هزینه های سفر به وان؛ شهری توریست پذیر در ترکیه

به گزارش مجله استخدام جدید، وان (Van) نام یک شهر کوچک در بخش شرقی یکی از بهترین کشورهای دنیا یعنی ترکیه است که در کنار قدمت بالا و تاریخ ارزشمند خود به جهت وجود گربه های پشمالو از محبوبیت خاصی میان شهرهای ترکیه برخودار هست. شهر وان در مجاورت مرز مشترک دو کشور ایران و ترکیه قرار گرفته و بدلیل وجود دریاچه وان در بخش غربی خود و همچنین پایین بودن سطح هزینه های سفر به وان می توان گفت که این شهر تبدیل به یکی از برترین مقاصد مسافرتی نزد گردشگران ایرانی شده و در طول سال پذیرای جمع زیادی از هموطنان در نقاط گوناگون خود هست. به همین خاطر مجله گردشگری خبرنگاران تصمیم دارد تا در مطلب راهنمای سفر به وان سری به لیست هزینه های سفر به وان بزند و اطلاعات شما را بیش از پیش در مورد هزینه های متفاوت سفر به این بخش از دنیا افزایش دهد.

هزینه های سفر به وان؛ شهری توریست پذیر در ترکیه

از سفر با تور کانادا لذت ببرید. سفری فراموش نشدنی به تورنتو و آبشار نیاگارا که حسابی حال شما را دگرگون خواهد کرد.

معرفی واحد پول ترکیه

نخستین چیزی که به عنوان یک مسافر در مورد شهر و دیار مقصدتان باید از آن اطلاع حاصل نمایید، واحد پول رایج جهت خرید و فروش هست! برای این منظور باید بدانید که یکای پول رسمی این منطقه لیر بوده و با نشان ₺ در بنگاه های مالی جهان نیز خرید و فروش می گردد. در سیستم بانکی این کشور تنها اسکناس های 200 لیری، 100 لیری، 50 لیری، 20 لیری، 10 لیری و همچنین 5 لیری از سوی بانک مرکزی ترکیه چاپ می گردند. به غیر لیر، نظام بانکی این منطقه شامل سکه هایی به نام کروش نیز بوده و این سکه ها در مقادیر یک، پنج، ده، بیست و پنج، پنجاه و همچنین صد کروشی ضرب می شوند. برای خرید ارز رایج در کشور ترکیه یعنی لیر شما می توانید یا مقدار لیر مورد احتیاج خود در طول مسافرت را بصورت مستقیم از صرافی های مجاز و فعال در ایران خریداری کرده و با خود به به ترکیه ببرید یا اینکه در صورت تمایل، به اندازه خرج و مخارجتان در طول سفر به وان، دلار از ایران خریداری کرده و سپس در صرافی های کشور ترکیه دلارهای همراه خود را به به لیر تبدیل نمایید.

آشنایی با فرآیند اقدام جهت سفر به شهر وان

پیش از هر چیزی باید خاطر نشان کنیم که با توجه به توافقات بین دولت های جمهوری اسلامی ایران و ترکیه، اتباع ایران می توانند بدون در دست داشتن ویزا به مدت سه ماه (90 روز) در خاک کشور ترکیه به گشت و گذار بپردازند و از انجام فعالیت های مهم اجتماعی نظیر تحصیل، اشتغال و همچنین تجارت در این مدت پرهیز نمایند. عدم احتیاج به دریافت ویزا برای سفر به ترکیه این امکان را برای شما فراهم می نماید تا بتوانید برنامه مسافرتی خود را هرچه زودتر مهیا کرده و تنها با رزرو و خرید یک بلیت خود را آماده حضور در شهرهای مختلف کشور ترکیه نمایید. ناگفته نماند شرط گذر از مرز ترکیه، داشتن گذرنامه ای با میزان اعتبار دسته کم 6 ماهه بوده که باید مهر ورود یک کدام از ایستگاه های مرزی ترکیه نیز در آن ثبت شده باشد. علاقمندان سفر به ترکیه جهت تحصیل یا برقراری روابط کاری با تجار مشهور ترکی می توانند برای صدور ویزای خود به وسیله سایت اینترنتی www.evisa.gov.tr اقدام و یا با حضور در سفارت ترکیه در ایران پیگیر مراحل اخذ ویزای خود باشند. از قلم نیفتد که هزینه دریافت ویزای ترکیه کاملا رایگان بوده و اطلاعات مغتنم در مورد سفارت این کشور نیز به توضیح زیر هستند:

شماره صندوق پستی سفارت: 8758-11365

شماره تماس با سفارت ترکیه در ایران: 35951100-021

شماره نمابر (فاکس): 33117928

نشانی اینترنتی: tehran.emb.mfa.gov.tr

فهرستی از هرینه های سفر به شهر وان

پیش از آنکه در مورد هزینه های سفر به وان برایتان صحبت کنیم، باید عنوان گردد که برای انجام سفر به وان هم می توانید از خطوط هوایی استفاده کنید و هم خود را به وسیله راه های زمینی. بدیهی است که سفر با هواپیما شما را ظرف مدت زمان ناچیزی وارد شهر وان خواهد نمود، اما انصافا سفر زمینی به این نقطه از خاک ترکیه نیز از حال و هوای ویژه ای خصوصا برای گردشگرانی که عاشق تماشای مناظر موجود در طول راستا هستند، برخوردار است. برای ترتیب دادن یک سفر زمینی به شهر وان باید ابتدا خود را به شهرهای خوی و تبریز که از جمله نقاط مرزی کشورمان بحساب می آیند، رسانیده و از آنجا توسط تاکسی های مسافربر و همچینن ون ها به طرف شهر وان حرکت کنید. مسافران گرامی مدنظر داشته باشید اگر تصمیم انجام یک سفر با وسیله نقلیه شخصی خود به این شهر توریستی از محدوده شرقی کشور را کرده اید، باید به فکر پرداخت هزینه های مربوط به گواهینامه بین المللی با اعتباری یک ساله، بیمه خودرو شخصی و همچنین دریافت پلاک بین المللی نزد شعبات بانک ملی باشید. اکنون توجه شما را به فهرستی از هزینه های سفر به وان جلب می نماییم.

هزینه های مربوط به خرید شخصی و تهیه سوغات

همانطور که در طول راهنمای سفر به وان نیز بارها به آن اشاره کردیم، شهر وان به لحاظ برخورداری از سطح پایین هزینه های مسافرتی یکی از ایده آل ترین مقاصدی است که حداقل گردشگران ایرانی می توانند در سال چندین و چند مرتبه به آن سفر کرده و خریدهای مورد احتیاج خود را با تهیه اجناسی فوق العاده انجام دهند. براساس راهنمای سفر به وان توصیه می کنیم اگر روزی به شهر وان سفر کردید و قصد خرید داشتید، حتما سری به مراکز خرید پوشاک در این شهر کوچک زده و تعدادی لباس باکیفیت را خریداری نمایید. قیمت پوشاک در شهر وان عبارت است از: 70 لیر برای یک شلوار جین، 160 لیر برای یک جفت کفش کتانی، 140 لیر برای انواع پیراهن های مجلسی زنانه و همچنین 110 لیر برای یک جفت کفش مردانه.

هزینه های مربوط به خورد و خوراک

شاید بتوان گفت تنها قسمتی از هزینه های سفر به شهر وان که کمی ممکن است از شرایط مساعد بودن خود خارج گردد، بخش هزینه های مربوط به خورد و خوراک است. قیمت غذا با توجه به آنچه در سامانه رسمی Numbeo آورده شده، برای یک رستوران میان رده با در نظر داشتن سرویس مخصوص میز و همچنین سفارش یک وعده غذای دو نفره چیزی در حدود 37.50 لیر و برای سرو یک غذای کاملا معمولی بدون استفاده از هیچگونه سرویس و خدماتی آن هم در یک رستوران خوب و مناسب تنها 13.50 لیر تخمین زده شده است. در شهر وان هزینه یک همبرگر نزدیک به 13 لیر و هزینه یک بطری آب معدنی نیز یک لیر گزارش شد. با توجه به مصرف بالای قهوه در شهرهای ترکیه ای نیز بهای یک فنجان قهوه ترک اصل 5 لیر هست این قیمت ها تنها برای کسانی گفته شده که علاقه ای به صرفه جویی در بخش خورد و خوراک ها خود در طول سفرشان ندارند و شما می توانید در صورت تمایل به کاهش هزینه های مسافرت، خود اقدام به آشپزی نمایید. برای این منظور ما لیستی از قیمت های مواد اولیه غذایی را که برای پخت و پز خانگی به مدت یک هفته در شهر وان کافی بوده را برایتان توضیح خواهید داد: تخم مرغ 6 لیر (12 تایی)، برنج کیلویی 2 لیر، گوشت قرمز 15 لیر، مرغ 5.44 لیر، نان 500 گرمی دانه ای 0.91 لیر، شیر یک لیتری 8.52 لیر، پنیر کیلویی 7.71 لیر، سیب زمینی کیلویی 0.68 لیر، پیاز کیلویی 0.59 لیر و همچنین گوجه فرنگی کیلویی 1.13 لیر.

هزینه های مربوط به خدمات تلفن همراه

برای ایجاد ارتباط صوتی و تصویری خود به هنگام حضور در خاک کشور ترکیه نیز امروزه اصلا نباید نگران شوید، زیرا زیرساخت های برقراری تماس در این کشور کاملا توسعه پیدا کرده و از این حیث همه گردشگران جهان با شرایط ایده آلی در ترکیه روبرو خواهند بود. برای کسانی که به دنبال کسب اطلاعاتی در مورد اپراتورهای تلفن همراه در ترکیه هستند باید بگوییم که در این کشور بطور کلی 3 شرکت مخابراتی تحت نام های Avea (آوا) و Vodafone (وودافن) و همچنین Turkcell (ترکسل) مشغول به فعالیت بوده و در این بین، شرکت ترکسل از محبوبیت و کیفیت به مراتب بهتری نسبت به دو برند دیگر برخوردار است. بد نیست بدانید در کشور ترکیه هزینه ایجاد یک مکالمه داخلی به مدت 60 ثانیه 0.75 لیر و هزینه استفاده از 60 مگابایت حجم اینترنتی نیز چیزی در حدود 82 لیر خواهد بود. برای دارندگان سیمکارت های ایرانسل هزینه های رومینگ آن در خاک ترکیه به صورت زیر هستند:

دریافت مکالمه: 2000 تومان با ترکسل | 4000 تومان با وودافن و آوا

ارسال پیامک: 1000 تومان با ترکسل | 2000 تومان با وودافن و آوا

برقراری مکالمه داخلی: 2000 تومان با ترکسل | 10000 تومان با وودافن و آوا

برقراری مکالمه با ایران: 2000 تومان با ترکسل | 10000 تومان با وودافن و آوا

حجم اینترنت مصرفی به ازای هر مگابایت: 500 تومان با ترکسل | 44032 تومان با وودافن و آوا

هزینه های مربوط به اقامت در شهر وان

بدون هیچ شک و تردید باید بگوییم که شهر وان یکی از توریستی ترین شهرهای کشور ترکیه بحساب می آید که برای رزرو جا خصوصا در فصول پر گردشگر یا همان های سیزن (High Season) بهتر است از مدتی قبل به فکر رزرو یک اقامتگاه خوب باشید یا اینکه برنامه سفری خود را به وسیله یک از موسسات مسافرتی به انجام برسانید تا به هنگام حضورتان در شهر وان پیروز به دریافت یک اتاق یا سوئیت مناسب از هتل های این شهر شوید. براساس راهنمای سفر به وان باید بدانید که مسافران علاقمند به حضور و بازدید از شهر وان بد نیست بدانند که هزینه های اقامتی در وان برخلاف هزینه های خورد و خوراک در بازه قیمتی کاملا مقرون به صرفه ای قرار می گیرند و شما می توانید علاوه بر فرصت اقامت در بهترین هتل های این شهر از آپارتمان هایی که به شما مسافران عزیز اجاره داده می شوند نیز استفاده نمایید. قیمت حدودی اقامت در هر یک از آپارتمان های شهر وان بدین توضیح هست:

آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر به ازای هر شب اقامت: 925 لیر

آپارتمان تک خوابه در مرکز شهر به ازای هر شب اقامت: 625 لیر

آپارتمان 3 خوابه در محدوده خارج از شهر به ازای هر شب اقامت: 750 لیر

آپارتمان تک خوابه در محدوده خارج از شهر به ازای هر شب اقامت: 425 لیر

هزینه های مربوط به حمل و نقل در وان

تردد و حمل و نقل در شهر وان با توجه به وسعت ناچیز این شهر بسیار راحت و سهل است. ناوگان حمل و نقل عمومی فعال در شهر وان شامل تاکسی ها، اتوبوس ها و همچنین مینی بوس ها می گردد که هزینه استفاده از تاکسی ها به محض نشستن در داخل آنان 8 لیر و به ازای پیمودن هر کیلومتر نیز 2 لیر به آن اضافه می گردد. اگر از راننده تاکسی نیز بخواهید که مثلا برای مدتی انتظار شما را بکشد، کرایه شما چیزی نزدیک به 20 لیر خواهد شد! براساس راهنمای سفر به وان باید بدانید که در کنار تاکسی ها شما می توانید با پرداخت 1.5 لیر از اتوبوس ها و مینی بوس های در حال تردد در سطح این شهر کوچک نیز استفاده کنید و خود را به مقصد مورد نظرتان برسانید. ناگفته نماند که هزینه بنزین در شهر وان به ازای هر لیتر 5 لیر گزارش شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 16 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 657

به "هزینه های سفر به وان؛ شهری توریست پذیر در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه های سفر به وان؛ شهری توریست پذیر در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید