چگونه آلرژی بهاری را درمان و از ابتلا پیشگیری کنیم

به گزارش مجله استخدام جدید، گروه خبرنگاران زندگی - فصل بهار با انفجاری از گرده درختان و علف های هرز همراه است که می تواند باعث ابتلا به رینیت آلرژیک (تب یونجه) گردد. طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، نزدیک به 8٪ از بزرگسالان آمریکایی (20 میلیون) و بیش از 7٪ از بچه ها (6 میلیون) آلرژی فصلی را تجربه می نمایند.

چگونه آلرژی بهاری را درمان و از ابتلا پیشگیری کنیم

علائم آلرژی بهاری عبارتند از عطسه کردن، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، خارش چشم ها، آبریزش چشم ها، خارش دهان یا گلو ، خس خس سینه ،سرفه کردن ،دشواری در تنفس و تنگی قفسه سینه.مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC)، گزارش می دهد که بچه ها بین 12 تا 17 سال به ویژه آسیب پذیر هستند. علاوه بر این، آلرژی های فصلی ممکن است بروز یا شدت علائم تنفسی را در بزرگسالان و بچه ها مبتلا به آسم افزایش دهد.

آلرژن های رایج بهاری

آلرژن به هر ماده ای گفته می گردد که یک پاسخ ایمنی غیرطبیعی ایجاد کند که طی آن بدن با یک تهدید درک شده که درواقع بی ضرر است، مبارزه می نماید. گرده های آزاد شده به وسیله درختان و سایر گیاهان در فصل بهار یک آلرژن رایج است. گرده برای فراوری مثل گیاه مهم و حیاتی است و به راحتی به صورت ذرات ریز پودری که در هوا حرکت می نمایند، تنفس می گردد.

درختان توس ،سرو ، سنجد، افرا، بلوط ،صنوبر، چنار، گردو و سرو قرمز غربی از درختانی هستند که بیشتر با رینیت آلرژیک مرتبط هستند. در اواخر بهار، گرده های علف عامل اصلی این بیماری هستند و ممکن است شامل گرده علف برمودا، بلوگرس ،چمن باغ، چمن قرمز، علف شیرین بهاری و تیموتی گراس باشد؛ در مقابل، آلرژن ها مانند گرده ابروسیا (نوعی علف وحشی) در تابستان بیشتر دیده می گردد. هاگ های کپک نیز یکی از علل شایع آلرژی هستند که از بهار آغاز می گردد و تا پاییز ادامه می یابد.

تشخیص

بسیاری از مردم برای تایید اینکه عطسه های پشت سرهم و آبریزش چشم آنها که با اولین جوانه های بهار ایجاد می گردد به علت حساسیت فصلی است ، احتیاجی به پزشک ندارند.

از طرف دیگر اگر آنها به پزشک مراجعه نمایند و علائم خود را شرح دهند، ممکن است پزشک احتیاجی به انجام آزمایشات برای تأیید تشخیص نداشته باشد. با این اوصاف، اگر علایم آلرژی علیرغم درمان بی وقفه باشد، ممکن است بخواهید برای سایر علل یا عوامل مؤثر به پزشک مراجعه کنید.این امر به ویژه در مواردی که مسائل تنفسی قابل توجهی وجود دارد، صادق است.

بیماران مبتلا به حساسیت های شدید ممکن است احتیاج به ارجاع به متخصص آلرژی داشته باشند تا آلرژن های خاص را شناسایی نمایند. با این اطلاعات، متخصص آلرژی ممکن است بتواند واکسن های آلرژی را برای تعدیل پاسخ ایمنی تجویز کند.

درمان

داروها معمولاً برای کاهش علائم آلرژی فصلی و یا کاهش پاسخ بدن به آلرژن های موجود در هوا استفاده می شوند. از جمله داروهای رایج برای درمان حساسیت عبارتند از :

آنتی هیستامین های خوراکی کهبا سرکوب هیستامین، یک ماده شیمیایی فراوری شده به وسیله بدن که علائم آلرژی را تحریک می نماید، کار می نمایند.

ضد احتقان های بینی، محصولاتی هستند که بدون نسخه (OTC) در قالب های خوراکی، مایع، اسپری و قطره های بینی موجود هستند. آنها با ایجاد انقباض عروق خونی در بینی، تسکین کوتاه مدتی را ارائه می دهند.

اسپری های استروئیدی بینی که به صورت معمولی و تجویزی موجود هستند، با کاهش تورم و فراوری مخاط در مجرای بینی عمل می نمایند.

قطره های چشمی را می توان برای درمان علائم آلرژی چشمی استفاده کرد.

پیشگیری

در حالی که راه های کمی برای جلوگیری از آلرژن ها در فصل بهار (یا در هر زمانی) وجود دارد، اقدامات احتیاطی وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض آنها انجام دهید:

- از اندازه گرده افشانی در هوا آگاه شوید؛ برای این منظور پیش بینی شرایط آب و هوای محلی یا وب سایت اداره ملی آلرژی را آنالیز کنید تا شمارش روزانه گرده و بعلاوه از تجزیه انواع گرده یا کپک آگاه شوید.

- زمانیکه اندازه گرده ها در هوا زیاد است، در خانه بمانید و اگر باید به بیرون از منزل بروید، این کار را به زمانی بعد در طول روز موکول کنید؛ زمانی که تعداد گرده ها در هوا معمولاً کمتر است.

- از دستگاه تصفیه هوا با فیلتر HEPA بهره ببرید. این فیلترها برای حذف ذرات معلق در هوا طراحی شده اند. پنجره ها را بسته نگه دارید و در صورت احتیاج از کولر بهره ببرید.

- هنگام رانندگی شیشه های خود را ببندید. دریچه ها را ببندید و یا هوای داخل خودرو را به گردش درآورید.

- مرتب جاروبرقی بکشید و گرد گیری کنید. جاروبرقی ها اغلب برترین کار را در مکیدن گرده و سایر مواد حساسیت زا مانند شوره انجام می دهند.

قبل از خواب دوش بگیرید. بدن و مو می توانند مقادیر شگفت انگیزی از گرده را هر زمان که خارج از منزل هستند جمع آوری نمایند. بعلاوه، هر لباسی را که می پوشید در اسرع وقت بشویید. از خشک کردن لباس در فضای باز خودداری کنید. گرده می تواند به راحتی در الیاف لباس ته نشین گردد و هنگامی که لباس بعداً پوشیده می گردد، علائم آلرژی ایجاد کند.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 28 خرداد 1401 بروزرسانی: 28 خرداد 1401 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 2115

به "چگونه آلرژی بهاری را درمان و از ابتلا پیشگیری کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه آلرژی بهاری را درمان و از ابتلا پیشگیری کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید