هرآنچه در خصوص پروژه متن باز اندروید (AOSP) می دانیم

به گزارش مجله استخدام جدید، یکی از مهم ترین نقاط قوت اندروید، و منشأ بعضی از سرخوردگی های گاه به گاه، تنوع گسترده نرم افزاری آن است. سامسونگ، هواوی، سونی و حتی خود گوگل هم رویکرد متفاوتی در قبال هسته اصلی اندروید در پیش می گیرند و ایده های گوناگونی را عملی می نمایند. این باز بودن دست شرکت ها برای انجام کارهای مختلف، به لطف وجود پروژه متن باز اندروید یا AOSP محقق شده است.

هرآنچه در خصوص پروژه متن باز اندروید (AOSP) می دانیم

AOSP یک پروژه توسعه سیستم عامل متن باز است که توسط گوگل مدیریت می شود. هرکسی می تواند کدها و راهکارهایی برای مخزن اصلی پروژه ارائه دهد اما گوگل بر جهت گیری کلی و بخش اعظم توسعه آن نظارت دارد. گوگل همچنین هر ساله در کنفرانس توسعه دهندگان خود موسوم به I/O نسخه جدید سیستم عامل موردنظر را معرفی می نماید.

پروژه متن باز اندروید علاوه بر اینکه مشارکت در توسعه را امکان پذیر می نماید، به دلیل استفاده از مجوز نرم افزارهای متن باز به صورت رایگان می توان از آن استفاده کرد. به همین خاطر تولیدنمایندگانی مانند سامسونگ و سایرین آزاد هستند تا پروژه را برای اهداف خود تغییر دهند. با این حال، بیشتر تولیدنمایندگان نسخه های دیگری از AOSP را از طرف سازندگان تراشه ها مانند کوالکام دریافت می نمایند. این موضوع به سازگاری اندروید با سخت افزارهای موردنظر سازندگان برمی شود که در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم. در هر صورت، گوگل از این قول و قرار کاملا راضی است زیرا توسعه دهندگان را تشویق می نماید تا از اندروید برای طیف وسیعی از گجت های متصل به اینترنت استفاده نمایند. در عوض، هرکدام از شرکت ها به اصلاح و بهبود سیستم عامل یاری می نمایند. این یک همکاری دو سر برد محسوب می شود.

درون پروژه متن باز اندروید

همان طور که احتمالا می دانید، سیستم عامل ها نرم افزارهای بسیار پیچیده ای هستند و اندروید هم از این قاعده مستثنا نیست. AOSP طیف وسیعی از لایه های نرم افزاری درون سیستم عامل را پوشش می دهد تا توسعه دهندگان و تولیدنمایندگان بتوانند از امکانات نرم افزاری و سخت افزاری متنوعی بهره ببرند.

لایه های سطح پایین تر جایی هستند که سازندگان گجت ها، سیستم عامل را برای کار با سخت افزار موردنظر خود آماده می نمایند. به عنوان مثال، کرنل لینوکس بخش مرکزی مربوط به سیستم عامل است که منابع پردازنده، حافظه سیستم و شبکه را مدیریت می نماید تا اپلیکیشن ها و سرویس ها بتوانند اجرا شوند. لایه انتزاعی سخت افزار (HAL) به عنوان یک پل برای API های مختلف و قطعات سخت افزاری گجت مانند میکروفون، اسپیکر و دیگر بخش ها انجام وظیفه می نماید.

لایه های سطح بالاتر هم توسط توسعه دهندگان اپلیکیشن ها مورد استفاده قرار می گیرند. این توسعه دهندگان با بهره گیری از کتابخانه ها و فریم ورک های اندروید می توانند برای توسعه اپلیکیشن های خود از امکانات نرم افزاری متنوع فراهم شده در سیستم عامل بهره ببرند. در این میان Android Runtime به عنوان رابط بین نرم افزار و سخت افزار انجام وظیفه می نماید.

همان طور که در تصویر بالا می توانید ببینید، ترکیب این دو بخش پروژه متن باز اندروید را تشکیل می دهد که یک فضای کامل برای سخت افزار اندروید و توسعه دهندگان نرم افزار است.

با این وجود، AOSP صرفا یک مجموعه کد در حال رشد نیست. گوگل همچنین ابزارهای طراحی و توسعه را به عنوان بخشی از پروژه ارائه می دهد. گوگل همچنین میزبان مجموعه ای از ابزارهای آزمایشی است تا توسعه دهندگان با خیال راحت بتوانند از جدیدترین امکانات اندروید بهره ببرند.

اگر شرکت های چینی گوگل پلی استور را کنار بگذارند چه اتفاقاتی می افتد؟

AOSP در برابر اندروید

پروژه متن باز اندروید اغلب موارد با اندروید خالص اشتباه گرفته می شود ولی چنین مقایسه ای حق مطلب را به خوبی ادا نمی نماید. AOSP با وجود تمام امکاناتی که دارد، شامل موارد موردنیاز برای گوشی هوشمند تکمیل شده نیست. باید خاطرنشان کنیم AOSP نمی تواند درایورهای مرکزی را برای انواع پیکربندی های سخت افزاری ارائه دهد. منظور ما از درایور مرکزی، همان فریمور موردنیاز برای سخت افزارهای متنوع از پردازنده گرفته تا دوربین است. تولیدنمایندگان گوشی ها و تراشه ها مانند کوالکام و سامسونگ باید این درایورها را در نسخه اندروید موردنظر خود قرار دهند. یکی از دلایل طولانی شدن راه یابی نسخه های جدید AOSP به گوشی ها به همین موضوع برمی شود.

همچنین باید بگوییم که پروژه متن باز اندروید فاقد مجموعه سرویس ها و برنامه های گوگل شامل یوتیوب، مرورگر کروم و حتی پلی استور است. این مجموعه نرم افزارها به طور جداگانه به عنوان سرویس های موبایل گوگل در اختیار شرکت های سازنده قرار می گیرد. هر سازنده ای که خواهان این سرویس ها و اپلیکیشن های گوگل است، باید درخواست مجوز ارائه دهد و آزمایش هایی برای سازگاری پشت سر بگذارد. یکی دیگر از شرایط دریافت این مجوز، تعبیه اپلیکیشن های مذکور پیش از عرضه گوشی ها است تا کاربران نیازی به دانلود جداگانه آن ها نداشته باشند.

بعد از شروع درگیری تجاری بین آمریکا و چین و تحریم شدن هواوی، اهمیت تمایز بین AOSP و سرویس های گوگل بیش ازپیش نمایان شده است. به همین خاطر گوشی های جدید هواوی بدون سرویس های گوگل روانه بازار می شوند. هواوی برای حل این مشکل، مشغول توسعه سرویس های موبایل خود است.

HMS چیست؟ هرآنچه که باید در خصوص سرویس های موبایل هواوی بدانید

آینده پروژه متن باز اندروید

AOSP به لطف کوشش گسترده هزاران توسعه دهنده در سرتاسر دنیا، همچنان به عنوان پایه و اساس موفقیت اندروید انجام وظیفه می نماید. با اینکه قرار نیست گجت های اندروید به این زودی ها جایی بروند، اما گوگل در حال حاضر مشغول توسعه جایگزین آن در آینده است.

گوگل فیوشا برای اولین بار در آگوست 2016 در گیت هاب ظاهر شد. هنوز در خصوص فیوشا و اینکه چه زمانی برای مصرف نمایندگان آماده می شود، اطلاعات زیادی نداریم. با توجه به شواهد موجود، این سیستم عامل در مقایسه با اندروید برای طیف وسیع تری از گجت ها طراحی شده است. از دیگر تفاوت ها هم باید وجود هسته غیر لینوکسی اشاره کنیم و همچنین از زبان برنامه نویسی دارت پشتیبانی می نماید که توسط گوگل توسعه پیدا نموده است. در حال حاضر فیوشا هم مانند اندروید یک پروژه نرم افزاری متن باز محسوب می شود و امیدواریم در آینده هم این گونه باقی بماند.

ظهور و سقوط مهم ترین رقبای اندروید در یک دهه اخیر

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 912

به "هرآنچه در خصوص پروژه متن باز اندروید (AOSP) می دانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرآنچه در خصوص پروژه متن باز اندروید (AOSP) می دانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید