نیمی از کشتزارهای نیشابور به آبیاری تحت فشار تجهیز شد

به گزارش مجله استخدام جدید، مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: 31 هزار هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان قابلیت اجرای آبیاری تحت فشار را دارد که تاکنون نیمی از این گستره به سامانه های آبیاری نوین مجهز شده است.

نیمی از کشتزارهای نیشابور به آبیاری تحت فشار تجهیز شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، محمدعلی فرهمندراد سه شنبه 5 آذر اضافه نمود: از ابتدای سال جاری 12 طرح در سطح 778 هکتار با هزینه بیش از 71 میلیارد ریال اجرا شده و 14 طرح در 597 هکتار با اعتبار بیش از 77 میلیارد ریال نیز در دست اجراست.

وی ادامه داد: پارسال 15 طرح در سطح یک هزار و 19 هکتار با هزینه بیش از 130 میلیارد ریال منجر به انعقاد قرارداد با پیمانکار شد.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور به شرایط بحرانی منابع آب دشت این خطه نیز اشاره و بیان ترویج روشهای نوین آبیاری نقش مهم و اساسی در کنترل مصرف آب مزارع و مبارزه با کم آبی و خشکسالی دارد.

وی گفت: همچنین آبیاری قطره ای و بارانی باعث جلوگیری از فرسایش خاک، مصرف بهینه آب، امکان کودپاشی و افزایش کارایی کود و بازده بیشتر محصول می گردد.

76 نوع از 83 نوع محصول فراوریی استان خراسان رضوی در نیشابور کشت می گردد. 98 هزار هکتار زمین در نیشابور زیر کشت انواع محصولات کشاورزی و عرصه زراعی و باغی آن به ترتیب 73 و 25 هزار هکتار است. از این سطح 13 هزار و 208 هکتار کشت دیم و بقیه کشت آبی است. شمار بهره بهرداران بخش کشاورزی در نیشابور 50 هزار نفر است.

بخش کشاورزی نیشابور در فراوری محصولاتی همچون گندم، جو، پنبه، خیار، سیر، بادمجان، کدو، سبزیجات، سیب، گلابی و گیلاس رتبه های نخست تا سوم را در خراسان رضوی دارد.

مرکز شهرستان 450 هزار نفری نیشابور در فاصله 122 کیلومتری غرب مشهد قرار گرفته است. نیشابور مرکب از چهار بخش مرکزی، زبرخان، سرولایت و میان جلگه 431 روستا دارد. 163 هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند. مساحت شهر نیشابور سه هزار و 740 هکتار و جمعیت آن 263 هزار نفر است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 590

به "نیمی از کشتزارهای نیشابور به آبیاری تحت فشار تجهیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیمی از کشتزارهای نیشابور به آبیاری تحت فشار تجهیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید