت تجربه زیسته ایرانی را شروع نموده، ولی توان مفهوم سازی آن را با استناد به الزامات پارادایمی روابط بین الملل نداشته است. شاید بتوان گفت حال به دلیل ناکارآمدی یا نادیده گرفته شدن، کاربردی هم نشده است؛ اما برای رسیدن به شرایط مطلوب در روابط بین الملل، جمع میان این دو، ضروری و نیازمند تبادل نظر است. شرایط کنونی و رشد قابل توجه گرایش روابط بین الملل دنیای در درون رشته روابط بین الملل، ضرورت تبادل نظر و سنتز میان تجربه زیسته تاریخی و پژوهش در قالب استانداردهای دنیای در ایران را بر ما روشن می سازد؛ تبادل نظریی که به نظرم موجب فراوری ادبیات قابل اعتنائی در این حوزه خواهد شد.

این کتاب در 402 صفحه تیرماه 1399 منتشر و دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 29 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1182

به "روابط بین الملل در ایران؛ از تکثر روایت ها تا ضرورت تفکر پارادایمیک منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روابط بین الملل در ایران؛ از تکثر روایت ها تا ضرورت تفکر پارادایمیک منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید