معرفی برندگان جشنواره مستند آمستردام، اثری درباره جنگ اول شد

به گزارش مجله استخدام جدید، به گزارش خبرنگاران به نقل از ورایتی، دوره سی ام جشنواره فیلم مستند آمستردام برندگان خود را معرفی کرد.

معرفی برندگان جشنواره مستند آمستردام، اثری درباره جنگ اول شد

با تور هلند ارزان از کشور آسیاب های بادی دیدن کنید و در شهر زیبای آمستردام گشت و گذار کنید.

در دنیایی که با اختلافات سیاسی و اختلافات قطبی تفکیک می گردد دیگر نمی توان انتظار داشت جشنواره ای که به ارایه مستندهایی با سوژه های جهانی اختصاص یافته کاری به کار این چیزها نداشته باشد به همین ترتیب جشنواره مستند آمسترادم 2017 دوره ای تاثیرگذار را تجربه کرد و مسایل مفرح کمتر از همواره در دستور کار این جشنواره قرار داشت و تراژدی در همه بخش های آن مشهود بود.

این رویکرد در مراسم اهدای جوایز نیز خود را به رخ کشید و بسیاری از برندگان، فیلم هایی بودند که به اختلافات سیاسی در دنیایی مبهم و خسته از نبرد، توجه نموده بودند.

از همین رو جایزه اول به کارگردان صربستانی اهدا شد و میلا توراجیلیک کارگردان صرب برای آن سوی دیگر هر چیز پیروز به کسب جایزه بهترین مستند بلند این جشنواره شد. این جایزه به فیلمی تعلق گرفت که نخستین بار در ماه سپتامبر در تورنتو معرفی شده بود. این فیلم بازتاب متفکرانه بر میراث هنوز حل نشده باقی مانده از جنگ داخلی صربستان است.

فیلم توراجیلیک که دومین تجربه فیلمسازی اوست، با سفری در سینمای کمونیستی به خانه های دولتی ساز کارگری پرداخت که مادر کاریزماتیک فیلمساز در این خانه ها از دو زاویه؛ یکی به عنوان یک مبارز آزادی و دیگری به عنوان یک خائن از سوی مردم قضاوت می شد. این فیلم به طور مساوی به بازتابی از گذشته و نبود اطمینان برای آینده تمرکز داشت.

جایزه ویژه هیات داوران نیز به فیلمی ساخته هوجیر هیروری و شینوار کمال از سوئد رسید که با عنوان خنثی کننده مین در جشنواره حضور داشت. این فیلم چهره یک سرباز عراقی را که به متخصصی برای خنثی کردن مین های زمینی برای پیشمرگه های کرد بدل شده است، ارایه کرد.

سال جاری فیلم هایی درباره دنیای عرب در مرکز این جشنواره جای داشت و به همین دلیل فیلم هایی چون بازگشت به خانه ها ساخته تلال درکی فیلمساز سوری و امل فیلمی درباره دختری در انقلاب 2011 مصر از فیلم های مطرح آن بودند.

بحران سوریه در فیلم لئونارد ریتل هلمریخ فیلمساز هلندی نیز که با عنوان فصل طولانی ارایه شده بود تسری یافته بود که در بخش رقابتی مستند هلندی پیروز به کسب جایزه اصلی شد. این فیلم درباره پناهنده ای سوری در کمپی در مرز لبنان است.

سایمون لرنگ ویلموت کارگردان دانمارکی نیز پیروز به کسب جایزه بهترین مستند اول برای فیلم پارس سگ ها در دوردست شد که درباره جنگ اوکراین در جبهه شرقی بود و از زاویه دید یک بچه یتیم 10 ساله تصویر می شد. این فیلم در عین حال از دیدی طنزآلود نیز بهره گرفته بود.

در عین حال جایزه ویژه هیات داوران به فیلمی از لِوا اوزالینا از لتونی با عنوان حل کردن مادرم تعلق گرفت. فیلمی انتقادی درباره برنامه نویس کامپیوتری که مطالعه ای خانوادگی را تصویر می نماید.

در همین حال فضاهای غیرسیاسی نیز در جشنواره سال جاری مشهود بود که در میان آنها مستندی درباره ژیمناستیک ریتمیک ساخته مارتا پروس فیلمساز لهستانی با عنوان فراتر از محدودیت از جمله فیلم های قابل درنگ بود. این فیلم با تحقیقی بی نظیر، بر جنگ روانی در برنامه های آموزشی متمرکز بود.

تصویر چهره پیچیده و غنی از زنان نیز از برنامه های سال جاری این جشنواره مستند بود که فیلم دختران طلوع طلایی ساخته هاوارد بوستنس نروژی از جمله آنها بود. این فیلم ظهور زنان نئونازی در یونان را با حزب طلوع طلایی تصویر نموده است.

این جشنواره فردا 26 نوامبر به کار خود انتها می دهد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 796

به "معرفی برندگان جشنواره مستند آمستردام، اثری درباره جنگ اول شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی برندگان جشنواره مستند آمستردام، اثری درباره جنگ اول شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید